Is mijn kind veilig gehecht?

Er zijn 4 soorten hechting volgens bowly maar ik heb mijn twijfels over de hechting tussen mijn kind en mijzelf.

-als baby zijnde niet de eenkennigheidsfase gehad.
-ze weet wel wie ik ben en zoekt me ook wel op als er iets is, maar een totaal vreemde persoon is ook goed.
-ze heeft geen vaste knuffel
-loopt gewoon met een voor haar vreemde persoon mee. (ik kende haar wel).
-huilt niet of nauwelijks als ik haar bij een vreemde achterlaat. (1x naar een kinderdagverblijf geweest en dit deed/doet ze ook niet op de peuterspeelzaal).
-ze heeft het wel constant over mij maar heeft niet het besef dat ze echt naar mij toe wil.
-ze is weer wel blij als ik er ben en knuffelt mij dan ook.

Geschiedenis: Ze is nu 2 jaar en praat zeer weinig. Is geboren met staar en is 9 maanden zeer slechtziend/bijna blind geweest. (de hechting bij blinde babies kan anders verlopen omdat ze verkeerd worden begrepen. Dit kan dus bij mij ook het geval zijn geweest.) Ze is nog nooit langer dan 3 uur van mij gescheiden geweest maar in het verleden heeft haar vader haar signalen niet goed opgepakt. Dus laten huilen/geen eten geven etc. Wij zijn uit elkaar gegaan toen ze 8 maanden was.

Is mijn kind wel/niet veilig gehecht?
Zo niet?
Kan dit de oorzaak zijn van die 9 maanden bijna blindheid?
Kan iemand anders (mijn ex) de hechting verstoren tussen moeder en kind?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat jij even met je huisarts moet gaan praten. En niet omdat je kindje niet goed gehecht zou zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je het al met de arts van het consultatiebureau erover gehad?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel jij daarmee Niels? Ik maak me zorgen om mijn dochtertje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje maria voor je reactie. Ik ga daar van de week naar toe en dit wilde ik ook bespreken maar ik wilde op deze manier graag meer info verzamelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet of een consultatiebureauarts daar genoeg verstand van heeft. Ik zou eerder eens overleggen met een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedere moeder heeft haar onzekerheden, iedere moeder maakt fouten, maar doet ook veel goed. Ze praat de hele dag over jou, zoekt je op, dan is het toch goed? Een blind kind vangt ook signalen op van gewenst zijn, voelt ook dat er van haar gehouden wordt, misschien nog wel meer dan zienden. Niet ieder kind voldoet aan het gemiddelde, doet hetzelfde als andere kinderen. Praat zeker over je onzekerheden, maar gooi het niet op de periode dat zij zo goed als blind was, gooi het niet op het verbreken van je relatie, gooi het niet op het negatieve. De momenten dat het moeilijk was, hoef je niet te vergeten, hoef je niet te onderschatten, maar je leeft nu, je moet het nu samen met je kind redden. Probeer er positief in te staan, hou van je kind, hou van jezelf, wordt sterker. Zoek iemand waar je mee kan praten, waar je je twijfels en onzekerheden mee kan bespreken, hou de gezondheid van je kind goed in het oog. Jullie hebben een moeilijke start gehad, maar dat staat het geluk van je kind echt niet in de weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een hele goeie en moedige vraag, waarvoor een +!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben niet voldoende een expert voor deze speciefieke situatie om een uitsluitend antwoord te geven. Wel weet ik dat een goed gehecht kind juist geen moeite heeft met het verlaten van de moeder omdat het overtuigd is dat de moeder altijd terug komt. Het niet huilen bij het afscheid op een peuterspeelzaal is juist dus een signaal van een goede hechting.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn kind heeft ook geen eenkennigheidsfase gehad, had ook nooit een vaste knuffel en was een periode ook zo in staat om met een voor haar vreemde mee te lopen.
Ze is inmiddels uitgegroeid tot een stabiele, verstandige en gelukkige jongedame van 12.
Je moet niet altijd uit gaan van de boekjes. Als ik dat had gedaan was er niets goed aan mijn kind. Hoewel ze pas de maximale score bij de cito had. Je moet vooral afgaan op je eigen gevoel. Als jij denkt dat er iets niet helemaal lekker zit op dat gebied dan moet je eens naar een professional gaan die even met je mee kan kijken. Dat kan een opvoedkundige zijn. Laagdrempelig.
Als die reden ziet tot zorg, kun je haar verder laten onderzoeken. Maar stort jezelf niet te snel in die malle molen.
Vraag het inderdaad even na bij de huisarts. Misschien weet die een goed persoon.
Gaat ze ook naar een creche of peuterspeelzaal? vraag dan daar ook hoe ze er tegenaan kijken. Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over een al dan niet veilige hechting tussen moeder en kind is best veel te vinden op Internet, maar het zijn algemeenheden.
Geen moeder en geen kind is hetzelfde en in jouw specifieke situatie is het heel lastig om antwoord te geven.
Eigenlijk zou je een deskundig onderzoek moeten vragen van bijvoorbeeld een psycholoog om jullie situatie duidelijk te krijgen.
In feite is het verleden op dit moment niet zo belangrijk, maar wel jouw ongerustheid, twijfels en vragen op dit moment.
Stel: ze is niet veilig gehecht: wat kan daar NU aan gedaan worden?
Daarom raad ik je een bezoek aan je huisarts aan om samen te kijken of je ongerustheid gegrond is en jullie hulp nodig hebben van een deskundige.
Veel succes!

Antwoorden (1)

Om dit echt heel zeker te weten, zou je altijd een deskundige in moeten schakelen. Ieder persoon, dus ook ieder kind is uniek. Iedereen reageert anders op een situatie.

Het kan zo zijn dat je kind zich gewoon heel veilig voelt, ze weet waarschijnlijk dat je altijd in de buurt bent, en ze vertrouwd je. Dat je haar achter laat bij een voor haar vreemde, waar jij waarschijnlijk wel vaker bent geweest en zij eventueel ook is het helemaal niet raar dat ze niet huilt.

Er zijn verschillende fasen waar een kind doorheen gaat, een van deze fasen is de ontdekkingsfase, in deze fase is het kind juist als zij veilig gehecht is zijn eigen gang aan het gaan. Op ontdekking.
In welke fase je kind op dit moment zit, dat is niet precies te zeggen, dat ligt aan de ontwikkeling en de snelheid hiervan.

Als ik het zo lees, lijkt ze me wel veilig gehecht.
Ze komt naar je toe als er iets is, en dit is een belangrijk punt.