Je mag je kinderen tegenwoordig niet meer slaan. Wat zijn alternatieven?

Aangenomen dat een boos kind niet luistert, en iets doet wat totaal onacceptabel is, en je moet er NU iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (7)

kinderen slaan is nooit probleemoplossend geweest, echt slaan dus he, geen tik op de vinger.
Kind oppakken en even alleen wegzetten
en vooral niet even toegeven want dat zijn de dingen die ze het eerst onthouden, als mama of papa nee zegt dan bedoelen ze even later ja
11 jaar geleden
zoals The Nanny in haar programma altijd adviseert: richt een speciaal hoekje in, waar je het kind een tijdje op een stoeltje zet in zijn eentje.

of zet hem op de trap, zodat hij even kan nadenken over wat er goed en verkeerd gegaan is.
11 jaar geleden
Het klinkt misschien raar,
maar dan doe je juist: NIETS.

Te veel mensen gaan dan schreeuwen,
of het kind vastpakken,
of roepen: hou op!!!!
of vooral - heel irritant - tegen het kind : DOE normaal!!!

Negatieve aandacht is ook aandacht.

Negeren.........kan zo goed werken!

Hier is geen algemeen antwoord op te geven.
Hangt van de leeftijd van het kind af.
En van wat ie doet.

Gaat het om een klein kind: rustig, maar vastberaden,
kind vastpakken en op de gang zetten: isoleren.

.............ach er zijn te veel mogelijkheden
en de vraag is TE algemeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt helemaal van het kind af. Het ene kind snapt na 15 x dat er geen reactie komt, het andere kind heeft het na 20.000 x nog niet door. Jammer dat ze er geen handleiding bij leveren, he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een time out op een stoel of in de gang. Gaan ze dingen stuk maken wat gevaar op kan leveren. Negeer het kind ruim het op.
Als het kind tot rust is gekomen en excuses heeft gemaakt en het weer goed is. Leg je uit dat het geen spullen stuk mag maken omdat het niet zijn/ haar spullen zijn, maar van iemand anders, in dit geval mamma en pappa. Vraagt het kind even later om een koekje of ga je iets drinken met normaal wat lekkers erbij, dan geef je dus geen koekje met de uitleg dat het geld nu eerst gebruikt moet worden om een nieuwe vaas te kopen of dat wat er kapot gegaan is gemaakt moet worden.
En dit geld dan voor alles wat het kind de rest van de week zou willen hebben of krijgen. Hierdoor ervaart hij/ zij zelf de gevolgen van zijn/ haar actie. Al ik in gesprek ben met iemand dan geef ik het kind wat er tussendoor komt juist wel die aandacht. En ik laat hem ook geen 3x vragen.
Het is uit het jaar nul dat het onbeleefd is dat een kind juist dan om je aandacht gaat vragen.
Het kind is je aan het testen. Of hij nog wel belangrijk voor je is als je nu je aandacht aan iemand anders geeft.
Na een paar keer houdt het vanzelf op omdat hij weet dat ik ook aandacht voor hem heb, al ben ik met iemand anders in gesprek.
En als erop nieuw koffie wordt gemaakt vraag ook aan het kind of hij iets wil drinken. Geef het tussendoor ook aandacht en als je over iets gezellig praat kan je ook je kind hierin even bij betrekken. Wordt een moeder onrustig en ongeduldig en kortaf dan zal een kind noooooooooooooit luisteren.
Pas wanneer het bang wordt van het gedrag van de volwassenen zal het toegeven, maar dan zal het weer gaan escaleren. Slaan is onmacht.
Liefde, Geduld en Tijd is macht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Macht= innerlijke kracht. lijkt me beter verwoord.
Net als hierboven al vermeld word: Zet ze even alleen waar ze niks leuks hebben (tv, spelletjes etc) zodat het echt een straf is. Als ze dan weglopen neem dan iets leuks van hun af. Zoals spelcomputer afnemen, of geen tv voor een dag. Of nog erger: Geen snoepje voor vandaag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het luistert niet en het doet is wat totaal onacceptabel is.
Dan denk ik aan een gevaarlijke situatie. Hete pan aanraken, kop thee die gloeiend is willen oppakken of op zijn babybroertje willen gaan staan.

