Wat kan je doen als je ziet dat een kind verwaarloosd wordt?

In onze buurt is een meisje dat duidelijk niet gezien wordt door haar ouders. Ze komt bij ons vaak een boterhammetje halen en ziet er onverzorgd uit.
Ik ben al bij de ouders langs geweest, maar zij staan niet open voor een gesprek.
Wat is de stap die wij moeten nemen om dit kind te helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Mijn ervaring....Kijk zo uit met wat je doet.
Het is gewoon nooit goed wat jij ook zult doen.
Bel je de kinderbescherming, is het niet goed, laat je het kind lopen is het ook niet goed.
Mijn ervaring is, dat je het allerbeste met het kindje kunt gaan praten, geef haar het gevoel dat ze altijd bij jou kan komen met wat dan ook, geef haar het vertrouwen.
Wanneer je wat meer over dr achtergrond weet, benader dan eens familie van haar, een opa of oma, tante en praat dan met hun.
Zo kunnen zij met dr ouders praten.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Www.Sire.nl
kinderbescherming bellen en of jeugdzorg.
Pfff wat haat ik dat soort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haat je dat soort ouders of haat je jeugzorg en de kinderbescherming?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk je?
Vaak is de kinderbescherming inschakelen niet de juiste stap. Maar zodra de ouders niet open staan voor een gesprek van buiten zit er niets anders op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiervoor is door de overheid gelukkig een speciale pagina gemaakt omdat het vaker dan wij willen voor komt.

Bij de onderstaande link zouden alle antwoorden moet staan op je vraag.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het MKA (meldpunt kindermishandeling) bellen. Zij gaan onderzoek doen bij politie, huisarts, consultatiebureau, school etc. en gaan een gesprek met de ouders aan als de melding serieus genoeg is. Overigens blijf je als melder geheel anoniem.
Tel.nr. MKA: 0900-123 123 0

Toegevoegd na 33 seconden:
MKA moet AMK zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Kun je goed met dit kind communiceren en vertelt hij/zij over de thuissituatie? Ik zou eerst proberen wat meer info los te peuteren want je wilt toch echt niet dat de ouders in de problemen komen zonder dat dat zo is. Daarnaast zou ik het contact met de ouders wat intensiever proberen te maken. Koetjes en kalfjes, eens voor de koffie uitnodigen, zodat je een beter beeld van hun kunt krijgen. Succes hiermee, maar wees wel voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwaarlozing is een vorm van kindermishandeling. Het is in het belang van het betreffende kind om dit te melden.
Je kunt dit doen bij het AMK.
Algemeen Meldpunt Kindermishandeling. Deze geven advies. Je kunt de melding anoniem doen. Voor meer informatie en adressen: zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de beste ervaringen met vertrouwensartsen.
Daar meld je anoniem , als je wilt, en deze deskundigen hebben ingang bij huisarts, consulatiebureaus, scholen, enzovoort. In korte tijd wordt op integere wijze gekeken of er sprake is van een mogelijk zorgelijke situatie.
En als het nodig is, wordt er zeer snel ingegrepen en gehandeld. Als het niet nodig lijkt, wordt er (voorlopig) niets gedaan, maar let men wel een poosje extra op. En op verschillende fronten. Blijkt later dat er toch echt iets schort, komt er een plan van aanpak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou eens vragen aan dat meisje of ze verder familie heeft en of ze daar contact mee heeft.
dan zou ik daar eens mee gaan praten.

geef haar lekker een boterhammetje of wat meer, en wat aandacht.

ik heb hele goede ervaringen met jeugdzorg, maar is het kind beter af als ze weggehaald zou worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen niets doen en weghalen zitten gelukkig nog wel wat mogelijkheden. Met een OTS (ondertoezichtstelling) kunnen de ouders gedwongen worden beter voor hun kind te zorgen en professionele hulp te accepteren, zoals thuisbegeleiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Keesvi, zo dan,, weet jij wat er precies gaat gebeuren na een OTS?
Als goed geaard burger moet je hier melding van maken bij de kinder bescherming, eventueel samen met anderen uit de buurt die dit ook opgevallen is . (Eventueel handtekeningen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
men verwijst naar het AMK, ik zelf heb al diverse malen contact gehad met hun over een moeder met haar 2 kids, en ze doen er helemaal nix mee.. ook de buurt heeft er melding van gemaakt ..
ik wens je sterkte zorg dat je inelk geval bewijzen hebt, in de vorm van foto's of zo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is is het kind ongelukkig of is het in gevaar.
Een boterhammetje komen eten dat doen kinderen wel vaker als ze zich ergens thuis voelen.
En wat is er onverzorgd uitzien.. als mijn nichtje haar haren niet kamde dan zei haar moeder er niets van omdat ze vond dat dat vanzelf wel goed zou komen.
Maar haar stiefmoeder schold haar uit voor van alles en nog wat omdat ze het niet vond kunnen dat ze met ongekamde haren rondliep.
Ik vind het laatste erger dan het eerste.
Sommige dingen die jij erg vind vind het kind misschien geen probleem.
In oude kleren rondlopen deden wij als kind altijd als we vrij waren dan konden we lekker ravotten en vies worden en onze goede kleding bleef netjes voor school of als we ergens anders heen gingen.
Wat geeft het kind zelf aan als je een praatje met haar maakt.
Is ze ongelukkig en vertelt ze nare dingen over thuis?
Of vind ze het gewoon leuk om bij jullie langs te komen en heeft ze gewoon niet zo veel behoefte om bij haar ouders te zijn.
Je vraagstelling laat voor mij te veel mogelijkheden open zoals het er nu staat om een concreet antwoord te kunnen geven.
Maar bedenk dat het leven voor een kind dat uit huis gehaald word niet perse beter is .
Het kan een kind ernstig beschadigen en is een keuze tussen de beste van twee kwaden als het er op aan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp, dat jullie dat kind willen helpen, maar wat is er nu eigenlijk aan de hand? Komt graag een boterham eten? Die zet je toch zelf voor? En onverzorgd? Dat is een relatief begrip. Als je verder niets concreets heb gesignaleerd is het niet direct jouw probleem.