Mijn zoontje van 8 kan 's avonds niet in slaap komen. Melatonine biedt geen uitkomst. De kamer is goed donker en het is er stil. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Mijn zoon heeft het ook gehad dat hij 's avonds nog zo veel energie had! Van klein kind af ging hij braaf naar bed en ik heb er altijd een ritueel van gemaakt, waar hij zelfs aan gehecht was. Tik-tak kijken, wassen, tandjes poetsen, pyjamaatje aan en dan zat hij er al klaar voor in zjn bedje. Samen lezen! Ik vertelde het verhaal en hij deed de stemmen die dik gedrukt stonden na de dubbele punt en tussen de aanhalingstekens. Alsof we toneel speelden en hij de rollen overnam. De reus met barse stem, het muisje met piepstemmetje enz. Bij het uitroepteken moest hij roepen en vraagteken betekende vragend zeggen. Zo leerde hij al lezen voor hij op de basisschool zat, omdat hij dit zo leuk vond!
Ook zijn kamertje was rustig maar niet echt donker, want daar voelde hij zich niet prettig bij. Ik had dus lichte gordijnen en een stopcontact nachtlampje. Hij voelde zich wel altijd prettig in zijn kamer en bleef dan ook wel in bed.
Soms hoorde ik hem om 22 uur nog praten en lachen of zingen. Ik ken het van mezelf. Ik ben een nachtmens en krijg 's nachts de meeste energie. Heerlijk als mijn man nachtdienst heeft, dan kan ik lekker ongestoord mijn gang gaan. Sta dan vaak een was weg te strijken of krijg het iidee om dat kastje eens uit te soppen. Mijn zoon is pas 16 geworden, zit in zijn examenjaar en ligt nog steeds om middernacht te zingen, praten en lachen. Soms luistert hij naar de radio naar praatprogramma's over wereldpolitiek ofzo en af en toe komt hij naar beneden om een hot issue te melden wat hij zojuist gehoord heeft. Ik denk maar zo, zolang hij 's morgens fit is en niet chagrijnig en zijn schoolcijfers zo hoog blijven als ze altijd zijn, hoort het gewoon bij hem.
Toen ik klein was had mijn moeder ook altijd het idee dat een kind moest slapen en ik moest ook altijd vroeg naar bed. Lag vaak 's nachts nog lang te zingen en ook te praten tgen mezelf of een denkbeeldig iemand en mijn moeder zei altijd;"ook al slaapt ze niet, dan rust ze toch".
Het is iets anders als hij er echt last van heeft en overdag zijn ogen niet open kan houden of 's morgens zijn bed niet uitkomt. Dan zou je er pas iets aan moeten doen.
Genoeg adviezen hierboven zou ik zeggen. Is hij echter altijd vrolijk en actief dan kan het wel eens een nachtmens zijn en zou ik me er geen zorgen over maken.
Zijn biologische klok staat dan iets anders afgesteld.:)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Een beker of glas warme melk kan soms helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het te donker? Een nachtlampje of het overloop licht aan met de deur op een kiertje.
Waarom kan ie niet slapen? Heb je hem daar al eens naar gevraagd? Misschien heeft het een achterliggende reden (gedoe op school, een keer hard uit bed gevallen en bang dat t weer gebeurd, "spoken in de kast" ) Kinderen hebben vaak "grote" problemen die wij niet als zodanig zien.
Op paranormaal gebied kan er ook een en ander "mis" zijn maar stuur me voor meer info hierover een persoonlijk bericht dan krijg je mijn email want dan moet ik helemaal een en ander weten over stand van t bed, geboorte datum etc.

Groetjes
Muffin05
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jah hoor... die min komt zeker door het woord paranormaal...
ik vind het een goed antwoord +1
Alle kinderen hebben wel periodes dat ze slechter slapen, op zich niets om je zorgen om te maken.

Hier een paar tips.

Vind je zoon het ook fijn dat het zo donker en stil is.

Hoeveel slaap heeft hij nodig, misschien is hij gewoon niet moe genoeg.

Zijn kamer veranderen, het bed op een andere plaats.

Warme melk voor het slapen gaan

Geen tv pc of games een uur voor het slapen, langzaam de dag afbouwen.

Lekker voorlezen, ook al kan hij zelf al wel lezen.

Verder zou ik er geen groot probleem van maken, meestal verandert het vanzelf weer, kinderen hebben nog lang niet altijd een vast ritme.

Toegevoegd na 2 minuten:
Melatonine helpt niet, omdat de oorzaak van het niet in slaap komen geen melatonine tekort is, of omdat je het als zelf medicatie hebt gekocht, niet via de huisarts.
De Melatonine die je zo kan kopen bevat erg weinig Melatonine per tablet en helpt daardoor vaak niet.

Maar nogmaals ik zou zo'n jong kind nog geen medicatie geven, misschien heeft hij wel last van de omschakeling van winter naar zomertijd, dat zou ook nog kunnen.

