Is schoolzwemmen (in groep 3) veplicht als je kind onder behandeling is van de dermatoloog?

Voor zware eczeem wel te verstaan, die mede erger word van te veel contact met water (en dan praten we maar niet over het irriterende chloor). Ik kan het aantonen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Op de site van Postbus 51 staat:

Moet mijn kind deelnemen aan onderwijsactiviteiten zoals schoolzwemmen en schoolreisjes?

Uw kind is verplicht deel te nemen aan schoolactiviteiten als zwemmen, schoolreisjes en excursies als de activiteit onderdeel uitmaakt van het vaste lesprogramma van de school.

Scholen beslissen zelf of zij activiteiten als schoolzwemmen, excursies en schoolreisjes aanbieden. Zij kunnen deze activiteiten in het reguliere (vaste) lesprogramma opnemen. Het reguliere lesprogramma van een school is opgenomen in de schoolgids van de school.

Volgens artikel 41 van de Wet op het primair onderwijs is uw kind verplicht deel te nemen aan activiteiten die onder het lesprogramma vallen. Alleen als de activiteiten in het reguliere onderwijsprogramma zijn opgenomen, is deelname dus verplicht

U kunt aan het bevoegd gezag van de school vrijstelling vragen van deelname van uw kind aan bepaalde onderwijsactiviteiten. Een vrijstelling kan alleen worden verleend op door het bevoegd gezag vastgestelde gronden. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten in de plaats komen van die waarvoor vrijstelling is verleend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk gequoteerd maar geen enkel 'bevoegd gezag' kan een arts advies negeren. Je hoeft ook geen toestemming te vragen voor het missen van lessen wanneer een kind in een ziekenhuis verblijft. De arts bepaald dat het nodig is en de mening van de school doet dan niet meer terzake. Nog sterker: een arts mag helemaal niet aan de school mededelen wat hij voor een advies gegeven heeft. Als de school medische bevestiging wil zullen zij ZELF een arbo dienst in moeten schakelen die een eigen arts onderzoek laat doen en mogen ze niet van de ouders verlangen dat de behandelend arts van het kind iets op papier zet daar deze gebonden is aan zijn vertrouwens regels. Als de school niet zelf een arbo dienst inschakelt nemen ze automatisch genoegen met de verklaring van de ouders. (Dat is iig wat mijn eigen huisarts mij op papier heeft mee gegeven toen ik een tentamen gemist had en ze zeurden om een huisarts verklaring)

Andere antwoorden (4)

ALs je een gegronde reden opgeeft ( en die heb je) dan kunnen ze niks verplichten hoor!
Neem anders een doktersverklaring mee..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een behandelend arts mag die verklaring niet uitgeven omdat dat een schending is van de vertrouwensband tussen arts en patient. Als de school een doktersverklaring wil zullen ze daarvoor zelf een arbodienst in moeten schakelen. Aldus mijn huisarts.
Schoolzwemmen lijkt mij toch nooit verplicht. Er zijn toch genoeg kinderen ( waaronder die van mij) die niet met school zwemmen maar particuliere zwemles krijgen. Mijn oudste was ook altijd doodziek van het chloorwater als ie had gezwommen, heb het na 2 jaar weer geprobeerd. Hij is nu bijna 8 en sinds kort de trotse bezitter van z'n zwemdiploma!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Je kind is in dit geval niet verplicht om aan schoolzwemmen deel te nemen. Wel moet je van tevoren even contact opnemen met de leerkracht. Misschien vraagt hij inderdaad een 'bewijs' van de dermatoloog. Daarna kun je ook het beste bespreken welke oplossing er voor je kind komt voor de tijd dat de groep afwezig is i.v.m. schoolzwemmen. De groepsleerkracht moet namelijk zelf mee met met zijn klas. Op het moment dat de zwemles begint, kan hij best op jouw kind passen, maar voor je kind is dit slechts een paar keer leuk en daarna niet meer. Meestal is er ook wel een oplossing binnen de school te bedenken waarbij je kind tijdelijk in een andere groep geplaatst wordt. Omdat je kind leerplichtig is en zwemles onder schooltijd valt, mag je je kind niet thuis houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mij niet voorstellen dat een leerkracht hier moeilijk over doet, zeker niet als het zware eczeem betreft.
heb je hier al met hem over gesproken? anders zou ik dat eerst doen voordat je, je voor 'niets' in de wet gaat verdiepen. anders zou een briefje van de huisarts/ dermatoloog voldoende moeten zijn.