wat vind jij belangrijk wanneer je je peuter (2-3j) boekjes voorleest?

kleurrijke prenten,
duidelijk herkenbaar
het verhaal zelf
...
peuters: 2 - 3j ..

en ken je eventueel leuke boeken voor deze leeftijden?
zelf vind ik Guido Van Genechten wel een goeie schrijver.. mooie, kunstige en duidelijke uitwerking én op niveau van het kind...

Toegevoegd na 1 uur:
misschien even bijvoegen dat de kinderboeken van tegenwoordig naar mijn mening niet zo goed zijn aangepast op het niveau van een 2-jarigen.. Vandaar ik wou polsen welke de doorslaggevende punten zijn voor jullie persoonlijk.. wat maakt voor jou een goed kinderboek tot wat hij is? welk element moet aanwezig zijn?

Toegevoegd na 1 uur:
nog een extra toevoeging: als je voor meerdere kinderen voorleest is het natuurlijk ingewikkelder om rekening te houden met de gemiddelde ontwikkeling..
Ik zoek eigenlijk meer boeken voor deze doeleinden..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij het voorlezen aan je peuter is uiteraard het boek belangrijk, maar ook het contact dan je op die momenten met je kind hebt
Bij deze kinderen zijn de plaatjes belangrijker dan de tekst. Dus duidelijk herkenbare illustraties zijn belangrijk. Door de plaatjes aan bepaalde woorden te koppelen breidt het kind zijn/haar woordenschat uit.
Voor deze leeftijd zijn de Dikkie Dik boeken heel geschikt en inderdaad de boeken van Guid van Genechten, de boeken van Eric Carle kan ik je ook aanbevelen en de boeken van Liesbeth Slegers.

Op het voorleesplein vind je veel informatie over boeken voor peuters.
Zie: http://www.leesplein.nl/PB_plein.php?hm=3&sm=2&forward=2&id=141&leefcat=0-4&sr=16
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Schrijvers dat maakt me niet zo veel uit. Maar het moet begrijpelijk zijn, zonder moeilijke woorden die ze nog niet kennen en mooie kleurrijke tekeningen. Het verhaaltje moet niet te lang zijn en de peuter moet het mooi of leuk vinden, dar vind ik het belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je helemaal mee eens :)
Naast dat het verhaal het kind moet aanspreken moet het ook jezelf aanspreken. Om een verhaal goed te kunnen overbrengen moet je er iets mee hebben, er in ieder geval niet negatief over denken.

Het kind krijgt veel mee van jouw gevoelens tijdens het voorlezen. Dat is dus minstens zo belangrijk als het verhaal ansich.

Kies wat jezelf aanspreekt, waarvan jij het gevoel hebt dat het past bij je kind dan komt het vast wel goed.
Bij de bibliotheek hebben ze veel boeken voor deze leeftijd, kun je rustig uitproberen welke schrijvers het best uitpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik vind het belangrijk dat een peuter aandacht krijgt van moeders.

Nee, of dat nou Pluk van de Pettenflat is, Dribbel of die twee andere figuren van Annie M.G. Schmidt, dat doet er niet toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Jip en dinges, Janneke?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Het gaat inderdaad om de aandacht en de tijd die je als moeder (of vader) aan het kind geeft.
De boekjes van Nijntje Pluis waren bij mijn kinderen favoriet op die leeftijd. Mooie heldere plaatjes, begrijpelijke tekst en situaties. Er zijn heel veel verschillende boekjes, allemaal geschreven door Dick Bruna.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was weer te snel, ik had je antwoord niet gelezen ter compensatie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn het er in ieder geval over eens dat de boekjes van Dick Bruna leuk zijn voor 2-jarigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten, ik heb nog boekjes van Nijntje toen mijn kinderen een jaar of twee waren en dat is nu bijna 30 jaar geleden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja erg leuke boekjes, ik vergeet die vooral niet van nijntje gaat naar het ziekenhuis. Ik kreeg die toen ikzelf naar het ziekenhuis moest toen ik ongeveer een jaar of 4 was, geloof ik. Ik was er erg blij mee, en laatst zag ik die weer bij mijn neefje. En ik moest em toch nog een keertje weer lezen :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die ken ik ook nog, leuk :)
Ik heb versjes boeken met plaatjes voorgelezen./voorgezongen.
Daarnaast verhaaltjes waar ze aan toewaren qua interesse en woordenschat.

