Hoe ga je om met koppige tieners ?

Mijn zoon van 12 kan soms heel koppig zijn als hij zijn zin niet krijgt: bvb. gisteren wou hij pizza eten in het salon ipv in de keuken. Hoewel hij heel graag pizza eet, wou hij er niet van eten.
Hem zeggen dat hij een week niet mag computeren of tv kijken ... helpen allemaal niet.

Hoe ga je hier als ouder het beste mee om ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Je zoon is aan het puberen. En ook al is dit heel vermoeiend het hoort bij zijn leeftijd. Hij probeert zijn grenzen uit door ze te overschrijden. Zijn regels in dit huis wel regels? Geven mijn ouders mij niet mijn zin als ik weiger om me aan de regels aan te passen door niet te eten?

In huis zijn ouders degene die de regels bepalen, dus als de regel is: "Eten doen we in de keuken" dan is dat de algemeen geldende regel. Als er een keer een uitzondering op die regel gemaakt wordt, zijn de volwassenen degene die de uitzondering bepalen (bijv. op een keer op een verjaardag eet) en niet de kinderen. Als je zoon zich niet wil aanpassen, moet hij de consequenties daarvan ondervinden: Dan eet hij maar een keer niet. Ook al laat hij het niet blijken, hij zal heus de pest in hebben als jullie gewoon zonder hem gaan eten.

Straffen helpt inderdaad niet. Je krijgt er alleen een heel vervelende sfeer door. De beste tactiek is: "Aanpassen of je doet gewoon niet mee!"

Hij zal dit echt nog wel vaker en met ander dingen uitproberen. Hij wil weten tot hoever hij kan gaan. Probeer hier boven te staan. Laat blijken: Regels zijn regels*! Wordt niet boos, maar wees wel consequent.

* Ook al zijn regels regels, kun je ze in sommige gevallen (niet in dit specifieke geval) wel samen met het desbetreffende kind onder de loep nemen, bespreken en indien nodig aanpassen. Je kind voelt dan dat het wel serieus genomen wordt, dat er naar hem geluisterd wordt en dat hij inspraak heeft. Hij heeft een lastige leeftijd. Hij is niet echt een klein kind meer, maar is ook nog niet groot genoeg om de meeste dingen zelf te doen. Wel krijgt hij de leeftijd dat hij langzaam een aantal zaken in zijn leven zelf wil gaan regelen. Hier moet hij de ruimte voor krijgen.

Nu hoeft hij uiteraard nier de huisregels te veranderen, maar het zal hem goed doen als hij merkt dat hij in een aantal zaken wel serieus wordt genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Ruth !!!

Andere antwoorden (7)

Deze situatie zou ik gewoon negeren. Hij houdt van pizza, en dat eten jullie, dus dat is al lekker. Als je normaal gesproken aan tafel eet kan hij zich gewoon aan deze regels houden. Doet hij dit niet, dan eet hij gewoon niet. Hij kan echt wel een dagje zonder avondeten hoor!! Maar dan moet je wel ervoor zorgen dat hij zichzelf 's avonds niet volpropt met chips en koek.
Maar tijdens het eten dus: negeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negeren van dit gedrag werkt het beste. Hij zal de volgende keer zien dat zijn gedrag geen effect opleverd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 't eens met het negeren. Werkt ook met koppige peuters en kleuters.
Vooral niet laten merken dat het je dwars zit, dan krijgt hij z'n zin ('k weet nog wel hoe ik was...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spelletje meespelen en ook flink koppig en dwars gaan doen, maar dan 3x erger. Een spiegel voorhouden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 sorry. Maar ik vind het nogal kinderachtig als een volwassene zich "verlaagt" tot het niveau van de puber. Dit werkt totaal geen verbetering of oplossing in de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gootje08 ... ben een met jou
Koppige tieners komen van koppige ouders... Dus ouders, kijk eerst naar jezelf... En los het op, dan hoef je niet in de clinch met je kinderen... Zo simpel is het wel in feite...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, maar dit antwoord slaat nergens op.
Dan gaat de pizza gewoon de koelkast weer in,en s,avonds als meneer honger heeft,wedden dat hij het dan wel lust,zijn nou eenmaal van die koppige puberjaren,straffen helpt niet erg los het met gevoel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is ook gebeurd :-) Nadien heeft hij koude pizza gegeten
Als mijn kinderen heel graag iets anders wilden dan gebruikelijk vroeg ik ze waarom ze dat zo wilden. Als ze met een goede reden kwamen, b.v. een t.v.programma tijdens het eten wat ze erg graag zagen, dan gaf ik voor één keertje wel toestemming. Ik legde wel altijd uit waarom de regels zo waren maar was niet echt star, er kon onderhandeld worden. Het is voor kinderen belangrijk dat ze serieus genomen worden, er ook met hen rekening gehouden wordt.

Voor kinderen vanaf ongeveer 12 jaar is het belangrijk dat zij ook inspraak hebben in het reilen en zeilen van een huishouden. Voor de ouders/opvoeders is het leerzaam om de regels waar de kinderen kritiek op hebben eens nader te bekijken. Soms weet je eigenlijk zelf niet goed waarom je iets op een bepaalde manier doet, is het een gewoonte die je ook zou kunnen veranderen.