Welke terugkerende huishoudelijke klusjes kun je kinderen van 6 en 8 jaar opdragen?

Behalve eigen kamer opruimen, bedoel ik...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Kinderen van deze leeftijd kunnen best wat lichte karweitjes in huis doen. Ze kunnen helpen met tafeldekken, en afruimen, planten water geven. hun eigen speelgoed opruimen. De oudste kan iets meer doen dan de jongste, zoals helpen met het uitruimen van de vaatwasser.
Mijn kinderen vonden het ook leuk om met een vochtig lapje schoon te maken en om te helpen in de keuken, sla schoonmaken ed. Maar wel op vrijwillige basis.
Als er sprake is van huisdieren kunnen ze helpen met het verzorgen ervan. Ik zou een kind van 8 nog niet alleen de hond uit laten laten. Dat vind ik tamelijk riskant. Het dier kan ergens van schrikken en erg gaan trekken aan de riem met alle gevolgen van dien.
Helpen in huis hoort bij de opvoeding. Als ze klein beginnen kunnen ze later wat taakjes erbij krijgen. Maar let op dat je dat met mate doet.
Anders "kweek" je kinderen (vooral jongens) die denken dat ze nooit iets in huis hoeven te doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dan kun je denken aan meehelpen met afdrogen, tafel dekken, konijnenhok verschonen, vuile was in de wasmand gooien en de stoep vegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tafel dekken/afruimen, vaatwasser in/uitruimen, anders afwassen. Gasfornuis met schoonmaakspul afnemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vond het altijd wel leuk om met mn ouders de was buiten te hangen, of de kleren aangeven dat mn ouders die opvouwen. stofzuigen vond ik ook altijd leuk.
misschien als je een hond of kat hebt kan je je kind je huisdier elke avond wat lekkers laten geven (zoals paté)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hond uitlaten, vegen, tafeldekken, auto wassen(wel af en toe opletten anders is je auto opeens weg:P) ga zo maar door

