Waarom is Sabsimplex niet te krijgen bij alle appotheken in nederland?

Sab simplex = voor baby's die last hebben van lucht als het boertje niet komt. bij mijn baby werkt het PERFECT. maar telkens moet ik het in Duitsland bestellen en dan duurt het weer een week voordat we het binnen hebben, het zou namelijk veeeeeel handiger zijn als het gewoon hier te koop is!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lekker siliconen naar binnen gooien.
http://www.medischzoeken.nl/cache/4046
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg, Ja dus? het werkt!, en ik heb dit liever... dan een baby die 2uur lang huilt/krijst van de pijn. En dat wil ik mijn kind niet aan doen... dus dan maar zoals jij het zegt, siliconen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gooi er wat whisky in, daar wordt een baby ook heel relaxed van.
Alcohol is niet voor niks niet voor kinderen, dit middel wordt niet voor niks niet zomaar in Nederland verkocht.
Als het echt zo erg is, kan je het waarschijnlijk via de huisarts wel krijgen, dan wordt het misschien nog vergoed ook. Wat wel apart is, is het verschil met Duitsland.
Als het lang houdbaar is kan je toch gewoon een voorraadje aanleggen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed dan blijft het nog altijd de beslissing van de ouders van het kind te gebruiken. en hier in NL vinden artsen buikkrampen geen probleem aangezien het ook niet schadelijk is en vanzelf weer overgaat. Maar het is degelijk een probleem bij babys, en geloof me als je baby ontroostbaar huilt van krampjes breekt je hart en doe je er alles aan om te voorkomen. En dat is dus het geval met sabsimplex, snap ook niet waarom ik uberhaupt inga op je verhalen... daar gaat me hele vraag niet eens over! dus. Dat!

Het beste antwoord

In buitenlandse apotheken kun je zonder recept geneesmiddelen krijgen waarvoor je bij ons toch echt eerst langs de huisarts moet. Of medicijnen die hier niet eens bestaan, of die alleen in een andere vorm, andere dosering of alleen voor een heel andere kwaal verkrijgbaar zijn. Voordat een fabrikant een geneesmiddel op de markt mag brengen, moet het worden beoordeeld op werkzaamheid, kwaliteit en risico's. In Nederland beoordeelt het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) welke geneesmiddelen worden toegelaten. Nadat een geneesmiddel is toegelaten, kan de fabrikant aan de minister van VWS vragen om toelating tot het verzekeringspakket. Over deze verzoeken adviseert het College voor zorgverzekeringen (CVZ) aan de minister van VWS.
Ook al is een geneesmiddel vóór de registratie uitgebreid onderzocht, soms blijkt pas in de praktijk dat het middel bijwerkingen heeft. Zowel een landelijk als een Europees bewakingssysteem registreert en onderzoekt nog onbekende bijwerkingen en onverwachte wisselwerkingen tussen medicijnen. In Nederland is dat het bijwerkingencentrum Lareb. Het Lareb geeft bijwerkingen door aan het CBG. Het CBG begeleidt eventueel verder onderzoek.
De Geneesmiddelenwet (2007) bevat voorschriften om een veilig gebruik van geneesmiddelen te stimuleren. Zo moeten artsen en apothekers ernstige bijwerkingen melden en gelden er speciale regels voor het voorschrijven van medicijnen via internet.
Andere zaken die zijn vastgelegd in de Geneesmiddelenwet:
de productie, de handel, het voorschrijven en verstrekken van geneesmiddelen;
bij overtreding van de Geneesmiddelenwet mag de Inspectie voor de Gezondheidszorg zelf boetes opleggen, zodat een straf op maat mogelijk is;
per apotheek blijft 1 apotheker eindverantwoordelijk.
Patiënten horen van hun arts én van de apotheker goede voorlichting te krijgen over het juiste gebruik van een geneesmiddel. De apotheker verstrekt geneesmiddelen en ziet erop toe dat de patiënt goede informatie krijgt over het juiste gebruik. Ook hoort de apotheker veilig medicijngebruik te bevorderen en onnodig medicijngebruik te voorkomen.
Ook de in de drogisterij verkrijgbare zelfzorg geneesmiddelen worden grondig onderzocht, als zij goedgekeurd worden, krijgen zij een RVG nummer, dat staat voor registratie van geneesmiddelen. Het kan dus zo zijn, dat een middel in Duitsland voor dat doel toegestaan is en in Nederland niet. Probeer eens of een apotheek of drogisterij in Nederland het voor je kan bestellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal duidelijk. bedankt