Hoe kan je je kind helpen stoppen met bedplassen?

Mijn zoontje is 7 jaar en plast 's nachts in zijn bed. Ook al drinkt hij niet meer voor het slapengaan en gaat hij eerst nog eens plassen. Wat kan ik doen om hem ervan af te helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

7 jaar en bedplassen is nog geen leeftijd om je echt zorgen te maken. Het is wel tijd om er inderdaad aandacht aan te besteden. Allereerst zou ik je adviseren om naar een dokter te gaan. Als er fysiek niets aan de hand is dan is het zaak om te kijken of er psychische redenen zijn van het bedplassen. Kinderen die bedplassen zijn vaak hele gevoelige kinderen. Ze vinden het doorgaans moeilijk om hun emoties te tonen. In hun slaap komen ze letterlijk tot ontspanning en de blaas ontspant zich dan dusdanig dat hij daar geen controle over heeft. Niet laten drinken voor het slapen gaan, uit bed halen om te laten plassen en allerlei hulpmiddelen zullen niet of nauwelijks helpen. Sterker nog, hoe meer je er mee bezig bent en hoe meer aandacht het krijgt hoe langer het duurt voordat het probleem zich oplost. Hoe is het kind overdag? Hoe gedraagt hij zich op school? Wordt hij gepest? Kan hij zijn gevoelens en emoties goed uiten? Kan hij tegen kritiek en straf? Dit zijn vaak achterliggende oorzaken van bedplassen. Zorg dat je kind zelfvertrouwen krijgt. Dat hij goed is zoals hij is. Besteed geen aandacht meer aan het bedplassen. Hij vindt het zelf al erg genoeg. Ik weet hoe je eronder kunt lijden als kind, vooral als het straks ouder wordt. Heb zelf heel lang in bed geplast. Sterkte!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100