Hoe laat gaat een kind van 3 naar bed?

Mijn dochter wordt eind juli 3 jaar, en normaal gesproken ging zij om 7 uur naar bed.. Omdat ze heel actief is en ondernemend breng ik ze ook wel eens rond 8 uur naar bed. Dit is een tijdje goed gegaan tot ze het schreeuwen uitvond.. Zo schreeuwde ze iedere avond tot een uurtje of 11 dat ze absoluut niet wil slapen.. Ik heb toen een puntensysteempje bedacht.. Wanneer zij overdag haar 3 puntjes behoud, mag ze opblijven tot half 9.. Luistert ze niet en wil ze niet op tijd slapen.. Dan gaat ze om 7 uur.. Dit werkt uiteraard alleen wanneer ze op heeft mogen blijven.. Gaat ze voor straf om 7 uur.. Dan schreeuwt ze alles weer bij elkaar.. Is 7 uur nou echt absoluut te vroeg.. Of heb ik te maken met de peuterpubertijd en moeten we even doorbijten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze wilt al een tijd niet meer naar bed 's middags.. En ik houd ze overdag ook extra goed bezig.. veel spelen en veel ondernemen in de hoop dat ze 's avonds wat moe is, gezien ze ook al niet meer dut.. Wanneer ze echt moe is geeft ze het wel aan.. Maar de laatste keer dat ze smiddags geslapen heeft is ook al weer 2 weken geleden.. Wanneer ze toch netjes rond half 8-8 slaapt.. Is ze de volgende ochtend rond 7 uur wakker.. Maar wanneer ze doorjengelt tot heel laat.. (vaak 11-12 uur, soms tot 3 in de nacht!!) Komt ze er ook gewoon weer om 7 uur uit.. En weigert ze alsnog op tijd naar bed te gaan.. terwijl je toch zou denken dat ze heel moe zou zijn.. Ze wilt gewoon echt niet slapen.. het liefst speelt ze een hele dag beneden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sommige kinderen slapen gewoon weinig,kan je verder niet veel aan doen. Beste is gewoon volhouden, wat er ook gebeurt 19 uur is 19 uur. En een vast ritueel is ook belangrijk. Douchen/bad (worden ze ook vaak moe van, je hebt van die slaapzacht bad spul, weet ff niet meer van welk merk) pyjama aan, bed in , verhaaltje en dan slapen.
En verder lekker laten krijsen (worden ze ook wel zat na een tijdje) klinkt moeilijk,maar je moet er ff doorheen.

Het beste antwoord

Je dochter heeft al een behoorlijk eigen willetje! Pas op dat je niet te veel toegeeft aan haar. Voor je het weet regeert zij het gezin.
Ik lees dat je een soort beloningssysteem hebt ontworpen. Ik raad je aan om dat niet te doen. In jouw systeem mag ze later opblijven als ze lief is geweest en moet ze anders vroeger naar bed. En daar zit de kneep. Eigenlijk geef je aan dat ze laat naar bed mag, en half 9 is echt te laat voor een driejarige, maar voor straf vroeg moet als ze zich misdraagt. Zo ziet ze het naar bed gaan als straf. En dat is een verkeerd signaal. Naar bed gaan is geen straf, het is noodzaak.
7 uur is een prima tijd voor peuters van 3, met een uitloop naar half 8.
Ik neem aan dat ze nog geen klok kan kijken. Begin om half 7 met het "naar bed brengen ritueel". Wat je ook doet, misschien douche je haar 's avonds of gaat ze in bad? (Daar word je lekker loom van). Breng haar dan naar naar bed, lees een verhaaltje voor en spreek heel duidelijk met haar af dat ze na het verhaaltje gaat slapen. Laat de deur op een kiertje en blijf boven nog wat werkjes doen zodat je haar in de gaten kan houden. Ze zal vast wel gaan schreeuwen, maar dat moet dan maar. Geen aandacht aan schenken, en zeker niet naar haar toegaan om te zeggen dat ze daarmee moet stoppen. Want dan heeft ze haar zin: ze krijgt Aandacht!
Het zal moeilijk zijn in het begin, maar het is "even" door de zure appel heenbijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk! Een duidelijk, eerlijk, GOED antwoord! Dankjewel!

Andere antwoorden (5)

hou je aan de tijd hoe hard ze ook schreeuwt , je kan haar naar bed doen evt vanaf 19.00 -19.30.
Later is voor een drie jarig best wel laat.

Je moet hier even doorheen en het is heel vervelend als ze de boel bij elkaar schreeuwt maar zij wil het een beetje gaan bepalen door heel hardt te schreeuwen uit ze dat ze het er niet mee eens is

Dat hadden wij ook met onze zoon , maar we bleven standvastig en nu weet hij hoe laat hij naar bed moet en dat hij kan schreeuwen tot ie een ons weegt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn zoon was elke ochtend om 6;30 klaar wakker en sliep niet meer overdag en ik zag dat hij ''op''was rond half 7 dus hij ging dan ook om 7uur naar bed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk inderdaad peuterpuberteit. Het kost moeite, maar je moet even doorbijten, anders neemt je dochtertje de hele regie over en beslist zij voortaan hoe de opvoeding moet gaan.

Mijn zoon was een tijdje extreem vroeg wakker, ook als we hem lieten opblijven. Op een gegeven moment kreeg ik de tip hem strikt om 7 uur naar bed te doen en wat denk je? Hij sliep zo door tot half 8 de volgende ochtend! Gek genoeg: later naar bed brengen kan een averechts effect hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet gaan onderhandelen met punten wat het slapen betreft. Jouw puntensysteem is op zich niet slecht, maar beloon of straf haar met iets anders dan langer opblijven of vroeger naar bed.
Naar bed gaan kan best een vaste routine zijn, die jij bepaald. Als je ondervindt dat ze weinig slaap nodig heeft, leg haar dan elke avond pas om 8 uur of halfnegen in bed. Maar blijf vasthouden aan een vast uur. Knoop er een ritueel aan vast: even drinken, tanden poetsen, vertellen e.d. Als ze begint te schreeuwen, probeer dat dan te negeren. Bijt op je tanden want het zal niet makkelijk zijn. Komt ze uit bed, leg haar dan terug zonder iets te zeggen. Vooral geen aandacht geven, anders schreeuwt ze om meer.
Nog veel moed :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch vast houden aan bijtijds naar bed. Als je haar nu nl later laat gaan heb je A) zelf ook helemaal geen avond voor jezelf en dat heb je ook nodig met zo'n bijdehante tante en B) gaat ze volgend jaar naar school en dat is toch wel heel enerverend (zelfs voor kinderen die al de creche zijn gewend) en als je dan EN naar school EN een andere bedtijd moet wennen ben je zuur.

Wij hadden bij de oudste ook zo'n ellende (die had/heeft ook weinig slaap nodig). Maar ergens vond ik het ook wel zielig/ik had er wat moeite mee.

Toen kwam nummer 2 en heb ik (blijkbaar) onbewust gedacht: klaar met die onzin, op tijd naar bed en geen gezeur!!!!!

Nummer 2 is altijd zoet gaan slapen en nummer 1 eigenlijk ook vrij vlot daarna.

Nog belangrijker dan streng en regelmatig zijn is er dus
ZELF HEILIG in geloven. Wij "deden" het eerst zonder al te veel effect en toen we het ECHT zelf wilde werkte het zonder al te veel gedoe veel beter.

Doe dus eigenlijk vooral wat je gevoel je ingeeft.
amigo