Dochter van 2 weigert avond eten... Maakt niet uit wat ik doe ze weigert gewoon, wat kan ik doen?

Ze heeft het nu al een tijdje dat ze weigert in avond eten. Ontbijt en lunch van chocopops en broodje vliegt erin... Geen drinken of kiekje 2 uur voor eten helpt ook niet. En nu begint mijn 7 jarige ook negatief de aandacht te vragen door niet te eten. Wat moet ik nou?! Het maakt niet uit of je pasta aardappels of rijst neerschotelt het is nooit goed. Het voelt alsof ik faal...

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn tante dekte de tafel alleen voor hun en de reactie van hun zoon was: waar is mijn bord? Dan zei me tante : jij wil niet eten , dus dek ik de tafel niet voor jou. Dat hielp , hij is weer gaan eten. Dit is wel nadat ze allerlei dingen hadden geprobeerd , en dit hielp echt.

Ik zou me er niet te druk om maken. Als kinderen 2 jaar zijn ontdekken ze dat ze een eigen wil hebben. En die kunnen ze het beste laten zien door 'nee' te zeggen. Een goede manier van 'nee' zeggen is niet eten. Als je kind merkt dat jij je dit aantrekt zal ze dit als een succes ervaren. Dan blijft ze het volhouden. Als jij er niet te veel aandacht aan besteedt gaat het vanzelf wel weer over. Je geeft aan dat de nog wel andere maaltijden neemt, dus ze krijgt sowieso wel eten binnen. Daar zorgen de meeste kinderen echt wel voor. Evt. geef je haar een vitaminepil (zo'n beertje, lijkt op een snoepje, die weigert ze heus niet) om te zorgen dat ze wel de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Mijn dochtertje heeft hetzelfde gehad. We hadden (en hebben) hier de regel: Je eet wat er op tafel staat en anders mag je een droge boterham. Verder werden daar geen woorden aan vuil gemaakt. Die droge boterham heeft ze regelmatig genomen, terwijl wij heerlijk zaten te eten. Op een gegeven moment was de lol eraf en at ze weer gewoon mee. Je andere kind van 7 ziet waarschijnlijk hoeveel aandacht er is voor het niet eten van je jongste. Het is logisch dat hij/zij diezelfde aandacht wil. Probeer juist eens aandacht te hebben voor goed eetgedrag, dat kan stimuleren. Enne, maak jezelf niet gek, je faalt echt niet hoor! Dit overkomt héél veel ouders (en niet alleen ons!). Succes!

Lastig! Ik kan me voorstellen dat je bijna aan je eigen kwaliteiten gaat twijfelen! Bij ons thuis gold altijd de regel, eten wat de pot schaft. En je hele bord leegeten. Soms zat ik nog een uur langer dan de rest dreigend en tierend aan tafel. Maar at het wel op. Je kan ook zeggen dat als ze bijvoorbeeld drie kwart op hebben, het laatste beetje mogen laten liggen. Toegevoegd na 2 minuten: Je kan ook de regel stellen; als je niet eet bij het avondeten krijg je oook geen chocopops ontbijt, dan wordt het en droge boterham. Moet je dan ook echt doen, wedden dat ze die avond wel gaat eten!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100