Mijn dochter van 5 wil niet meedoen met spelletjes op school en op kinderfeestjes. Wat moet ik doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wat je kunt doen is er met haar over praten. En dan vooral háár erover laten praten. Je kunt haar gerichte vragen stellen op het niveau van je dochter van 5. Is ze mischien onzeker/bang, ook op andere gebieden? Je schrijft niet, of het voor háár een probleem is, of voor jou. Als het voor haar een probleem is, dan kan je met de juf op school bekijken waarom ze zo reageert en een plan maken. Als ze op school meer mee gaat doen, dan zal dat op kinderfeestjes waarschijnlijk ook zo gaan. Wat jou betreft: ik raad je aan om niet te dwingen, daarmee maak je het punt voor haar heel groot. Mijn zoon had precies hetzelfde en hij had er zelf geen enkel probleem mee. Je hebt kinderen die actief meedoen, en kinderen die liever toekijken.

Vragen aan de juf of meester of een keer 's morgens als eerste kan worden begonnen met een spelletje, en dat jij er dan bij blijft. Dan neem je je dochter aan de hand en laat haar rustig zien hoe ze meedoet en het leuk zal vinden. En naar het eerstvolgende kinderfeestje doe je het in het begin op dezelfde manier. Dan durft zij vast over die drempel heen te stappen. Succes!

als het dat soort spelletjes zijn van liedjes zingen en daarbij gebaren maken enzo(zoiets als tante in marokko) dan kan ik het me goed voorstellen. had ik ook de pest aan. Ik durfde dat alleen niet te zeggen. ls je dochter die spelletjes echt niet leuk vindt, vind ik het knap dat ze bij haar eigen idee blijft. Op school zou ik er me zelf helemaal niet mee bemoeien. En als ze toch op feestjes wordt uitgenodigd zullen andere kinderen haar toch wel leuk vinden, al doet ze niet mee. Je wordt ook wel groot zonder koekhappen en stoelendans

Haar de ruimte en tijd gunnen te ontdekken hoe samen spelletjes doen werkt. Leren begint met observeren natuurlijk, de 2e stap is meedoen. En als ze 5 jaar is........ze moeten al zoveel op die leeftijd, krijgen al zo veel prikkels te verwerken......ieder kind op zijn eigen tempo.... Het wordt pas een probleem als er gehuild gegierd en paniek bij komen kijken......

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100