Krijgt een jongetje voor zijn geslachtsdeel alleen werkende chromosomen van zijn vader?

En is de moeder alleen 'verantwoordelijk' voor het vormen van het vrouwelijk geslachtsdeel bij haar dochter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zelfs niet in de verste verte.

Alle embryo´s , zowel meisjes als jongens, beginnen hun leven met in principe sexeneutrale danwel vrouwelijke geslachtsdelen, die echter op dat moment nog niet als zodanig herkenbaar zijn.

Pas tijdens de zwangerschap zorgt het mannelijk y-chromosoom ervoor dat er mannelijke geslachtshormonen worden aangemaakt, waardoor de geslachtsdelen-in-aanleg zich niet ontwikkelen tot vrouwelijke maar tot mannelijke geslachtsdelen. Overigens gaat daarbij nog wel eens een enkel keertje wat fout, waardoor er mannen met 2x en vrouwen met een y-chrosmosoom geboren worden, maar dat zijn uitzonderingen die vaak ook nog wel meer afwijkingen vertonen. De vader is daarbij bepalend voor het geslacht, of dat nu een jongetje of een meisje is ; hangt er maar net vanaf of hij een x of y-chromosoom heeft doorgegeven.

Het gaat dus uiteindelijk maar om éen chromosoom, en werken doen ze altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je daarmee het y chromosoom bedoelt als geslachtsbepalend , dan klopt dat.
Ofschoon ik het grotendeels eens ben met het verhaal van Marleen, gaat ze voorbij dat TIJDENS de zwangerschap enige malen (minstens 2X) een flinke golf geslachtshormoon (mannelijk of vrouwelijk) het kindje aanzet tot de premature ontwikkeling als jongen of als meisje, dat kun je immers op de echo ook al zien.
Verder is het zo dat bij jongetjes, in verhouding tot de rest van het lichaam, de geslachtsdelen vrij groot zijn.

Soms echter gaat er wat mis met die golven geslachtshormonen en is de eerste golf mannelijk en de tweede vrouwelijk of andersom, dit kan mede te maken hebben met de aanwezigheid van een extra y chromosoom
maar daar is -bij mijn weten- nog geen zekerheid over.
De gevolgen van de wisselende golf kan leiden tot afwijkende sexebeleving ( de behoefte aan transgenderisme, zich niet thuis voelen in eigen lichaam en
een geaardheid die anders kan zijn dan mensen die dit niet hebben doorgemaakt.)

Daar wil ik verder nu niet op in gaan, maar tijdens de zwangerschap wordt wel degelijk mede door de hormoongolven definitief het geslacht "ingesteld".
Men begint hier de medische betekenis steeds meer van te doorzien en er vallen veel dingen uit en mee te verklaren.
Ik wilde jullie deze belangrijke extra info niet onthouden.

Toegevoegd na 7 minuten:
De hormoongolven zijn vrij KORTSTONDIG en daarbuiten nauwelijks aanwezig. Dat zal te maken hebben met het gegeven dat een kind vooral kind moet zijn, het werkelijke geslacht wordt immers pas in de (pre)puberteit nog beter zichtbaar. Dan immers worden de geslachtshormonen in grote mate aangemaakt om de conversie van kind naar vrouw of man te voltooien.