Zou de waarheid niet in het midden kunnen liggen? Onze kinderen spelen veel, maar helpen ook regelmatig met een klusje zoals de vaatwasser in- of uitruimen. En dan eentje per dag ongeveer. Maar als ze een drukke dag hebben gehad, met school, BSO, zwemles hebben ze al veel verplichtingen achter de rug. Verder moeten ze geregeld hun kamer of de troep die ze gemaakt hebben beneden opruimen. En uiteraard de was in de machine doen. Sinds kort leg ik losse speeltjes in een eigen mandje op de trap, en dat moeten ze zelf mee naar boven nemen. Ik vind het belangrijk dat ze leren zelf verantwoordelijkheid te hebben. En dat ze leren klusjes te doen zonder dat dit een beloning (geld, snoep) oplevert. En dat ik ze daarin niet overvraag, niet teveel, maar zó, dat ze zelf kunnen begrijpen dat het normaal is om voor de gezamenlijke spullen te zorgen. Daarnaast mogen ze wel eens een klusje doen voor geld, maar dan gaat het echt over de auto wassen ofzo, dingen die niet elke dag voorkomen (en ik zou er anders ook voor betalen in de wasstraat). Ik ken ook gezinnen waar de kinderen elk 1 vaste taak hebben. Dat lijkt me ook heel fijn werken.