Mijn buurmeisje word mishandelt, hoe kan ik haar het beste helpen? ( ik wil geen politie inschakelen )

vaak hoor ik haar gillen, en ik heb al een keer een geescaleerde situatie met haar ouders gehad en daar zit ik niet nog een keer op te wachten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat ze mishandeld wordt? Is het alleen gillen of hoor je ook huilen? Ik vind persoonlijk dat je voorzichtig moet zijn met melding doen bij het AMK want misschien is het wel een hele dwarse meid die schreeuwt om haar zin te krijgen? Als je zeker weet dat ze mishandeld wordt,moet je natuurlijk een melding bij het AMK doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies maria!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt zeker weet dat ze mishandeld wordt zou ik zeker AMk bellen. Zou wel zorgen dat het niet alleen maar gillen om aandacht is of gillen omdat ze haar zin niet krijgt bijvoorbeeld.
Zie je ook dingen aan haar lichaam? Als je het zeker weet: bellen! je laat haar in de steek als je het niet doet (even heel kort door de bocht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zit niet op sores te wachten en je buurmeisje zit niet op mishandeling te wachten. vraag alleen (dus nog niet melden daar) wat je kan doen voor je buurmeisje, en geef aan hoe de ouders kunnen reageren en je hier bang voor bent. er zijn echt wel opties hoor, dus laat je eigen angst niet bepalend zijn voor de bestwil van je buurmeisje (zou me hier zelf enorm kl@te bij voelen: ik wil geen sores dus onderneem niet wat ik eigenlijk wel zou moeten ondernemen) ik ga er nu dus (gezien je vraag) van uit dat het meisje daadwerkelijk mishandeld wordt!

Antwoorden (10)

Dit kun jij niet alleen het beste kun je professionele hulp inschakelen evt jeugdzorg of huisarts. Niet te lang mee wachten! Sterkte

Toegevoegd na 2 minuten:
AMK kun je ook anoniem bellen 036 5484920

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt het ook overleggen met je ouders als je daar een goede band mee hebt. Zij kunnen jou ook daar in steunen

Toegevoegd na 47 minuten:
Ik zie dat je in Noord-Holland woont dan bel je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hee, Bedankt voor de tips.
ik denk dat ik morgen even het amk ga bellen.
met mijn ouders heb ik geen contact ben namelijk zelf ook al vanaf mijn 9de jaar uit huis.
Ik woon nu 2 jaar hier en elke dag hoor ik het meisje scheeuwen en gillen, ik vind het zo onwijs sneu. Ik denk dat ze nu een jaar of 10 is ongeveer, ik weet niet of het AMk een leeftijdstabel heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dat je actie gaat ondernemen, niet te lang mee wachten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AMK is speciaal voor kinderen dus daar zit je goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens, AMK bellen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus! reden genoeg om het AMK te bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AMK bellen is het juiste antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. :-) + 1
U kunt proberen het buurmeisje te steunen tijdens de dag, haar koekjes of snoepjes geven, dingen die 'de pijn verlichten' de kindertelefoon inschakelen, of meldmisdaad anoniem bellen.. En in de tussentijd bekenden/familie op de hoogte stellen en meer informatie inwinnen, en zoveel mogelijk het buurmeisje steunen, zodat ze een plek heeft waar ze tot rust kan komen en zich veilig voelt. Succes verder en ik hoop dat het goed komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je de politie niet wilt inschakelen, ze zouden dan een keer de mishandeling op heterdaad kunnen aantreffen en kan het kind direct geholpen worden en zonodig uit huis geplaatst worden.

Een goed alternatief is inderdaad het AMK of bureau Jeugdzorg, mogelijk dat je ook een leerkracht op de school van het meisje kunt benaderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil ook nog even aanvullen dat je het AMK ook kunt bellen om advies te vragen. Zie deze link http://www.amk-nederland.nl/overhetamk.advies.php

De Kindertelefoon kan je als volwassene niet zelf bellen, maar vraag een folder bij ze op en geef die aan je buurmeisje.

Ik zou je willen adviseren om ook echt iets te doen. Niet alleen de kinderen die mishandeld worden hebben hulp nodig, maar ook de ouders die mishandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al een aantal waardevolle tips gegeven in voorgaande antwoorden. Wanneer je belt met het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling (AMK) dan kun je anoniem jouw verhaal vertellen.
Het AMK controleert of er van het gezin van het meisje al iets bekend is, na het gesprek vertelt de AMK medewerker je wat hij of zij gaat doen.

Het kan zijn dat tijdens het gesprek de AMK medewerker je al advies geeft over hoe je het beste ermee om kunt gaan. Er wordt je in het gesprek uitleg gegeven over de mogelijkheid een officiële melding te doen. Het AMK heeft hiervoor wel jouw naam en telefoonnummer nodig maar ze mogen deze gegevens nimmer doorgeven aan het betreffende gezin.

