Hoe krijgt een kind de juiste hulp zodat hij weer kind kan zijn?

De ouders van mijn neefje (16) zijn gescheiden. Via de rechtbank is besloten dat hij bij moeder woont en om het weekend naar zijn vader gaat.

Nu heeft mijn neefje vrij plotseling besloten dat hij bij zijn vader wil wonen.
Hier maak ik me nogal zorgen om.
-Neef moet bijna alles in het huishouden doen.
-Neef maakt zich grote zorgen om vader. Hij is bang dat vader niet zonder hem kan.
-Vader is verslaafd, erg lui, geestelijk labiel en ziekelijk.
-Vader heeft schulden, kan zijn papierwerk niet zelf regelen.
-Met vader valt niet goed te praten. Hij ziet geen probleem.
-De laatste tijd is neefje ook vaak ziek, de klachten zijn vaag.

Moeder heeft alles netjes op orde, werk, schoon huis, tijd, aandacht en liefde genoeg.

Omdat de situatie erg zorgelijk is heeft moeder maanden geleden al aan de bel getrokken bij oa; maatschappelijk werk, school, AMK, Jeugdzorg.
Er word gesproken over parentificatie, neef heeft een lichte verstandelijke beperking.
Er word vergaderd en er worden zorgen geuit. Sommige hulpverleners gaven aan nog nooit zo een enstige situatie te hebben meegemaakt.
maar er gebeurd helemaal niets, niemand lijkt zijn vingers te willen branden.

Welke ingang is er nog om mijn neefje uit deze situatie te halen en hem een onbezorgde jeugd te kunnen geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zijn er misschien nog grootouders in zicht, die zouden een zorgende rol op zich kunnen nemen uit oogpunt van hun familiaire band, dus niet door de overheid / zorginstanties gedwongen / opgelegde maatregels, die veelal niet werken bij ‘kinderen’ van die leeftijd.
Of anders misschien iemand (tante/oom) die ook dicht bij de moeder staat, zodat deze een beetje kan sturen richting "goede" / veilige ouder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie veel instanties die over neef beslissen, maar zie nergens een vertrouwenspersoon voor neef. Zoals ik dit stuk lees doet vader dit wel en daardoor wil neef bij vader wonen.
Ik zou op zoek gaan naar een instantie die naast neef gaat staan, zodat hij samen met een vertrouwenspersoon een weloverwogen afweging kan maken.
In welke stad speelt zich dit af?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Adviseer je neef eens bij zijn huisarts, of stichting MEE langs te gaan en daar zijn verhaal te vertellen, dat zijn mensen die weten hoe te handelen en kunnen de juiste weg wijzen.

Toegevoegd na 37 minuten:
ik denk dat een voorstel, dat naar het idee van je neef toegaat, ook kan helpen, geef hem de ruimte iets vaker naar zijn vader toe te gaan, een kind laat zijn ouder niet in de steek, zeker niet als deze niet zelfredzaam is, praat met de neef, maar vooral luister, geef hem de kans zijn vader te leren kennen hoe hij is, ook daar leert hij van. Hij is op een leeftijd, dat hij alle mogelijkheden heeft, weg te lopen en naar zijn vader toe te gaan, dat doet hij blijkbaar niet, dus vertrouw hem en geef hem de ruimte om zijn vader beter te leren kennen, het is heel normaal, dat kinderen kiezen, ook als dat ten koste van henzelf gaat. Het kan ook de manier zijn, om de band met moeder te behouden. Wat niet wil zeggen dat je neef geen begeleiding en hulp nodig heeft, maar geef hem vooral liefde en vertrouwen, hij kan meer aan dan je denkt.

Toegevoegd na 1 dag:
Als je neef eenmaal bij zijn vader woont, kun je niet veel meer doen, alleen zorgen dat jullie in gesprek blijven, blijf hem dan regelmatig bellen of mailen, of op wat voor andere manier dan ook, maar doe dat niet zodanig dat je neef zich gestalkt voelt, dan stoot je hem alleen maar af. Hij wordt dan niet ontvoerd, het is ten slotte zijn eigen keus, dat hij bij zijn vader wil wonen, je kunt hem ook niet dwingen weer thuis te komen. Hoe moeilijk dan ook, probeer je erbij neer te leggen, laat je neef weten dat jullie van hem houden, dat hij altijd bij jullie terecht kan, en vertrouw hem. Sterkte in deze moeilijke periode.