Hoe kan ik een 16-jarige het beste wijzen op haar verantwoordelijkheid?

Mijn zusje van net 16 wilde al heel lang dolgraag een konijntje en die kreeg ze op haar 14e ook van mijn ouders. In het begin was het leuk en aardig, maar op een gegeven moment raakte ze op het dier uitgekeken vanwege de vele verzorging. Nu zit ze de hele dag achter de computer, terwijl het arme dier steeds verder lijkt weg te kwijnen. In de weinige momenten dat ik bij mijn ouders ben, heb ik mijn ouders hierop aangesproken. Zij wijzen echter op de verantwoordelijkheid van mijn zusje, en als ik mijn zusje hierop aanspreek lijkt het aan dovemans oren gericht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh; het is toch de taak van je ouders om haar op te voeden, niet de jouwe! Jij voelt je blijkbaar als enige verantwoordelijk. Misschien kan je zusje beter iemand anders blij maken met het konijntje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat ze wat ouder is geworden zijn de interesse weggevallen, ik sluit mij inderdaad bij emma aan, maak er iemand anders blij mee, of verkoop hem op marktplaats, anders moet het arme dier maar lijden en wordt hij verwaarloost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://i39.tinypic.com/2qu5f84.jpg http://www.smulweb.nl/zoeken/?type-recepten=recept&query=konijn Ik ben dan vegetariër, tegen zo'n lief konijntje zou ik geen nee kunnen zeggen als het op mijn bord zou liggen.

Antwoorden (7)

Ik vrees dat dit echt niet aan jou is om jouw zusje hierop te wijzen.

Om te voorkomen dat het konijn hier te zeer onder lijdt, kan je wel voorstellen dat jij voortaan het konijntje hebt, en neem het beestje mee naar jouw huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar is je zus alle interesse voor het konijn verloren. Dan heeft het ook geen zin om haar op haar verantwoordelijkheid te wijzen. Het enige dat je nog kan doen is vragen of ze het konijn eigenlijk nog wil. Als dat niet zo is, en jij het ook niet in huis kan nemen, kan je het konijntje misschien aan een kinderboerderij schenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist de verkeerde optie. Ook al is ze de interesse verloren, ze is en blijft verantwoordelijk, die kan je niet zomaar afschuiven op een kinderboerderij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat eerder de juiste optie. Zeker beter dan dat het konijntje verwaarloosd wordt en wegkwijnt bij iemand die er niet meer voor wil zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het dumpen op een kinderboerderij is de oplossing? Nu gaat het om een konijn, morgen om een kat, overmorgen om een hond en als we er geen zin meer in hebben dumpen we het diertje maar. Beter 1 konijn tijdelijk verwaarloosd en het persoon een lesje geleerd dan 50 dieren die verwaarloosd worden en overal gedumpt, het zijn namelijk geen wegwerp dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het konijntje moet dan maar boeten om de zus een lesje te leren?? Rare 'dierenvriend' ben jij.....
Hier zullen je ouders toch moeten gaan ingrijpen en je zus aan haar verantwoordelijkheden houden.

Dat het konijn niet juist verzorgt wordt is niet alleen de schuld van je zus maar ook van je ouders die in dergelijke gevallen ook zich als ouders op moeten stellen en hun verantwoordelijkheid nemen, het inperken van computertijd zou dan al aardig wat kunnen opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer om je ouders ervan te overtuigen dat het de verantwoordelijkheid is van je ouders om je zusje verantwoordelijkheden aan te leren.

Als ze dat niet willen, dan vraag je je zusje of ze het konijn nog wel wilt. Zoniet, dan geef je het aan een asiel of boerderij.
Zoja, dan zul je echt om de steun van je ouders moeten vragen om je zusje het juiste te leren.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet het mis gaan en je kunt het niet goed doen…

Kan het zijn dat niet alleen het konijntje, maar ook je zusje wegkwijnt? Want alleen maar achter de computer is ook niet zo’n goed teken….

Je zus aanspreken op haar verantwoordelijkheid, kan alleen maar door je ouders (of leraren ofzo). Van jou zal ze dat niet aannemen. En het zal vroeger of later jullie band als zussen aantasten.

Je kunt misschien beter proberen aansluiting te vinden in haar wereld. Je bent zelf ook 16 geweest….
Waarom zit ze alleen maar achter de computer? Heeft ze wel goeie vrienden? Welk gemis probeert ze op te vullen? Of waar loopt ze voor weg?
Kunnen jullie samen iets leuks gaan doen?

Als jij het konijn over kan nemen, vang je misschien meerdere "konijntjes" in 1 klap ...
figuurlijk hoop ik voor je ;-)
Veel meer dan bij kinderboerderij brengen.

Biedt je zus aan dat je haar hiermee wilt helpen en dat je het helemaal snapt dat ze er nu ff geen zin meer in heeft. Dat zou voor haar wel eens een hele opluchting kunnen zijn (ze voelt zich w.s. best wel schuldig, maar kan daar nu niet mee omgaan).
En w.s. krijg je ook beter contact.

Als ze bij jou op bezoek komt, wordt ze op een prettige manier geconfronteerd met háár konijn…. Wel goed verzorgd… zonder verdere verwijten…

Grote kans dat ze er op deze manier alsnog van leert, later spijt heeft en je heel dankbaar is dat je haar uitgeholpen hebt.

Kijk of je in gesprek kunt gaan met je ouders… Want ze kunnen je zus blijkbaar niet aan….
Het is primair hun verantwoordelijkheid zoals ook de anderen zeggen. Maar de vorige generatie ouders laat zich niet de les lezen door hun kinderen….
Maar met vragen kom je misschien wel verder… en hulp aan bieden.

Heel veel succes en vooral wijsheid. Want het gaat om meer dan alleen een konijntje…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel aan haar, maar je kan het haar wel wijzen door bijvoorbeeld het water van het konijn weg te laten spoelen en daarna tegen je zusje zeggen dat het water op is dan moet ze wel even het water bijvullen en misschien hernieuwt haar inspiratie dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat belet jou om het konijntje mee te nemen en het elders onder te brengen waar er wel goed voor gezorgd wordt?

Vind je zelf ook niet dat er iemand dat dier uit zijn/haar lijden dient te verlossen?
Zoals jij het hier aangeeft ontlopen zowel jouw ouders als jouw zusje hun verantwoordelijkheid, toch?

Indien jij het zelf niet aandurft om dat konijntje elders onder te brengen, spreek dan een bevoegde diereninstantie aan en vraag hen wat jij kan doen om hen in te schakelen.

Je zou een kind toch ook niet zo laten behandelen?
Dus waarom zou je het bij een dier dan wel blijven aanzien zonder zelf actie te ondernemen?

Laat jouw gevoel voor zorgzaamheid spreken en DOE zelf iets. Behandel dit beest zoals JIJ behandelt zou willen worden als Jij het konijn zou zijn!!!

Begrijp je wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker om die verantwoordelijkheid dan maar op de vraagsteller af te schuiven. Dat vind ik dus echt verkeerd. Zelf heb ik geen huisdieren. Niet omdat ik niet van dieren houd, maar omdat ik geen zin heb ik de langdurige zorg die dat natuurlijk met zich meebrengt. Justin voelt zeker die verantwoordelijkheid, maar jij vraagt hem nu die zorg op zich te nemen, in de vakanties een onderduikadres te zoeken, omdat zijn ouders en zijn zusje het niet doen. Misschien kan Justin het konijn bij jou afleveren. Waarom niet? Jij hebt er net zoveel verantwoordelijkheid voor als hij.