Wanneer het AMK vermoed dat er een kans is dat een kind mishandeld wordt dan zullen ze dit gaan onderzoeken, als ze inderdaad mishandeling constateren dan zetten ze hulpverlening in. Zowel voor het mishandelde kind(eren) als de ouders/verzorgers. Wil je meer lezen over wat het AMK allemaal doet dan kun je dit op hun website terug vinden. (bron 1)

Wat verder voor je buurmeisje heel belangrijk is dat is dat ze in haar eigen omgeving een veilige plek heeft. Iemand waar ze zich prettig en veilig voelt, dat hoeft niet te betekenen dat ze praat over wat haar overkomt. Het kan voor haar al heel belangrijk zijn dat ze bij iemand kan zijn die interesse heeft in haar (school, vriendinnen, sport, hobby. Laat haar weten dat de deur altijd openstaat, dat als ze ergens mee zit ze ermee naar jou toe kan. Maar leg er geen druk op.

Wanneer jij zelf je verhaal kwijt wilt dan kun je bellen naar de Stichting Korrelatie: 0900 -1450 (15 cent per minuut), je kunt er natuurlijk ook over praten met mensen uit jouw eigen omgeving.

Sterkte ermee.

Groetjes
Karen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Nog) Geen politie inschakelen. Alleen in zeer acute nood. De politie gaat te lomp te werk waardoor jij (je familie alsook het meisje) met de gebakken peren blijft zitten. Ga in gesprek met het reeds genoemde meldpunt kindermishandeling. En wellicht kun je een goede arts in vertrouwen nemen. Wij maken op dit moment iets veel engers mee: 'Niet zichtbare' kindermishandeling door de moeder. De moeder maakt het kind - een kleuter - bewust ziek, gek, en zeult ermee van hulpverlener naar hulpverlener (Stuk of 12 verschillende hulpverleners op dit moment....). Zo hoopt moeder op erkenning en waardering. Het kind is eigenlijk gezond, de moeder is zeer ziek en een pathologische leugenaar. Gelukkig zijn bij één zorgverlener de alarmbellen gaan rinkelen. Code rood. Die heeft de gezinssituatie en omstandigheden herkent (Veel zorgverleners kennen het syndroom bij moeder niet en trappen voortdurend in de uiterst slimme leugens van de moeder) en gaat nu de bevoegde personen en instanties inschakelen. Het balletje is in het geheim aan het rollen gebracht. Uiteindelijk zal ook justitie om de hoek komen kijken. Het erge is ook: De vader is door de moeder altijd 'dom' gehouden (Hoort ook bij syndroom) en weet van niets.... Hij krijgt een zeer zware schok te verduren. Deze zéér griezelige vorm van kindermishandeling wordt in 99 % van de gevallen door de moeder gepleegd en heeft een naam: Munchhausen by Proxy. Moeder maakt haar eigen kind bewust ziek - soms zelfs door het bijna te laten stikken onder een kussen....! - om zo zelf aandacht en schouderklopjes te krijgen van anderen. Lees er eens over en hou het toch in gedachte als je een overbezorgde moeder tegenkomt met een kindje waar altijd, altijd, iets mee aan de hand is.....! En die moeder, ja, dat zou zomaar een tante of goede vriendin kunnen zijn. Kan een prima baan hebben en een mooi uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brrrr... te eng voor woorden!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verhaal heeft niets met het buurmeisje te maken
Zelf heb ik paar keer contact opgenomen met het AMK en die kon uiteindelijk niets doen zonder officiele melder, ook vrienden en kennissen van mij hebben zich als getuige gemeld maar die mochten niet melden want woonde niet in mijn buurt. Ik was bang dat mijn naam bekend zou worden bij de buren. Dit wilde ik in geen geval omdat betreffende buren relgelmatig met agressie en agressieve vrienden van doen hebben en ik hier veilig met mijn dochter wil wonen. Uiteindelijk heb ik een afspraak kunnen maken via de politie met een gepensioneerde brigadier in de buurt en als ik dan weer geweld hoorde dan kon ik hem bellen en hij ging posten bij het huis. Zo kwam de melding niet van mij maar van omstanders die toevallig voorbij liepen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou, in jouw situatie, eerst eens proberen te praten met dat bewuste buurmeisje.

Van haar kun je vernemen of er daadwerkelijk sprake is van mishandeling.

Als dat inderdaad het geval mocht zijn..kun je, steeds in overleg, met dat meisje stappen ondernemen.

Ik denk overigens dat je er goed aan doet..de politie niet meteen te mengen in deze zaak..omdat een dergelijk grote stap dikwijls tot nòg meer mishandelingen kan leiden.

Wellicht heeft dat buurmeisje zelf een voorkeur voor de te nemen stappen.

Ze kan daarbij kiezen uit een aantal mogelijkheden: Jeugdzorg inschakelen, Het anonieme nummer dat hiervoor reeds genoemd is, bellen, Haar huisarts stappen laten ondernemen enz enz.

Veel succes voor jou en..zorg maar dat je er voor dat meisje bent..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op het moment dat het kind gilt meteen politie bellen. als je bang voor de ouders bent ben je bang voor je eigen hachje. probeer je voor te stellen hoe het voor het kind is (koek en snoep verlicht geen pijn, daar krijg je EMOTIEVRETERS van) dan twijfel je niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wijkcoach laten komen