Mijn dochter van 5 wil niet meedoen met spelletjes op school en op kinderfeestjes. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achterhalen waarom ze niet wil mee doen. Mischien is ze bang om het fout te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga samen naar de uitnodiging en geef haar van te voren de keus dat als jullie gaan kijken ze alleen mee hoeft te doen als ze zelf wilt.
En als jij weer naar huis wilt gaan ze dan mee mag naar huis of als ze wil blijven dat je haar weer komt halen en dan een half uur eerder komt dan het feestje afgelopen is.
Door jouw innerlijke emoties die je ervaart dat jouw kind niet mee wilt doen kan je dochter dit als een druk ervaren om mee te doen en dan wil ze het juist niet.
Mijn eigen ervaring hierin met mijn moeder.
Omdat ik dan gevoelsmatig een druk voelde, wilde ik niet , omdat ik die druk niet wilde voelen en als ik dan zou blijven dan bleef ook die druk die ik ervaarde van mijn moeder.

(Hoeft dus niet zo te zijn bij jouw dochter, maar jij kent jouw eigen emoties die je niet uit het beste, wat voel jij?).

Het beste antwoord

Wat je kunt doen is er met haar over praten. En dan vooral háár erover laten praten. Je kunt haar gerichte vragen stellen op het niveau van je dochter van 5. Is ze mischien onzeker/bang, ook op andere gebieden?
Je schrijft niet, of het voor háár een probleem is, of voor jou. Als het voor haar een probleem is, dan kan je met de juf op school bekijken waarom ze zo reageert en een plan maken. Als ze op school meer mee gaat doen, dan zal dat op kinderfeestjes waarschijnlijk ook zo gaan.
Wat jou betreft: ik raad je aan om niet te dwingen, daarmee maak je het punt voor haar heel groot.
Mijn zoon had precies hetzelfde en hij had er zelf geen enkel probleem mee. Je hebt kinderen die actief meedoen, en kinderen die liever toekijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vragen aan de juf of meester of een keer 's morgens als eerste kan worden begonnen met een spelletje, en dat jij er dan bij blijft. Dan neem je je dochter aan de hand en laat haar rustig zien hoe ze meedoet en het leuk zal vinden. En naar het eerstvolgende kinderfeestje doe je het in het begin op dezelfde manier. Dan durft zij vast over die drempel heen te stappen. Succes!
11 jaar geleden
als het dat soort spelletjes zijn van liedjes zingen en daarbij gebaren maken enzo(zoiets als tante in marokko) dan kan ik het me goed voorstellen. had ik ook de pest aan.
Ik durfde dat alleen niet te zeggen. ls je dochter die spelletjes echt niet leuk vindt, vind ik het knap dat ze bij haar eigen idee blijft.
Op school zou ik er me zelf helemaal niet mee bemoeien.
En als ze toch op feestjes wordt uitgenodigd zullen andere kinderen haar toch wel leuk vinden, al doet ze niet mee.
Je wordt ook wel groot zonder koekhappen en stoelendans
11 jaar geleden
Haar de ruimte en tijd gunnen te ontdekken hoe samen spelletjes doen werkt. Leren begint met observeren natuurlijk, de 2e stap is meedoen. En als ze 5 jaar is........ze moeten al zoveel op die leeftijd, krijgen al zo veel prikkels te verwerken......ieder kind op zijn eigen tempo....

Het wordt pas een probleem als er gehuild gegierd en paniek bij komen kijken......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik deed ook nooit mee en keek liever, daar had ik het ook mee naar mijn zin. Wilde ook liever niet eens op partijtjes uitgenodigd worden.
Ik ben ook wel eens eerder weggegaan met een smoesje dat ik ziek was geworden toen 7 jaar ongeveer. Waarom ik het nix vond? Ik vond het een verplichting om leuk mee te doen. En ik was totaal onzeker. 0,0 zelfvertrouwen doordat mijn moeder, van kleins af aan, altijd ALLES besliste en mij nooit de keus gaf in dingen en situaties. Ik zou het kind vooral niet dwingen en samen naar het partijtje gaan en dan na een uurtje of korter zeggen dat mamma naar huis gaat en aan de reaktie kijken of je je kind dan weer meeneemt of dat ze uitzichzelf wil blijven.