wat vind jij belangrijk wanneer je je peuter (2-3j) boekjes voorleest?

kleurrijke prenten,
duidelijk herkenbaar
het verhaal zelf
...
peuters: 2 - 3j ..

en ken je eventueel leuke boeken voor deze leeftijden?
zelf vind ik Guido Van Genechten wel een goeie schrijver.. mooie, kunstige en duidelijke uitwerking én op niveau van het kind...

Toegevoegd na 1 uur:
misschien even bijvoegen dat de kinderboeken van tegenwoordig naar mijn mening niet zo goed zijn aangepast op het niveau van een 2-jarigen.. Vandaar ik wou polsen welke de doorslaggevende punten zijn voor jullie persoonlijk.. wat maakt voor jou een goed kinderboek tot wat hij is? welk element moet aanwezig zijn?

Toegevoegd na 1 uur:
nog een extra toevoeging: als je voor meerdere kinderen voorleest is het natuurlijk ingewikkelder om rekening te houden met de gemiddelde ontwikkeling..
Ik zoek eigenlijk meer boeken voor deze doeleinden..

Weet jij het antwoord?

/2500

Naast dat het verhaal het kind moet aanspreken moet het ook jezelf aanspreken. Om een verhaal goed te kunnen overbrengen moet je er iets mee hebben, er in ieder geval niet negatief over denken. Het kind krijgt veel mee van jouw gevoelens tijdens het voorlezen. Dat is dus minstens zo belangrijk als het verhaal ansich. Kies wat jezelf aanspreekt, waarvan jij het gevoel hebt dat het past bij je kind dan komt het vast wel goed. Bij de bibliotheek hebben ze veel boeken voor deze leeftijd, kun je rustig uitproberen welke schrijvers het best uitpakken.

Het belangrijkst voor je kindje is de geborgenheid, de humor, de sprankelende aandacht, waardoor de kleine zuivere 1op 1 aandacht van je krijgt. Dat is wat je via het voorlezen door kunt geven. Ga desnoods even bij je kliene op het bed zitten/ liggen , zodat je kindje lekker tegen je aan kan zitten en naast je vriendelijkheid ook letterlijk je warmte voelt. Het verhaal zelf, liefst met plaatjes kun je dan ook samen bekijken en er over praten. Natuurlijk een leuk maar ontspannend verhaal. Zo slaapt je kleintje met een extra dosis van moeder(of vader) en daar heeft het het meeste (behoefte) aan. De laatste indrukken voor het slapengaan zijn dan veilig, knus en vertrouwd en dat komt soms ook het dromen ten goede.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100