Voor welke leeftijd de boekjes bedoeld waren vind ik niet belangrijk.
Wel heb ik gemerkt dat een (mijn?) kind als ie 2-3 jaar oud is vrijwel alles kan volgen wat 7-8 jarigen zelf kunnen lezen als je het voorleest (en af en toe uitlegt wat een woord/begrip betekent.).
Ook het taalgebruik bij voorlezen van peuters mag best de zinsbouw hebben van wat 8 jarigen lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zo'n twee jaar geleden een aantal boekjes gekocht voor mijn kleindochter, toen twee jaar, met op elke dikke pagina één/twee zinnen.
Op die pagina's kon ze ook iets uitschuiven, nu, twee jaar later, wilt ze nog steeds die boekjes 'lezen' , de andere blijven haast liggen.
Het is dus leuk al ze mee kunnen doen.
Of de boekjes van Dick Bruna, nijntje, ook erg leuk, en leerzaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kinderen zijn die leeftijd al een tijdje voorbij. Maar ik weet nog wel wat ik het belangrijkste vond. Nee, niet de schrijver, niet het onderwerp, niet of ik de prenten leuk of mooi vind. Sterker nog, helemaal niet wat ik ervan vond. Wat belangrijk is, is of het kind het leuk vindt.
Het ene kind vindt nijntje leuk (ook wel mijn favoriet voor kinderen van die leeftijd, omdat ze die versjes uiteindelijk mee kunnen praten), de ander dribbel en weer een ander kijkt liever in een prentenboek waarbij je zelf (samen) iets kunt vertellen over wat je ziet op de plaatjes.
Ik had er eentje die het heerlijk vond om tegen me aan te liggen terwijl ik 'maakt niet uit wat' voorlas. Als ie maar mijn stem hoorde. Wat ik las wat niet van belang. Dat was wel leuk, want ik kon iets voor mezelf lezen en hij genoot mee... ;-)
Doordat je je op die momenten aanpast aan je kind, zijn behoeften en zijn wensen, ben je even helemaal met je kind bezig en dat is denk ik het belangrijkste van het voorleesmoment. Kortom: wat hiervoor ook werd gezegd, de aandacht is belangrijker dan het boekje of de schrijver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens, de aandacht en het heerlijke rustige moment zijn fijn voor je kind.
En Nijntje kunnen opzeggen is ook leuk, zeker als mama dan 'fouten' gaat maken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat laatste klopt ook. Dat is altijd lachen voor die kinderen. De eerste keer zijn ze echt verontwaardigd... ;-)
Een twee, driejarige vraagt nog niet om lange verhalen.
Kan daar nog niet de aandacht bij houden.
Plaatjes erin waar het verhaal duidelijk in te volgen is en korte zinnen.
Als je met je hummel naar de bieb gaat kun je samen best wel leuke boeken vinden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen mijn dochtertje 2 werd kreeg ze een dik boek met allerlei verhalen van Jip en Janneke. Inmiddels is ze 5 en vindt het boek nog steeds erg leuk. Het zijn leuke korte verhalen welke ook leerzaam zijn. Ik lees haar iedere avond voor en nu nog steeds moet ik haar zeker 5 keer in de week een Jip en Janneke verhaal voorlezen. Sommigen heeft zij dus inmiddels al zeker 10 keer gehoord! Wat mij betreft een echt aanrader!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleurrijk, aansprekend met herkenbare situaties, maar wel de fantasie prikkelend. Veel duidelijke tekeningen om lekker op aan te wijzen en door te fantaseren. Geen spannende verhalen.

Mijn kinderen hebben erg veel plezier beleefd aan de boeken van Kikker, maar toen waren ze wel al 3 jaar. Ook het boekje van het krekeltje dat niet tsjirpen kon is bij ons helemaal aan gruzelementen gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkst voor je kindje is de geborgenheid, de humor, de sprankelende aandacht, waardoor de kleine
zuivere 1op 1 aandacht van je krijgt.
Dat is wat je via het voorlezen door kunt geven.
Ga desnoods even bij je kliene op het bed zitten/ liggen , zodat je kindje lekker tegen je aan kan zitten en naast je vriendelijkheid ook letterlijk je warmte voelt.
Het verhaal zelf, liefst met plaatjes kun je dan ook samen bekijken en er over praten.
Natuurlijk een leuk maar ontspannend verhaal.
Zo slaapt je kleintje met een extra dosis van moeder(of vader) en daar heeft het het meeste (behoefte) aan.
De laatste indrukken voor het slapengaan zijn dan veilig, knus en vertrouwd en dat komt soms ook het dromen ten goede.