Hoe leer je een baby zo snel mogelijk wennen aan een fles?

Ik heb een baby op mijn werk die weigert uit de fles te drinken. Hij is borstvoeding gewend en eet gewoon hele dagen niet als hij deze niet krijgt. Ook zijn moeder kan hem thuis niet laten wennen aan een fles. Daar weigert hij ook.
We hebben dus een groot probleem: moeder moet werken iedere dag en zoon eet niet 12 uur lang per dag....
Hij is 2 maanden oud.
Eerst dachten we: als hij écht honger heeft, dan gaat hij wel uit de fles drinken... niet dus. Een 2 maanden oud kind moet iedere 3-5 uur een voeding.... Hij eet dus rustig 12 tot 14 uur lang niets.
Wie heeft er tips: hoe went dit mannetje zo snel mogelijk aan de fles?

Weigeren = huilen, schreeuwen, vechten, overstuur, uittuffen, spugen...
Aan de borst drinkt hij goed, dus ook geen slikproblemen of pijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben benieuwd hoe het afloopt... ik hoop zo dat die kleine gaat drinken :-)

Het beste antwoord

Een paar mogelijkheden die het proberen waard zijn:
* Probeer de Tommee tippee fles eens. Heeft een borstvorm
* neem het kindje mee naar een rustige plek zonder afleiding, bv slaapkamer,kantoor,evt het toilet.
* Houd het kindje zo vast dat het met zijn hoofd bij jou borst ligt. Bied hem zo de fles aan.
* Knijp in het speentje en druppel melk in zijn mondje. * Laat mama een doek meenemen waar zij een paar nachten mee geslapen heeft of een shirt met haar geur. Leg de doek bij de baby tijdens voeden.

Bovenal,heb geduld! Blijf proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Waarom mis ik het respect voor de baby in deze vraag? Hoeveel duidelijker kan die aangeven dat 'ie de fles niet wil??

En werken is geen excuus. De werkgever is verplicht om extra pauzes te geven voor het zogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jep maar moeders moet helaas werken en werkt te ver weg om de baby te komen zogen.... dus het is óf haar baan verliezen óf de baby toch proberen te laten wennen aan de fles....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ben ik toch maar wat blij dat ik geboren ben in de tijd dat moeders die keuze nog niet hoefden te maken... Ik begrijp dus dat de baby niet mee kan naar het werk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt... daar is geen mogelijkheid voor mijns wetens. We vangen nog 4 andere kinderen van haar op. Ze moet momenteel werken ivm de financien. Ik ben trouwens ook blij dat ik gewoon lekker thuis kon opgroeien hoor! Het is best gezellig op een dagverblijf, maar thuis is altijd beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Maar dat bleek niet uit de vraag.
Daar heeft de moeder al mee moeten beginnen te wennen toen ze nog thuis was. Is het wel afgekolfde melk wat de baby aangeboden krijgt? Er kan eens een ander speen geprobeert worden. Er zijn spenen verkrijgbaar die qwa vorm het meest op een tepel lijken. De moeder heeft trouwens recht op 10 weken verlof na de bevalling. Ik vindt dat ze haar dan ook wat langer tijd moeten geven om ze beide te alten wennen om een tijdje zonder elkaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heeft ze ook haar best voor gedaan... echter zonder resultaat. Ze gaf uiteindelijk toch steeds de borst als hij bleef weigeren en huilen en dat leert zo'n kleine snel. Ze heeft overigens nog 4 kleintjes van 1,2,3 en 5 rondlopen....
Hoe haar werkgever er tegenover staat weet ik niet... ook niet qua verlof of wentijd... Dat is iets wat ze zelf moet regelen.
tnx voor je tips, zal eens rondkijken qua spenen enzo.
Het is onmogelijk om een kind van twee maanden die borstvoeding gewend is een fles te geven. Het is eigenlijk heel erg om dit te doen.

Borstvoeding (als een kind dit gewend is) is heel dicht bij mama, warm, het kind voelt zijn moeder. Het is een elementaire behoefte.

Als het kind 12 tot 14 uur niets eet, droogt het vanzelf uit. Daar kan je dan op wachten.

Je kunt een kind dit leren als het echt van de borstvoeding af moet, vanwege de leeftijd. Dan kan je wel ergens doorheen gaan met zo'n kind.

