Wie is verantwoordelijk voor mij als mijn ouders tijdelijk niet meer voor me kunnen zorgen?

Stel je voor dat beide ouders tijdelijk niet meer voor me kunnen zorgen omdat ze bijvoorbeeld een tijdje in het ziekenhuis liggen. Is dat dan de voogd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je 16 bent kun je toch wel voor jezelf zorgen? Als je geen familie in de buurt hebt kun je buren vragen om je met t een en ander te helpen. Of ouders van je vrienden en misschien kun je daar ook slapen.

Het beste antwoord

Jouw ouders blijven verantwoordelijk voor jou en ze zullen op zoek gaan naar een oplissing. Dat je bv tijdelijk bij familie woont.

Pas als je ouders de verantwoording voor jou niet aan blijken te kunnen kan het zijn dat er via jeugdzorg een voogd aangestelt wordt om er op te letten dat alles goed gaat met jou.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is dus een verschil tussen verantwoordelijk zijn voor.....en de dagelijkse zorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je een voogd hebt, ligt dat wel voor de hand, maar het kan ook familie zijn, of buren, of ouders van je vrienden, je moet je niet druk maken over dit soort zaken, de kans dat dat gebeurt is vrij klein en als je op deze site zit ben je 16 jaar of ouder, dus kun je grotendeels ook voor jezelf zorgen.
Bovendien als dit gebeurd, komt er vanzelf hulp, mensen bieden het zelf aan.
Ik ben alleenstaand ouder, toen de oudste 14 was kwam ik in het ziekenhuis terecht, mijn zus en moeder hebben samen omstebeurt, in ons huis geslapen en de kinderen waar nodig geholpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het. Ik kan best voor me zelf zorgen maar ik heb nog een zusje (13) en die kan nog niet zo goed voor zich zelf zorgen (smeert nog niet een haar eigen brood). En ik kan absoluut niet met haar overweg dus ik denk dat als ik voor haar ga zorgen er het een en ander mis gaat gebeuren. Maar ik heb mijn antwoord gekregen. Bedankt allemaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onderschat je zusje niet, ook zij kan veel meer dan je denkt, als de nood aan de man is.
Stel dat jouw ouders een ongeluk krijgen en lang in het ziekenhuis blijven en moeten revalideren.

In dat geval word je vaak ondergebracht bij familie of vrienden. Als die niet beschikbaar zijn wordt er gezocht naar een pleeggezin voor tijdelijk, dat kan een pleeggezin zijn bij bijv een vriend van jou thuis en als dat niet kan bij een onbekend pleeggezin.

Jeugdzorg zorgt voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je zult dan in eerst door familieleden worden opgevangen. Door je opa en oma bijvoorbeeld of oom en tante. Zij zijn dan tijdelijk je verzorgers. Zij zijn niet je wettelijke vertegenwoordiger. Dat is een voogd wel.
Wel kan een verzorger iets op je school bespreken en met jou kleding kopen enz., zolang je ouders daar niet toe in staat zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een voogd zorgt niet praktisch voor je opvang. Je gaat dan niet bij een voogd wonen.
Een voogd krijg je ook niet zomaar, daar gaat een heel traject van jeugdzorg en de rechter aan vooraf. Als je wel een voogd hebt zorgt die voor een opvangadres. Bij familie of een crisispleeggezin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag aan jou ouders wie jou peetoom en peettante zijn !
Ik weet niet of dat met jou geboorte geregeld is !
Maar vroeger als je geboren werd kreeg je ook een peetoom en peettante die door jou ouders werd gevraagt of zij de zorg op zich wilden nemen als zij niet meer konden zorgen voor jou .
En zoals de naam het zegt zijn het bijna altijd een oom en een tante van jou .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Maar, als het echt een oom en tante zijn dan moet je weten dat zij je peetoom en peettante zijn. Dan is het raar als je dat nog aan je ouders zou moeten vragen. Want in principe hebben ze in jou hele leven al een rol gespeeld, die peetoom en peettante.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij is vroeger meegedeeld : dit zijn jou peetoom en peettante .
En later nooit meer wat van gehoord .
Misschien is het vergeten of niet goed begrepen toen .
Vragen kun je altijd .