Alternatief is het kind oppakken en verwijderen uit de situatie.
Dan doe je concreet NU iets.

En hoe het verder aanpakken. Straffen, uitleggen of de boel laten opruimen ligt aan wélke situatie het was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als jij een kind verwijdert uit de situatie..hoe kan hij je nog betimmeren? Kind heeft toch kortere armen dan jij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terug meppen werkt averechts. Want als jij gaat meppen, denkt je kind dat meppen kennelijk normaal is en erbij hoort. Je stimuleert het meppen dan juist!
Stevig vasthouden (eventueel aan zijn armen) en op kalme en resolute toon zeggen dat hij moet ophouden. Dus iets van "nu stoppen". Uiteraard zal hij niet meteen stoppen omdat hij heeft geleerd dat terug meppen normaal is. Dus geduld en incasseringsvermogen is hierbij een schone zaak.....
Je kan het nog af en toe een keer rustig herhalen, maar niet constant "nu stoppen" roepen omdat je dan laat merken dat je de situatie niet onder controle hebt. Een vreselijk lastige opgave om dit zo te doen, maar ik denk wel de enige juiste. Werkt dit uiteindelijk ook niet, schaam je er dan niet voor om een opvoeddeskundige in te schakelen.
Er zijn nou eenmaal soms kinderen die moeilijk te hanteren zijn.
Beter hulp zoeken dan doormodderen met alle gevolgen van dien. Op jonge leeftijd zal een kind makkelijker hulp en adviezen van een vreemde aannemen dan wanneer ze eenmaal de puberteit leeftijd bereiken.
Vaak kan je advies vragen bij de Gemeentelijke Gezondheidszorg en daar ook begeleiding in krijgen.
Succes er mee!
Iets dat ze heel graag willen gewoon niet doen. Direct en heel duidelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ikzelf ben niet van de aanpak: jij deed dit fout dus mag jij dit of dat niet.

Een boze bui bij een 7 jarige is een emotie en emoties zijn altijd goed, die mag een kind hebben, maar hoe het zich uit is een 2e geval. Dingen stuk maken en agressie zijn onacceptabel en een schreeuw/gil party mag, maar daar wil ik geen last van hebben dus dat aan de andere kant van de deur.

Om direct een actie op het gedrag te noemen is een time out geven. De leeftijd van het kind is een goede richtlijn om aan te houden. En na de time out gelijk even over praten. Begrip tonen voor het kind en zijn emoties maar duidelijk aangeven dat het geuite gedrag niet acceptabel is, zeg bv:
Je bent een hele lieve meid/ jongen en ik snap dat je boos bent of dat je ". " fout deed maar dat accepteer ik niet omdat ". " daarna laat je het kind zelf de eventuele rommel opruimen en daarna is het klaar. Geef het kind niet het gevoel dat fouten maken of verkeerde keuzes een verschrikkelijk iets is, maar een ervaring om van te leren en vanuit die gedachte zie ik er het nut niet van in om als er om 09.00 een driftbui heeft plaatsgevonden dan om 20.00 het kind geen koekje bij de koffie te geven.....hoe lang blijf je dan hangen in de "fout" ?

Toegevoegd na 5 uur:
Na het lezen van reacties bij andere antwoorden nog even een aanvulling. Ik las iets over dat het kind moeder betimmerd......dan is het verhaal even iets anders, maar dat vergt voorbereiding.

Je zou in dat geval wel een sanctie kunnen opleggen aan het kind, maar dat moet van te voren al wel bekend zijn. Kinderen hebben houvast aan voorspelbaarheid en duidelijkheid. Dus bv: als jij mama slaat, op welke manier dan ook, dan kom je die verdere dag niet meer naar buiten.
Zo leert een kind: keuze actie en gevolg.....zo werkt het in de grote mensen wereld ook....je weet dat als je te hard rijd de consequentie een boete is......

Maar dat is wel de uitzondering op mijn mening. Als er iets "heftigs" gebeurt en er word dan bepaald wat de gevolgen zijn daarvan, is de voorspelbaarheid en duidelijkheid weg voor het kind. Als er iets heftigs voorvalt kun je wel gelijk zeggen: dit is onacceptabel, als het weer gebeurd dan....... .
Vraag ook altijd even of het kind herhaalt wat jij zegt...