Dus weet wat je te doen staat. Zo'n klein hulpeloos wezentje gaat ten alle tijde voor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede reactie! Je hebt absoluut gelijk als je zegt dat het kindje voor gaat en het is helaas een lastig parket momenteel waar ze in zitten... moeder kan niet stoppen met haar werk (is begin deze week begonnen) omdat ze er afhankelijk van is. Het is dus kiezen of delen voor haar.... als het er op aan komt kiest ze natuurlijk voor haar kind, maar we willen eerst proberen of hij toch het flesje kan gaan drinken.
als het kind 12-14 uur niets eet dan is hij wel erg lang bij de moeder weg meteen,
dat is voor zon jong kind ook een hele verandering
ik merk het met mijn kind al dat hij slecht drinkt als ik ergens op visite ben en dan doe ik de fles zelf

mijn kind is na 6 weken op flesvoeding gegaan omdat bv niet meer wou maar ik heb het wel altijd zelf gedaan zodat hij wel vertrouwd gevoel had.

ik denk dat dit kindje in 1 klap teveel moet verwerken,
1 de moeder is inneens 12-14 uur weg
2 hij is weg uit zijn vertrouwde omgeving een hele dag en dan moet hij ook nog inneens op een andere manier drinken.

zoiets moet je langzaam opbouwen, eerst een keer 2 uurtjes weg, dan langzaam wat uitbouwen.
ik denk dat dit kindje niet wil drinken uit stress
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt absoluut gelijk met je 2 punten. Echter wil het in zijn thuissituatie ook niet de fles drinken... terwijl moeder dit al een paar weken aan het proberen is.
Bij ons is het misschien een combinatie van factoren, dat zou heel goed kunnen.
Toen mijn kleindochtertje van 2 maanden niet uit de fles wilde drinken (zelfde reden, werkende moeder) heeft mijn dochter een extra vrije maand gekregen op medische gronden. In die vrije maand is ze er mee aan de slag gegaan.

Wij zijn in ieder geval van mening, dat de baby de geur van zijn moeder niet moet ruiken als het slagen wil. Dus een ander moet de fles geven. Maar het was een regelrechte ramp. Uiteindelijk is het mij gelukt met een heel oud middel en zonder het mijn dochter te vertellen.

Ik heb de speen in de suikerpot gedoopt en dat vond ze zo lekker dat ze een zuigreflex kreeg en niet meer ophield. Toen was het grootste leed geleden.

Maar pas echt op, een kindje heeft voedsel nodig en zeker vocht. Als het niet anders kan moet het maar met een pipet. Ook als dat veel tijd neemt. Een kindje droogt erg gauw uit en dat heeft zeer schadelijke gevolgen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnx voor je tips. Ben inderdaad erg bezorgd dat het kindje uit kan drogen... morgen is de laatste probeerdag, heb ik met moeder besloten. Wij kunnen geen baby verzorgen die niet wil drinken. Maar de druk is daardoor erg groot, ook voor moeder.
Ben al veel bezig geweest met een lepeltje, kleine beetjes tegelijk. Zal de suikertip eens proberen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oeh wat slecht om de speen in de suiker te dippen.. Dit is geen aanval hoor! Fijn dat het gewerkt heeft. Maar wanneer je een baby al suiker geeft begint de ellende van het gebit al en tevens een verslaving aan zoetheid. Er zijn veel meer mogelijkheden.
Ivana
14 jaar geleden
Cindy, natuurlijk is het niet de meest gezonde manier, maar het is bij twee keer gebleven en verder heeft het kind tot haar vierde jaar nooit suiker gehad. In sommige gevallen moet je kiezen voor de snelle manier en is het een afwegen van uitdrogen, wat dodelijk is, of eenmalig een trucje toepassen. Ik heb gewoon voor het laatste gekozen omdat er te veel op het spel stond. En geloof me, de baby is er echt niet slechter van geworden.
Het is niet een kwestie van niet wíllen, het is een kwestie van niet kúnnen. De techniek aan de fles is heel anders dan die aan de borst en er zijn borstkinderen die dat niet zo 1-2-3 kunnen handelen. En als je iets niet kunt, dan kun je blijven drammen maar dat zal niet helpen. Als je deze baby schoentjes aandoet kan hij ook niet lopen, hoe hard je het ook probeert. EN dan zeg je ook niet "hij wil niet lopen".
Een baby uithongeren is onmenselijk, het is geen kwestie (nogmaals) van niet willen, maar van niet kunnen. Zoek een lange, dunne speen die je langs het gehemelte inbrengt. De kokhalsreflex zit bij een jonge baby vóór in de mond en getrut met een speen voor in het mondje roept alleen die reflex maar op. Laat de moeder contact opnemen met een bv-organisatie (via de link), die hebben legio tips die ze kan proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast alle andere goede tips, deze aanvulling.
Een kindje van 2 maanden die andere voeding niet accepteert, zou ik gewoon zijn zin geven.
Het kleintje kan zich niet aan de wereld om zich heen aanpassen dus zal de omgeving dat aan de baby moeten doen.
Het is zwaar achterhaald dat je een kindje van deze leeftijd zou kunnen verwennen,
ONZIN, een kindje tot pakweg 6 maanden kun je niet verwennen, die moet je vertroetelen.
Blijkbaar stopt de kleine al de energie in het kenbaar maken van zijn nood.
Ze zijn nog zo kwetsbaar en moeten dan al zolang zonder hun moeder, veel kinderen kunnen dat niet en geven een alarmsignaal wat ik erg serieus zou nemen.
Kinderen - zeker van deze leeftijd - huilen niet voor de lol.
Mogelijk voelt het manneke instinctief aan dat in de bortvoeding stoffen zitten die niet in flessenvoedsel zit
maar heeft daar dringend behoefte aan.
De werkgever MOET de moeder de gelegenheid geven tot lactatie.
De wet geeft zogende moeders terecht veel privileges.
Veel moeders durven daar geen aanspraak op te maken om hun baan niet te verliezen, terwijl die regels er niet voor niets zijn.
Spoor de moeder vooral aan van de wet en mogelijkheden aangaande deze gebruik te maken.
Eerst 9 maanden in je moeder wonen en haar na korte tijd
12-14 UUR per dag niet zien /horen/ruiken / voelen.
Zet haar aan haar zoontje datgene te geven wat hij nodig heeft, zijn moeder
EN haar melk.

Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorzichtig met een lepeltje geven.
Het gat in de speen wat groter maken, en het kind in de borstvoeding houding houden.

Maar..., geen eten geven is dus absoluut geen optie.
Hier is dus de moeder aan zet. Zij moet dit probleem oplossen.
Desnoods voedingstijden aanvragen. Maar ik besef best dat haar werk wel erg ver weg kan zijn, maar dat is dan haar probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tnx!
Het is natuurlijk ook min of meer haar probleem, maar we proberen toch zoveel mogelijk te helpen. Vandaag een ultimatum gesteld: als het maandag weer niet lukt moet ze maar komen voeden een aantal keer...
Gaan alle tips hier zeker uit proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als alle kinderverzorgster zo waren als jullie dan hadden de baby's de hemel op aarde. !
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen zijn in mijn ogen zeer waardevol... ouders geven hun kostbaarste bezit in mijn handen en het is dan ook mijn taak om ze zo goed mogelijk te verzorgen en begeleiden vind ik.
Mag ze zelf niet hebben helaas maar ben blij dat ik voor ze mag zorgen in mijn werk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Top vrouw. !!!!!!!!!!!!!!!!
1. Blijf zelf rustig!
2. Laat iemand anders de fles geven
3. Zorg voor exact de juiste temperatuur
4. Probeer verschillende houding en plekken
5. Zorg voor een rustige omgeving
6. Probeer het op verschillende tijdstippen
7. Probeer verschillende soorten spenen
8. Ga niet te lang door met oefenen
9. Stimuleer het zuigreflex
10. Probeer het met fingerfeeding of uit een bekertje
Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien een andere speen proberen.Je hebt van Avent een 1,2,3 speen,deze kunnen met 3 verschillende grote`s van de opening gedronkien worden.Het kan zijn dat de baby zo veel binnen krijgt ineens dat hij daar van schrikt of er in verslikt.
Krijgt hij te weinig binnen kan hij dat ook ervaren als vervelend.Dus de 1 2 3 speen is een zeer goede oplossing.
Zorg ook voor een goede temperatuur,zorg dat het niet te heet is of te koud.Voel eerst van te voren op de binnen kant van je pols hoe warm de voeding is.
Probeer het toch vol te houden,zing er desnoods een liedje bij waar de baby rustig van word of een leuk muziekje op zetten.wat ook kna het tegen overgestelde:Zorg voor voldoende rust tijdens de voeding en praat met het kindje!!!!

suc 6