Hoeveel moet je kolven voor een dag?

Als je borstvoeding geeft,en je gaat een dagje weg. Hoeveel moet je dan kolven voor een baby van tussen de 4,5 en 5 kilo. En hoe kan een kind wennen aan de fles en hoeveel tijd gaat daar overheen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien interessant: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
even een dag je kindje voor en na de borst wegen! dan kun je ongeveer inschatten hoeveel voeding.
er zijn speciale speentjes voor borstkinderen(prenatal) die vergen een techniek die gelijk is aan zuigen aan de borst
je consultatieburo heeft ook een lactatiedeskundige
sucses!

Het beste antwoord

In principe moet je kolven wat de baby drinkt op een dag, dat scheelt toch per kind, ook op die leeftijd dus dat kun je meten door gedurende 1 dag het kind voor en na elke voeding te wegen.

Echter, er is meer dan dat, als je kolft terwijl je ook gewoon voedt, jaag je eigenlijk de melkproductie op.

Dus als je bijv 2 dagen voordat je weg moet, heel veel extra kolft om aan een dagrantsoen te komen heeft je baby mogelijk die dagen iets minder of iets minder voedzaam spul en kan daardoor lastiger zijn de dag dat je weg bent en jouw borsten zijn precies die dag dat je weg bent in topconditie en lopen de hele dag over, heel pijnlijk en vervelend.

Beter is dus lang van te voren beginnen kleine porties te kolven en in te vriezen (blijft 3 maanden goed minimaal).
Dan kun je dus een ruime portie meegeven en kan de oppas maken wat nodig is. en je drijft je eigen meldproduktie niet onnodig op.

Wennen aan een fles: sommige baby's vertikken het.
Het beste werkt: flesje met borstvoeding, laten geven door iedereen behalve de moeder en mams moet ook het liefst niet in de kamer zijn. Als het kind de puur natuur bron kan zien/ruiken hebben ze meestal minder trek in zo'n rubber geval in hun mond.
amigo
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe bepaal je hoeveel de baby drinkt, eant de baby krijgt meer uit de borst dan een kolf apparaat toch?
amigo
11 jaar geleden
sorry als ik hier nu een vaag antwoord op geef. Bij mij ging kolven heel slecht en uiteindelijk kende ik alle trucs, maar ik moest bijna 2x kolven om 1 portie te krijgen.
Ik had echter een collega die tapte zo 250 ml af, ze stopte omdat de fles overliep. Als ik heel eerlijk ben zit het, denk ik, ook tussen de oren, diep in mijn hart wilde ik helemaal niet kolven en dat gedoe met die flessen maar als je werkt moet je wel dus doe je dapper mee. Het is echt niet toevallig dat die collega waar het goed ging er ook heel makkelijk mee omging, die kolfde rustig extra af zodat zij , ook als ze thuis was af en toe een voeding kon overslaan en dan gaf haar man de fles. Dus, ja en nee, bij de één drinkt de baby meer en sneller, maar er zijn ook vrouwen die in 10 minutenfles vol aftappen. Als je wilt weten hoeveel de baby drinkt kun je globaal het volume aanhouden dat op de pakken poedermelk staat maar het kind wegen voor en na de voeding is beter want mogelijk drinkt jouw kind meer of minder. O ja en als je gaat kolven schrik niet als uit de ene borst meer komt dan uit de andere dat schijnt ook zomaar te kunnen en niks uit te maken.

Andere antwoorden (1)

De kinderarts adviseerde om 150 cc borstvoeding te een per kilo lichaamsgewicht van het kind per dag.
Ik kon dit wel als richtlijn gebruiken en soms zat m'n dochter er boven en soms onder maar in grote lijnen klopt het wel.

Dus 5 (kilo) x 150 (cc) = 750 / aantal voedingen = voeding per keer.

Ik weet niet hoe oud je kindje is, maar ik zou af en toe een borstvoeding vervangen voor een flesje met een kleine speen. Totdat je baby goed zelf kan drinken uit een fles.

Borstvoeding kun je ook heel goed invriezen. Wil je het dan gebruiken, in de koelkast laten ontdooien. Niet te snel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat deed ik in het begin ook met groenten en fruit: goeie tip!
Ik had heel veel bekertjes vanuit het ziekenhuis dus altijd onregelmatige hoeveelheden.