Is op 43 jarige leeftijd pubertijd mogelijk?

2.4K
ronron1212
een jaar geleden
Nee is niet mogelijk
tinus1969
een jaar geleden
Er is niet eerder puberteit geweest?
crispy
een jaar geleden
Op elke leeftijd kunnen mensen elk willekeurig gedrag vertonen, ook puberaal gedrag. Maar dat betekent niet dat iemand op die leeftijd in de puberteit zit.

Antwoorden (4)

Nee. Maar het lijkt mij wel goed mogelijk dat een persoon door een ziekte, aandoening of verslaving verschijnselen kan gaan vertonen die daarop lijken.
. . .
De puberteit is een onderdeel van de adolescentie. Deze periode vindt gemiddeld plaats tussen het tiende en zestiende jaar van een mensenkind.
Toegevoegd op 19 april 2023 13:22: tekst
een jaar geleden
Hi, dat kan wel en niet tegelijk.
Niet:
Je lichaam maakt niet op late.leeftijd dezelfde ontwikkelingen door als in de pubertijd. Wel kennen we natuurlijk de overgang bij de vrouw.

Wel:
Het gebeurt wel eens dat iemand met een traumatische jeugd teruggrijpt naar een eerder levensfase.
Dat kan de echte 'kindertijd' zijn door bijvoorbeeld niet meer zindelijk te zijn.
Met puberen kan dit ook. Als een persoon opgroeit in een huishouden waar de hormonale ontwikkelingen (en de stemmingswisselingen die daar het gevolg van zijn) worden gezien als fout of onacceptabel, kan diegene op latere leeftijd dezelfde 'rebelse' houding aannemen.
Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat iemand weigert zijn huis op te ruimen of opstandig is tegenover andere mensen.

Hoop dat dit helpt :)
een jaar geleden
Nee, op 43-jarige leeftijd is het niet mogelijk om opnieuw in de pubertijd te komen. De puberteit is een fase die zich voordoet tijdens de adolescentie en eindigt meestal rond de leeftijd van 18-20 jaar.
10 maanden geleden
Volgens Jean Paul van Bendegem kun je spreken van een tweede puberteit: een senior, weet net als een puber, geen blijf met de veranderingen in zijn lijf. Ook de seksualiteit van ouderen vergelijk je met die van pubers. Bij beide groepen is het een taboe en leidt het tot veel geklungel tussen de lakens.
10 maanden geleden