Hoe leer ik mijn zoontje van 11 maanden dat hij niet aan mijn haren mag trekken?

Hij snapt "nee"nog niet, maar hij moet dit wel afleren, want hij doet mij (en zijn zusjes ) pijn!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.8K

Het beste antwoord

Nee dat zal hij echt nog niet begrijpen.Ik zei en zeg nog eh eh.Of dat is au ze zullen het nog niet direct snappen maar als je het vaak genoeg zegt dan begrijpen ze het echt wel.Aan de haren van je zoontje trekken zou ik niet willen adviseren is echt niet goed hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Blijven herhalen...
Elke keer dat hij het doet nee zeggen.... en voorzichtig zijn handjes lostrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat hem de pijn voelen van het haren trekken aan den lijve...

dus trek aan de haren van hem, en vertel erbij dat wat hij voelt de ander ook voelt... Hij zal het dan laten...

Maar wel in liefde en heel zachtjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweld kun je niet met geweld bestrijden. Zeker kun je een klein kind niet leren dat hij iets niet mag door het zelf wel te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SonjaD... NU leg je me woorden in de mond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sonja, je hebt helemaal gelijk!
1 keer goed op z'n kop geven dan leert die zeker af.!
Er is geen andere mogelijkheid voor 11 maanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén keer is niet genoeg bij 'n kind van 11 maanden! -1
Ja ik zou een keer hetzelfde terug doen, niet meteen te hard natuurlijk maar even kijken hoe hij hierop reageert... denk dat als hij zelf ervaart dat dit niet leuk is dat ook hij het niet snel meer doet bij een ander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tondeuse kopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra hij het doet, hem in zijn ogen aankijken en zeggen
"Nee, (naam) Dat mag niet, dat doet pijn!
Doet hij het weer"Herhalen" En "Herhalen"
Niet aan haren terug trekken in ieder geval.

En anders handschoenen aan trekken tot dat hij het is afgeleerd.
(dat deed ik bij mijn zoontje, toen hij steeds zijn eigen gezicht open haalde met zijn handjes)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind dat zo jong is kan nog geen relatie leggen tussen zijn actie en jouw pijn. Simpelweg is er geen besef van oorzaak en gevolg:

Oorzaak en gevolg
Tussen 18 en 24 maanden begint een peuter te beseffen dat wat hij doet, gevolgen heeft. Hij kan nadenken over oorzaak en gevolg. Als hij iets laat vallen, maakt dit een geluid of voelt het nat aan. Het knopje naast de deur heeft het leuke “gevolg” dat, als je erop drukt, er een lamp gaat branden. Deze ontdekking is zo fascinerend voor kinderen dat ze dit eindeloos willen herhalen. Proberen uit te zoeken wat er zal gebeuren is nu een bijna voltijdse dagbesteding geworden. Ze vinden het ook heel spannend om uit te zoeken wat er gebeurt als mama of papa zegt dat iets niet mag. Een peuter zal ook proberen uit te zoeken hoe andere mensen zullen reageren op zijn gedrag.

Uit dit stukje blijkt dat het zinloos is om hem terug pijn te doen of zo. Het enige dat werkt is om te voorkomen dat hij dit kan doen, en als hij wat ouder is kan je hem leren om dit niet meer te doen omdat het pijn doet.
14 jaar geleden
nee blijven zeggen, herhalen en nog eens herhalen, eventueel stem verheffen, maar niet aan zijn haren gaan trekken. Hij is 11 maanden en weet niet wat hij fout doet.
Hij ziet een reactie als hij aan iemands haar trekt, weet niet of dit wel of niet kan, dus gewoon met stem verheffen.
Dan leert hij het gauw genoeg hoor.

Hier is het ook wel eens gebeurd, en dan ging één van mijn kinderen nephuilen en vervolgens ging hij heel hard meehuilen, zo schrok hij ervan.
Toen was het ook over.

Toegevoegd na 1 minuut:
met stem verheffen bedoel ik niet schreeuwen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt dan toch tijd voor een corrigerende tik vermoed ik.

Dat werkt denk ik beter dan hem aan de haren te trekken, maar je bereikt wel dat de boodschap overkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een corrigerende tik? Het enige dat je een kind van die leeftijd daarmee leert is dat mamma ineens kan slaan. De link met wat hij daarvoor heeft gedaan, kan hij op die leeftijd nog niet leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan was het of anders toen ik op die leeftijd was of ik vergis me voor wat betreft de leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je je in de leeftijd vergist...
Ivana
14 jaar geleden
Met de opvoeding van 4 kinderen is één keer mijn hand uitgeschoten. IK heb daar nog steeds spijt van.
Kinderen slaan levert NIETS op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je mening Ivana, ook voor je antwoord op mijn gerelateerde vraag, daar ik heb ik je een +1 gegeven.
1) Meteen ook zachtjes aan zijn haren trekken en hem vertellen dat je hem laat voelen wat hij bij jullie doet ook zo'n pijn doet.
2) Ieder keer als hij dit doet hem een poos wanten of washandjes aandoen en uitleggen waarom. Net zolang totdat hij begrijpt dat de straf te maken heeft met haren trekken.
3) Probeer te ontdekken waarom hij dit doet. !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon een tik geven houdt het vanzelf op
niet moeilijk doen, kinderen moeten getraind worden om dit soort gedrag niet te vertonen en praten helpt niet op die leeftijd.
14 jaar geleden
Een kind van elf maanden snapt de inhoudelijke betekenis van het woord 'nee' niet, maar door lichaamstaal snapt hij heus wel dat jullie het niet leuk vinden als hij aan haren trekt.

Spreek dus met je dochter af dat het haren trekken geen spelletje is. Zo zullen jullie ook moeten reageren, want als er de ene keer om gelachen wordt en er de andere keer boos op wordt gereageerd, zal hij er niets van snappen.
Wees dus consequent en laat telkens blijken dat jullie dit niet leuk vinden. Maak zijn hand los en zeg duidelijk "nee". Negeer hem daarna (als het kan) even.
Laat duidelijk aan je gedrag zien wat je wel en niet leuk vindt.