Kunnen kinderen tegenwoordig veel minder?

Kinderen leren al jong te werken en te spelen op de computer. Ook leren ze om via internet/google allerlei informatie op te zoeken. Anderzijds zijn spreekbeurten /werkstukken kant-en-klaar te downloaden.

Wij moesten vroeger de spaarzame informatie bij elkaar sprokkelen met informatie-boekjes van school, bibliotheek of in winkels en soms per post.

Toch hebben wij het idee dat onze kinderen veel minder zelfstandig zijn en informatie bij elkaar zoeken. Ik had bijv. op mn 12e/13e een eigen aquarium. Dat regelde ik allemaal zelf. Ook voor spreekbeurten verzamelde je zelf de informatie. We vroegen wel hulp aan onze ouders maar het initiatief lag bij jezelf.

Heb ik een te rooskleurige herinnering? Ligt het aan onze kinderen? Of herkennen jullie dit fenomeen?

Wat ik bedoel:
Kinderen hebben meer informatie veel makkelijker beschikbaar. Maar lijken dat juist slechter te vinden en/of slechter op te pakken.

NB. Vroeger is bij mij een kleine 25/30 jaar geleden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

De algemene kennis is duidelijk minder en, veel belangrijker, de wil om te werken is veel minder. Goed nadenken doet zeer en dat offer willen veel hedendaagse kinderen niet meer brengen. Hier kunnen zij ook niet veel aan doen, in het Nederlandse onderwijs wordt de "zap-cultuur" gedoogd en zelfs gefaciliteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee hoor, ze kunnen steeds meer... De tijd is nu zo veeleisend voor de kleinen onder ons... Vroeger konden we nog spelen en onbezorgd een dag doorkomen, zonder dat de wereld ons de aandacht vroeg... Nu is dat heel anders, nu wordt je steeds uit je belevingswereld rerukt en moet je al op heel jonge leeftijd stelling nemen tegen zaken die je op je bordje krijgt... Je mag steeds minder en moet steeds meer...
Nee die herinnering klopt goed hoor... een onbezorgde jeugd is steeds minder vanzelfsprekend... Wij hadden nog tijd 50 jaar terug in onze jeugd, maar nu moet een kind al een bijbaantje nemen om de telefoonkosten te betalen...
Nee ligt niet aan onze kinderen, de maatschappij verlangt erg veel van hen en op zeer jonge leeftijd al... Jammer maar helaas is dat zo...

Goede vraag overigens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wacht even... Ik lees: vroeger moesten we voor spreekbeurten alles zelf opzoeken met de middelen die toen voorhanden waren, tegenwoordig moeten kinderen voor spreekbeurten alles zelf opzoeken met de middelen die nu voorhanden zijn.

Oftewel; kinderen worden voorbereid om te kunnen functioneren in de moderne, informatiegerichte wereld. Scholen zouden werkstukken en spreekbeurten nog altijd moeten beoordelen op correctheid, en moeten de gebruikte bronnen kunnen beoordelen op waarde, omdat de kinderen dit uiteindelijk ook zullen moeten.

Ja, scholing is vroeger ongetwijfeld anders gegaan. Echter, de wereld verandert, en als het onderwijs dit niet volgt verliest het zijn waarde. Bedenk dat van de 20 meest gezochte vacatures van het moment minstens de helft 20 jaar geleden niet bestond, en we onze kinderen dus ook moeten voorbereiden op banen die op het moment nog niet bestaan.

Ook nu zijn er kinderen van 12-13 met een eigen aquarium. Dit zijn alleen degenen die dit graag willen, net zoals het vroeger ook zo was dat niet ieder 12-13 jarig kind een aquarium had.

"Vroeger was alles beter" is een kreet die komt door een selectief geheugen. Ook vroeger waren er problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boekbesprekingen overschrijven: spreekbeurten en werkstukken van een ander gebruiken gebeurde vroeger ook. Nog steeds verschilt dit per kind of hij/zij de informatie zelf wil schrijven of liever iets van een ander gebruikt. Ook bestaat nog steeds het risico dat je betrapt wordt (leraren weten ook hoe ze internet moeten gebruiken). En welke verantwoordelijkheid het kind heeft voor bijv. huisdieren berust op afspraken met de opvoeder.
De informatie die kinderen ter beschikking hebben is zeker veranderd en makkelijker te krijgen, maar ondanks dat de kinderen niet meer in de bibliotheek de informatie bij elkaar hoeven te zoeken, hebben ze het nog steeds vreselijk druk. Ze moeten met jan en alleman contacten onderhouden. Hun sociale netwerken zijn veel groter. Ik vind juist dat de kinderen veel eerder zelfstandig zijn. Ze moeten er al vroeg op uit om baantjes te gaan zoeken. Ze zijn ook veel vroeger mondig en in staat om zelf problemen op te lossen. Toen ik in de hoogste klas van de basisschool zat, durfde ik echt niet op de meester af te stappen om te zeggen dat ik het niet eens was met een cijfer of wat dan ook.
Dat de tijden veranderd zijn, is een feit, maar of de kinderen het nu makkelijker hebben? Ik betwijfel het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk niet dat kinderen van nu minder kunnen, ben er wel van overtuigd dat kinderen van nu meer moeten. De maatschappij is veel meer prestatie gericht en er wordt veel meer van kinderen verwacht. Kan me niet herrinneren dat ik zoveel vakken had op school als dat mijn zoon nu heeft.