Hij vind vanzelf zijn ritme weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou als een kind melatonine gebrek heeft een kind wel melatonine geven! slik dit sinds m'n zesde (5mg/10mg) zonder die medicatie zou het niet goed gaan, slaap Amper zonder en 2 uur slaap is niet gebied wordt je snel boos denkt iedereen dat je gestoord bent, en de rede is geen melatonine aanmaken dus zou ik als dit echt de oorzaak zou zijn doen, weet je dit niet zeker, dan niet natuurlijk!
Je schreef: het is er stil.... dat was precies het probleem bij mijn zoon rond 6-7 jaar...TE stil.... dat maakte hem juist bang!
De oplossing: draagbaar cd-spelertje met zijn favoriete muziekjes, heel zachtjes aan en het probleem was opgelost!
Misschien heb je er wat aan.
Veel succes met het zoeken naar de oplossing!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik vroeger niet kon slapen zette mijn vader/moeder zo'n rustgevende muziekje op. Gewoon een riviertje, vogeltjes, jungle, enz. Daarnaast stond mijn deur altijd half open zodat ik wil kon zien, anders vond ik het eng ;-) Veel succes met je zoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat je kind met een "rustige kop" naar bed?
Geen drukke spelletjes , tv programma's etc voor het slapen gaan?
En liever stoeien wat eerder dan vlak voor bedtijd...

Een manier om een (indertijd mijn) kind rustig aan het slapen te krijgen kan zijn om een stukje uit een boek voor te lezen als ie net in bed ligt. Met 8 jaar is er al een heel scala aan boeken, nog net te moeilijk om zelf te lezen, die hiervoor gebruikt kunnen worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Let echter ook op het door anderen al genoemde "problemen" op school. Kinderen komen thuis vaak NIET vertellen als ze gepest worden, elke dag wel ruzie hebben met anderen op school ed. voordat het al bijna te laat is.
Dit soort stress kan ook slapeloosheid veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat soms ook wil helpen bij kinderen is om ruim de tijd te nemen voor het naar bed gaan. Dat je een dagelijks ritueel creëert waarbij er tijd is om in de sfeer en stemming voor het slapen te komen. Altijd op een vast tijdstip beginnen. Begin met het praten over naar bed gaan, zo van dat het bijna bed tijd is en begeleid je kind daarna bij de stappen die genomen moeten worden voor het naar bed gaan.
Bijvoorbeeld rustig tandenpoetsen, rustig omkleden, even naar buiten kijken samen en concluderen dat het het einde van de dag is, een verhaaltje lezen etc etc.
Wat hierbij belangrijk is, is dat je als ouder zelf ook focust op het slapen gaan van je kind. Als je zelf met je gedachten aan het racen bent over alle 100 dingen die je nog moet doen, of aan het stressen ergens over, dan voelt je kind dat en kan dan ook moeilijk tot rust komen.
Maar als je veel praat met je kind over het naar bed gaan, wat daar allemaal bij hoort en zelf ook rust uitstraalt dan neemt je kind dat over. Het klinkt misschien gek, maar als je zelf actief het naar bed gaan visualiseert kan dat ook helpen (blokkeert je andere drukke gedachten en misschien pakt je kind het op).
Ik wil niet zeggen dat het bovenstaande DE oplossing is voor jou, misschien is er wel iets anders aan de hand. Bang in het donker, of iets waar hij mee zit, kan allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak helpt het om de kamer deur een beetje open te houden had vroeger hetlzelfde probleem en voelde me dan altijd wat veiliger. Dus misschien is dat een oplossing of dat je in de andere kamer gaat werken zodat hij je stem hoort helpt ook !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon (bijna 7) heeft ook al jaren moeite met in slaap komen. Nu werkt de radio aan.
En... als het verergert betekent het bij hem dat hij onvoldoende zijn hersenen heeft ingespannen. Dat heb ik ontdekt. Dus de vraag is vooral.... wat is de oorzaak. Piekert hij? zijn zijn hersenen nog niet moe? Of is er iets anders aan de hand. Als mijn zoontje niet inslaap, werkt het goed als ik hem een moeilijke puzzel laat maken of een denkspelletje. En lezen is essentieel. Lekker in bed liggen lezen.

Toegevoegd na 50 seconden:
Ik ga ervan uit dat je zoon wel iets kan aangeven over wat er gebeurt als hij in zijn bed ligt en niet kan slapen... Hoe voelt dat, wat denkt hij dan, wat doet hij dan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen frisdrank (iets met caffeine) er in! en laat je zoon ook niet 10 x heen en weer de trap op lopen. Laat zijn tandenborsteltje, pyjama boven. Als je steeds de trap op loopt, krijg je energie. Niet goed dus. Ook geen tv (dus ook enge films horen hier niet bij), dit wekt je op. (Dus ook je zoontje.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat hem even tv kijken of een strip of boekje lezen, met idd een glas warme melk. Gebruik juist geen pillen of poedertjes en laat hem in slaap vallen door rustige dingen te doen. Van lezen of tv kijken wordt je sneller soezerig.
Tv hangt natuurlijk wel af van wat voor soort programma, niet pokemon of andere drukke programmas , maar een rustige film.