Wat betekend gehele voogdij? Als ik het gehele voogdij over mijn kind krijg. Wat mag de andere ouder dan? Mag hij zijn kind dan nog steeds zien.

Ik ben bezig met een scheiding en wil het gehele voogdij over het kind. ik weet niet precies wat het inhoud wel dat als er een handtekening wat dan ook is dat ik dan in mijn eentje kan. En dat het kind bij mij blijft dat ik hem moet verzorgen en voeden etc. Kan mijn ex partner hem dan nog steeds zien? WAt zijn zijn rechten en plichten en wat zijn mijn rechten en plichten precies. Moet mijn ex partner alimentatie betalen als ik gehele voogdij(gehele ouderlijk gezag) krijg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (3)

Als de vader zijn kind heeft erkend, dan heeft hij recht op omgang met zijn kind.
Behalve als het schadelijk is voor het kind, maar dat bepaald de rechter

Toegevoegd na 1 minuut:
Door het erkennen van je kind krijgt het kind erfrecht. Als vader heb je tevens het recht (en de plicht) om je kind te onderhouden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Gedurende een huwelijk of geregistreerd partnerschap zijn beide partners onderhoudsplichtig voor elkaar. Bij beëindiging van het huwelijk of geregistreerd partnerschap houden de verplichtingen van het huwelijk of het geregistreerd partnerschap op. Er kan echter wel een onderhoudsverplichting blijven bestaan; indien één van de ex-partners onvoldoende inkomsten heeft dan moet de ander in principe partneralimentatie betalen.

Einde partneralimentatieplicht
De plicht om partneralimentatie te betalen eindigt als de ex-partner met een ander trouwt, een partnerschap aangaat of gaat samenwonen. De betalingsplicht eindigt van rechtswege
meer info zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt alleen op zeer bepaalde gronden bij de rechter voor elkaar krijgen dat de vader zijn kind niet mag zien. Dan moet er echt wel spraken zijn van mishandelingen op welke manier dan ook. Scheiden betekend niet dat je een kind kan toe eigenen. De rechter bepaald in elk geval wat de regeling wordt en zet ook de alimentatie vast.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ik kan aantonen dat hij mij heeft mishandeld en getuigen heb dan kan ik hem ontzeggen om het kind te zien? of moet hij perse het kind mishandeld hebben? Het is namelijk wel zo dat hij mij heel vaak heeft mishandeld ook tijdens mijn zwangerschap veel personen zijn hier wel getuigen van. Maar hij heeft zijn kind nooit mishandeld. hij is ook een drugs gebruiken.
ronron1212
13 jaar geleden
Hiervan is een politierapport. Zoek contact met de kinderbescherming laat je advocaat je goed voorlichten en laat hun vaststellen dat hij niet geschikt is als vader. De rechter zal dat echt eerst willen zien voor je een andere uitspraak krijgt
In Nederland is gedeelde ouderlijke macht de gewone gang van zaken na een echtscheiding. Je kunt samen met je man afspreken waar het verblijf van je kind is, bv. halve weken bij de een of alleen weekenden.

Het is absoluut niet zo dat jij in je eentje dat kan beslissen.

Ingeval de rechter redenen ziet om een van beiden de gehele voogdij te geven (dat kan net zo goed je man zijn, die immers de vader van het kind is), dan wordt de ander toeziend voogd. Het recht op omgang staat hier weer los van, want dat is gewoon een recht. En als jullie er samen niet uitkomen, bepaalt de rechter de omgangsregeling.

Het is beter als je aan zulke, voor je kind belangrijke zaken, gezamenlijk aandacht besteedt, alvorens je naar de rechtbank gaat.

De toeziend voogd heeft in principe alleen medezeggenschap en toezicht over het vermogen.
Maar omdat hij wel alimentatie voor het kind moet betalen, is het zinvol om hem te blijven informeren en met hem te overleggen over de schoolkeuze etc. Ouders zijn tot 21 jaar onderhoudsplichtig.

Denk niet te gemakkelijk over een echtscheiding. Je man blijft altijd de vader van je kind, ook in rechten. Dat is goed voor het kind en voor hem.