Waarom vraagt mijn dochter alleen om negatieve aandacht?

Mijn dochter is 10 jaar oud. Qua denkwijze lijkt ze wel een volwassen iemand.
Hier in huis wil ze voortdurend de aandacht door overal tegenin te gaan. Ze lokt dan ruzie uit met haar jongere broertje. Of ze doet dingen die ze niet mag. Altijd gaat het om negatieve aandacht. Ik heb vaak geprobeerd het te negeren en haar juist complimenten te geven. Dan zegt ze dat ze wel weet waarom ze een compliment krijgt. Dus dat is ook niet goed. Ik probeer altijd rustig te blijven maar ze gaat net zo lang door totdat ik boos word.
Ik heb haar vaak gevraagd wat haar nou echt dwars zit, dan zegt ze dat er niks is. Volgens mij is er ook echt niks, we komen niets tekort maar waarom doet ze zo? Ze doet mij bewust zoveel pijn, ik snap het gewoon niet, terwijl ik zo veel voor haar doe???"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Ga het probleem niet bij jezelf zoeken, je dochter is er niet op uit jou te kwetsen, ook al lijkt het er wel op, dat is haar uitgangspunt niet.
Ze begint te puberen, heel natuurlijk en behoorlijk jong maar kinderen houden zich nou eenmaal niet allemaal aan schema's.
Ik wil je 1 belangrijke tip geven: humor.
Relativeer haar gedrag, breng het terug tot normaal puber gedrag. En daarna nog een stapje, zie er de humor van in. Zie hoe ze enorme moeite doet om aandacht te krijgen en bedenk hoe grappig het is, wat ze daar allemaal voor doet.
Maar daarmee verander je het gedrag nog niet alleen jouw kijk erop. Hierdoor zal je ontspannender reageren op haar en dit zal zeker effect hebben.
de ruzies: zoo herkenbaar, ik weet niet wat het leeftijd verschil is, maar laat ze het maar eens uitzoeken. Ik zei hier altijd, zodra er bloed te zien is mag je me komen halen ( ik heb drie zoons, die ruzie en discuseren tot een kunst hebben verheven).
Laat je jonge dame de sfeer in huis niet bepalen, maakt ze ergens een drama van ( oo daar zijn ze zo goed in) laat haar begaan en zeg later, zo we weten nu wat jij ervan vind, overtot de orde van de dag, je zal het niet geloven maar niet de hele wereld draait om jou. OP die manier maak je duidelijk hoe weinig invloed ze heeft met haar gedrag.
Maar denk vooral niet dat jij iets verkeert doet.
Wens je veel plezier met je jonge puber dame en als de mogelijkheid er is, vraag eens na hoe jezelf als puber was,.dat kan heel verhelderend werken ;)

Toegevoegd na 54 minuten:
Vergeet vooral niet dat ze nog maar 10 is,.al lijkt ze soms al zo volwassen, dat duurt echt nog 10 jaar. Hoe bijdehand ze ook is, met name emotioneel is ze nog altijd een klein meisje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, als je het met humor benadert, wordt het allemaal een stuk gemakkelijker

Andere antwoorden (5)

Vaak zie je dat kinderen thuis negatieve aandacht gaan vragen als ze zich vervelen en geen échte aandacht krijgen. Dan gaan ze negatieve aandacht vragen door negatief gedrag te vertonen en door ruzie te maken.

Belangrijk is dus om in ieder geval zelf het voortouw te nemen met voldoende positieve aandacht. Niet de hele dag, maar wel met regelmaat en met echte interesse. Kinderen vinden het heerlijk om iets samen te doen met hun moeder of hun vader.

Structuur
Ook is het prettig voor een kind als zijn dag gestructureerd is. Dat wil zeggen: dat het duidelijk voor hem is wat er die dag gaat gebeuren en wanneer dat zal gebeuren. Zo weet hij van tevoren wanneer hij aandacht van ú (of uw man) krijgt, en wanneer hij iets alleen moet doen.

Zo'n dagelijkse structuur kunt u bereiken door de dag in blokken te verdelen, waarbij elk blok een duidelijke functie heeft. Hieronder zal ik bij wijze van voorbeeld aangeven hoe dat zou kunnen. Vat het niet op als een verplichting om het zo te doen, maar als een suggestie, om de gedachten te bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel erg benieuwd naar je voorbeeld, maar ik vind het niet onder je vraag (?)
Puberen noemen ze dat, hormonen slaan een beetje op hol, door de onzekerheid begint ze je uit te dagen. Spijtig genoeg bestaat er geen boekje met een gebruiksaanwijzing bij voor pubers, iedere puber is namelijk uniek. Veel sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dat het probleem dat ze nog maar 10jr is en qua denkwijze al verder volwassen is dan haar leeftijd genootjes .

Wrs mist ze de juiste aansluiting hier door en reageert ze haar frustratie s thuis af.

en daarbij begint ze ook te puberen maakt het dubbel zo lastig ook voor haarzelf .

tip. ga of neem de tijd voor je dochter door speciale aandacht tegeven ,
iets met haar alleen te gaan doen ,winkelen, bios oid .

dit kan helpen en positief werken.
Verder wens ik je veel geduld en wijsheid toe .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een combinatie van twee factoren : beginnende puberteit, en te weinig positieve aandacht.

Zeker als een kind op die leeftijd is en zich een beetje zelf lijkt te kunnen vermaken, schiet de positieve aandacht (samen winkelen, een spelletje doen, helpen met dagelijkse verzorging (kleren uitzoeken, haren kammen, hoe grote hekel ze daar ook aan LEEK te hebben eventueel), alle maaltijden gezamelijk gebruiken, meekijken naar wat ze op teevee ziet etc) er een beetje bij in. En uiteraard ook de gesprekjes die je tijdens die gelegenheden met elkaar voert.

En aandacht willen ze, hoe dan ook, ZELFS als ze zich steeds meer terug lijken te trekken en hun eigen dingetjes gaan doen.

Maar hoe goed je je best ook doet om positieve en neutrale aandacht te geven (en die MOET oprecht zijn, en niet 'gemaakte' complimentjes, want daar prikken ze zo doorheen) , ze zullen zich ook een beetje opstandig blijven gedragen. Dat kun je maar het beste zo veel mogelijk negeren, want het hoort erbij. Zelfs de liefste kinderen kunnen op een gegeven moment gewoon de raarste buien krijgen, en daar snappen ze zelf ook niet altijd wat van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je vooral niet mag vergeten dat je negatief gedrag helemaal niet snel afgeleerd krijgt door meer positieve aandacht te geven. Maar... op lange termijn is deze methode wel de beste.
Ik werk met ouderwordenden met een mentale handicap en krijg vaker te maken met ongewenst gedrag. We negeren net zoals jij negatief gedrag (of iemand uit de ruimte verwijderen zonder oogcontact), en bevestigen de persoon heel sterk met complimentjes wanneer ze juist wel iets goeds doen! Dit is een werk van lange adem maar het loont!
Vooral de moed niet opgeven.

Je kan ook eens via een beloningskaart werken.
Elke dag dat ze bvb. geen ruzie gemaakt heeft met haar broertje mag ze een stickertje plakken. Als ze 4 stickertjes op een week heeft verzameld krijgt ze als beloning iets wat ze graag wil (speelgoed), of doen jullie een uitstapje (zwembad,...).
Dit kan je ook eens uitproberen.