Op welke leeftijd kun je vaststellen of een kind kleurblind is?

Zijn er kleurblindheidstestjes voor kinderen van 1,2, of 3 jaar oud bekend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Bij heel jonge kinderen, een jaar of vier (kleuterschoolleeftijd) wordt de kleurenblinheidtest (gelijk met het dieptezien) getest door de schoolarts.
Die is vergelijkbaar met de tests voor volwassenen, maar bevat in plaats van cijfers eenvoudige afbeeldingen die een kind op die leeftijd kan herkennen en benoemen, of een lijntje dat ze met de vinger moeten volgen.

Bij nog veel jongere kinderen is het heel moeilijk vast te stellen, en zal alleen in geval van erfelijkheid in samenhang met een vermoeden van (volledige) kleurenblindheid een test (dna) gedaan (kunnen) worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder. De overige reacties waren ook heel leerzaam.

Andere antwoorden (5)

Op het moment dat je het kind duidelijk kunt maken wat kleurenblind is en als hij de test kan begrijpen en er aan meedoen, dan kun je het vaststellen, eerder niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kleurenblindtest is een test waarbij iemand een plaatje te zien krijgt en dan vraag je: wat zie je? Iemand die kleurenblind is ziet bepaalde dingen niet die iemand die wel kleuren ziet wel ziet. Een kind hoeft aan die test dus heel weinig te begrijpen. Je vraagt hem/haar gewoon wat hij ziet. Aan de hand van de antwoorden kun je dan zelf de conclusie trekken.
Hij/zij hoeft zelfs de kleuren niet te kunnen benoemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een kind van 1 of 2 jaar kan echt nog niet benoemen wat hij of zij ziet. Wat hij of zij wel kan benoemen zijn dermate simpele afbeeldingen dat je daaraan geen kleurenblindtest kan vastbinden.
Volgens mij kun je een kleurenblindtest pas doen zodra iemand kleuren zou moeten kunnen kennen en noemen.
volgens mij... doen ze dat nog niet echt bij peuters/ kleuters.. omdat ze kleuren nog 'moeten' leren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://img29.imageshack.us/img29/4905/ishihara1.png

Hierboven kun je een afbeelding zien die gebruikt wordt bij dergelijke testen.
Als iemand kleurenblind is zal hij de cijfers niet herkennen, omdat hij het verschil in kleur niet kan zien.
Als je op die manier plaatjes zou laten zien met bijvoorbeeld dieren en een kind ziet ze niet, dan is de kans groot dat het kind kleurenblind is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat wil zeggen dat je het volgens mij op al jonge leeftijd kunt testen. Omdat het kind geen kleuren hoeft te kunnen benoemen. Kunnen benoemen is iets anders dan al kunnen onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is geen supervoorbeeld, deze kunnen de meesten wel zien (mensen met rood-groen kleurenblindheid). Dat trouwens bij mannen 1:10 en vrouwen 1:250 voorkomt. Maar daar tegenover staat dat mensen die roodgroenblind zijn meer tinten kaki kunnen zien dan "gewone" mensen.
mogelijk via een specifieke dna-test
en deze site
http://www.kleurenblindheid.nl/kleuren/poster.shtml
geeft heel wat info..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleurenblindheid kan vanaf de geboorte aanwezig zijn of op latere leeftijd ontstaan.
De kleurenblindheid die vanaf de geboorte aanwezig is, wordt meestal op peuterleeftijd al wel geconstateerd, maar nog op zijn beloop gelaten.
Een peuter hoeft de kleuren nog niet te kennen, maar kan wel twee dezelfde kleuren uitzoeken.
Maar niet alle kinderen ontwikkelen zich in hetzelfde tempo. Een kind kan een volledige desinteresse hbben voor kleuren. Het kan hem niet schelen of iets dezelfde kleur heeft.
Zelf heb ik het bij een kind van drie jaar proberen te testen door een handvol smarties neer te leggen. Ik pakte een smartie van een bepaalde kleur en als het kind dezelfde kleur gevonden had, mocht hij beide smarties opeten.
Dit lukte, terwijl het bij de blokken en kralen zonder meer lukraak wat pakte.
Bij jonge kinderen spreekt men het vermoeden van kleurenblindheid uit. Pas op de basisschool wordt het stempel 'kleurenblindheid' daadwerkelijk geplaatst. Dit heeft te maken met de interesses en de ontwikkeling van het kind.