Toegevoegd na 1 minuut:
oh moet terugkerend zijn dus geen autowassen is ook wel beetje link in verband met krassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plantjes water geven,bed afhalen,spullen op de plek terug leggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet niks opdragen. Je kan het motiveren in de zaken die die al kent en leer kinderen zaken te doen in een opbouwende manier. Zorg dat het geen last word eerder een lust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind ook genoeg dingen een last, dus we zullen gezellig met zijn allen de lasten delen. Niemand die mij zakgeld geeft omdat ik de klusjes doe. Het hoort het gewoon bij. Belonen met woorden en zo motiveren, maar regels zijn er gewoon en je kunt best dingen opdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet een kind een kind laten en niet de denkwijze opleggen die ze graag willen dat het krijgt. Met straffen en belonen voed je dieren me op. Mensen kunnen werken en het toch niet zo hoeven te ervaren. Opdragen, dwingen, chanteren met zakgeld etc zijn allemaal zooooo lage zaken. Mens zou beter moeten weten.
Het vuilnis buiten zetten of in de container gooien. Lege flessen en plastic in de glas- en plasticcontainer gooien. Oud papier (folders en kranten) opstapelen en naar de papiercontainer brengen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben volwassen en heb al moeite met vuilnis in de container gooien........laat staan een kind van 6 of 8, zo`n container is best hoog.
zondag
12 jaar geleden
Ben je zo klein dan? Bij ons staan er 2 containers met een betonnen plateau ertussen waar je op kunt stappen. Ik ben klein van stuk maar kan er vanaf de grond al bij en als ik op het plateau stap helemaal. Wat voor die kleintjes wel moeilijk is is die zware kleppen op te tillen bedenk ik me nu.
- Glas naar de glasbak brengen.
Maar niet te veel in 1 keer. Ik heb altijd een krat vol als ik naar de glasbak ga, da's te zwaar voor die kleintjes.
- Planten water geven binnen / buiten
- M'n moeder had vroeger een moestuin. Ik vond het leuk om tuinbonen te doppen en aalbessen te ritsen. Aalbessen en aardbeien plukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk ook eens aan kleine karweitjes in de tuin, planten besproeien of begieten, harken, zaaien, (na goede instructie) onkruid / paardebloemen wieden of (als je fruitbomen /struiken hebt) fruit plukken vinden kinderen van die leeftijd vaak erg leuk. Relatief ongevaarlijke klusjes in de keuken, zoals met een schaar de boontjes afdoen, gehakt kneden en ballen draaien of iets klutsen of roeren (en eventueel afwegen of afmeten, is nog leerzaam ook) kun je ook proberen. Daarnaast deed ik op die leeftijd ook wel kleine boodschappen, met een briefje en geld in de hand naar de bakker om de hoek bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen moeten kinderen blijven (op die leeftijd) en van hun jeugd genieten door met leeftijdgenoten te spelen.Je kunt ze hoogstens vragen om de hond uit te laten.Werken kunnen ze in hun verdere leven nog genoeg om hun brood te verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet mee eens. Kinderen van die leeftijd kunnen heel goed al kleine karweitjes in huis doen. Het hoort bij de opvoeding. Het moeten geen huisslaafjes worden maar er is niets mis mee als ze wat helpen. Meestal vinden ze het nog leuk ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens even naar de leeftijd 6 + 8 jaar.
Spelen laten,de kindertijd is snel genoeg voorbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat zie ik ook wel. Hierboven staan ook karweitjes die ik mijn kinderen op die leeftijd nooit zou laten doen (autowassen, flessen wegbrengen). maar ze kunnen best helpen met tafeldekken, en afruimen, planten water geven. hun eigen speelgoed opruimen. De oudste kan iets meer doen. Helpen met het uitruimen van de vaatwasser bijv. Mijn kinderen vonden het ook leuk om met een lapje mama te helpen schoonmaken en om te helpen in de keuken,sla schoonmaken ed. Maar op vrijwillige basis.
Het verzorgen van een huisdier kan ook al goed op die leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ze niet mee laat helpen als ze 6-8 jaar zijn, dan gaan ze je écht niet meer helpen als ze op hun 12e aan het puberen slaan en het dan ineens wel moet. Dus gewoon vanaf het begin mee laten helpen: normaalste zaak van de wereld.
Zou de waarheid niet in het midden kunnen liggen? Onze kinderen spelen veel, maar helpen ook regelmatig met een klusje zoals de vaatwasser in- of uitruimen. En dan eentje per dag ongeveer. Maar als ze een drukke dag hebben gehad, met school, BSO, zwemles hebben ze al veel verplichtingen achter de rug. Verder moeten ze geregeld hun kamer of de troep die ze gemaakt hebben beneden opruimen. En uiteraard de was in de machine doen. Sinds kort leg ik losse speeltjes in een eigen mandje op de trap, en dat moeten ze zelf mee naar boven nemen. Ik vind het belangrijk dat ze leren zelf verantwoordelijkheid te hebben. En dat ze leren klusjes te doen zonder dat dit een beloning (geld, snoep) oplevert. En dat ik ze daarin niet overvraag, niet teveel, maar zó, dat ze zelf kunnen begrijpen dat het normaal is om voor de gezamenlijke spullen te zorgen. Daarnaast mogen ze wel eens een klusje doen voor geld, maar dan gaat het echt over de auto wassen ofzo, dingen die niet elke dag voorkomen (en ik zou er anders ook voor betalen in de wasstraat). Ik ken ook gezinnen waar de kinderen elk 1 vaste taak hebben. Dat lijkt me ook heel fijn werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afwas lukte aardig, toen mijn kids die leeftijd hadden. Niet de breekbare spulletjes laten doen ...
Helpen met de was opvouwen vonden ze ook leuk.
Als je huisdieren hebt, kunnen ze daar ook mee helpen; etensbakje wassen, vullen, kooi schoonmaken etc.
Afstoffen gaat ook goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen hun eigen ontbijtbordje naar het aanrecht brengen , en als ze ontzettend gekruimeld hebben met chips of brood , dan zijn ze op die leeftijd prima in staat om met de kruimeldief de kruimels op te zuigen.
Mijn zoon van 6 haalt me altijd het mandje met wasknijpers op. En hij helpt mee zijn bed te verschonen.( kussen sloop kan hij er zelf om heen krijgen en ook het hoeslaken stopt hij zelf om het matras heen. )
Mijn zoon legt tijdens het boodschappen halen alles uit het karretje op de band. En hij wil altijd het toilet papier bij vullen.
Omdat hij zoveel taken doet in huis. ( tenminste als ik dit zo zit te typen vind ik het aardig wat ,wat ie allemaal voor me doet) lijkt het misschien wel vreselijk op kinderarbeid haha. Maar dat is het echt absoluut niet hoor. Hij vind het juist super leuk om me mee te helpen. Als ik hem zijn gang laat gaan wil hij ook nog mee helpen met ramen lappen en dweilen, maar daar begin ik niet aan want dat word een heel groot waterballet. En ook laat ik m liever niet met servies in de weer omdat hij soms nogal onhandig is en van alles kapot gooit dan.
Jou kind van 8 zou je eventueel ook de plintjes af kunnen laten stoffen dat scheelt je zelf weer bukken.En als je commentaar krijgt dan zeg je maar gewoon dat je dat zelf niet meer zo goed kunt en dat je vind dat hij het veel beter kan, en dan gaat je kind zich nog trots voelen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bordje na het eten naar de keuken brengen.
ontbijttafel dekken
vuile kleding in de wasmand

Niet teveel nog. Want ze zullen ook hun speelgoed al opruimen. En dat ze hun kamer al opruimen is al heel wat.