Is een bijdrage in kost en inwoning (kostgeld ) vragen aan je kinderen nog van deze tijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er aan wat het kind doet en hoe oud het is. Maar ik zou zeggen: het is juist van deze tijd!!!

Het beste antwoord

ik betaal elke maand aan mijn ouders. Ik heb het zelf voorgesteld, ik werk fulltime en woon nog thuis.
Alleen maar logisch om dan mee te betalen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt kei lief dat jij je ouders zelf het voorstel gedaan hebt.Er waren er verschillende die zich afvroegen waarom en dat ik kinderen niet heb gekregen om ze te laten betalen.Maar de tijden zijn verandert en alles is eigenlijk gewoon net iets te duur.
Bedankt voor je reactie in elk geval.

Andere antwoorden (14)

Afhankelijk van het inkomen van je kind kan ik me voorstellen dat het soms rechtvaardig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet uit eigen ervaring dat dit tegenwoordig nog regelmatig gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut ! Ik draag zelf elke maand 250 euro af voor eten, was, douche, ...

Mijn ouders hebben de rekening eens gemaakt. Vergelijk gewoon met je kind hoeveel hij zou betalen als hij alleen zou gaan wonen. Dan denk ik dat 250 euro heel miniem is qua bijdrage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, is héél logisch als je een inkomen uit werk hebt en nog thuis woont. Het Nibud kan je informeren wat redelijk is. Gewoon even Nibud opzoeken op Google, daar worden jullie vast een hoop wijzer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ,juist verstandig ,zo dat ze leren dat alles geld kost ,en dat ze ook hun steentje bijdragen naar vermogen . Mocht je het echt niet nodig hebben ,zet het dan op een rekening , kan je altijd een mooie schenking doen ,op een moment dat het nodig is . .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik woon inmiddels niet meer thuis
maar toen ik nog thuis woonde moest ik vanaf het moment dat ik fulltime ging werken kost geld betalen ik geloof 150 euro elke maand
mijn ouders hebben dit geld zonder het aan mij te vertellen gespaard
maar je leert wel dat als je iets wil hebben in je leven dat je daar voor zal moeten betalen

uiteindelijk heb ik een hele mooie bank en een laptop kunnen kopen van het geld dat ik als kost geld heb moeten afstaan

eigenlijk sla je zo twee vliegen in 1 klap

Toegevoegd na 2 minuten:
plus heb ik ook nog geleerd hoe handig sparen eigenlijk is want dat heb ik zelf toen die tijd nooit gedaan
maar ben er daarna direct mee begonnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker wel! Alles wordt steeds duurder, huur, gas, licht, water en levensonderhoud. Als ze nog thuis wonen betaal je als ouder wel al die kosten voor hen, dus kunnen ze, als ze voldoende inkomen hebben, best een steentje daaraan bijdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. ik heb sinds dat ik ben gaan werken een bijdrage geleverd thuis. afhankelijk van wat ik verdiende. ik vond en vind dit heel normaal. het brengt je ook wat verantwoordelijkheids gevoel bij. het heeft mij zeker bewust gemaakt van wat geld waard is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk.

Een volwassen kind met een eigen inkomen
hoort gewoon te betalen voor kost en woning
en eten en drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut van deze tijd! Ik denk misschien nu nog wel meer dan vroeger, gezien de soms enorm hoge kosten voor levensonderhoud. Als het kind in kwestie eigen inkomen heeft is het voor hem/haar gewoon ook heel goed om te 'oefenen' en geld te leren wegzetten voor later. Ik heb het al diverse keren in de antwoorden zien staan, als je het zelf niet echt nodig hebt, zet het dan op een rekening om te sparen. Er komt altijd een moment dat dit goed van pas komt. Ik zit in een situatie waarin de zoon van mijn partner (25 jaar) bij ons inwoont en mijn partner pertinent niet wil dat hij mee betaalt terwijl hij een goed inkomen heeft. Ik begrijp daar niks van, mede omdat wij het echt wel goed kunnen gebruiken. Maar mijn partner vindt dat wij dat niet van hem mogen vragen, dat dat niet hoort. Ik zie door de meeste reacties hier dat ik het helemaal niet zo verkeerd zie als ik zeg dat ik het juist een hele goede zaak zou vinden. Kortom: Heel erg van deze tijd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat het er een beetje van afhangt eigenlijk...

Bij iemand van 18,19,20,21 die studeert en een bijbaantje heeft vind ik kostgeld niet noodzakelijk.

Bij iemand van diezelfde leeftijd die niet studeert maar fulltime werkt zou ik geen kostgeld willen maar willen dat het kind elke maand een X bedrag spaart voor als hij/zij op zichzelf gaat wonen.

Soms zie je echte ook mensen van 25 tot 35 jaar die werken en het zich lekker aan laten leunen bij pappie en mammie, en ja, dan vind ik kostgeld meer dan gerechtvaardigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf nooit kostgeld betaald,
en ik zou het mijn kinderen ook niet laten betalen!
ik bedoel, je hebt er zelf voor gekozen hoor, dat je kinderen wou, en dat kost geld..
maar volgens mij ben ik hier in de minderheid, dus ik zal me snel weer stil houden.. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
maar het is toch deel van de opvoeding?
als voorstadium van op zichzelf wonen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het ergens wel met je eens... daarom een plusje =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb van mijn 12de tot mijn 18de kleedgeld gehad,.. 50 euro in de maand, en daarvan moest ik het redden.. als ik meer wou moest ik maar gaan werken.. dan leer je ook met geld omgaan hoor!
Ja hoor, dat is van alle tijden. Waarom zou dat niet meer van deze tijd zijn?
Dit geldt wat mij betreft voor kinderen die werken en nog thuiswonen.
Om te beginnen al uit opvoedkundig aspect. Een kind moet leren dat leven geld kost.
Door het betalen van kostgeld leren ze dat er een bepaalde basis van hun inkomen is die ze niet aan leuke dingen kunnen besteden. Ik vind ook dat je kinderen moet voorleggen wat "het wonen" kost.
Kinderen die nog op school zitten of studeren niet. Ook niet als ze een bijbaantje hebben. Dan zou ik dit eerder met hun zakgeld verrekenen.
Mijn kinderen mochten de opbrengst van hun krantenwijk houden, maar kregen minder zakgeld.

Als ouders het geld goed kunnen gebruiken dan gebruiken ze dan. Sommige ouders zetten het voor hun kind op een spaarrekening en dat is natuurlijk ook prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is denk ik tijdloos en hoort bij de opvoeding dat je op een gegeven moment zelf gaat verdienen en dus ook bijdraagt aan kost en inwoning. Dat je leert dat geld niet alleen voor leuke dingen is, maar dat je het ook nodig hebt voor je basisbehoeften.

Wat je als ouder met dat geld doet moet je dan zelf weten. Je kunt het voor je kind sparen en het geven als hij/zij op zichtzelf gaat wonen.
Maar dat zou ik niet van te voren zeggen, en het als verrassing bewaren.