Mogen kinderen brutaler zijn omdat het nog kinderen zijn?

Dit is een vraag van Wesley (11 jaar) hij vind dat hij brutaal mag zijn omdat hij nog een kind is. hij vind ook dat hij het recht heeft om te zeuren. hij belooft dat hij na een aantal jaar zich keurig zal gedragen. nu vind hij het nog te moeilijk.
Want zo zijn kinderen nou eenmaal zegt hij.

Toegevoegd na 29 minuten:
zijn ouders hebben hem hier even achter gelaten. ik pas op.
hij is wel eerlijk. maar ik heb hem nu al weer 10 euro gegeven.
dat is zeker niet goed? het was wel met zeuren.
ik kan het waarderen maar ook weer niet. hij heeft me in zijn macht. thuis zou hij wel straf krijgen denk ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vind ik wel :D

Het beste antwoord

ik heb 3 kinderen en kom zelf uit een "nest"van 3 kinderen mij is geleerd dat je beter de eerste 4 jaar van het jonge leven streng maar rechtvaardig kunt zijn zodat een kind in die periode het meeste leert.
ja is ja en nee is nee! jong geleerd is oud gedaan.
duidelijk zijn en alleen in extreme gevallen afwijken van je gegeven antwoord...afspraak is afspraak en kom deze na want dat verwacht je ook van het kind..het kind weet dan precies waar hij of zij op kan rekenen en kan vertrouwen.
brutale kinderen gaan met je op de loop en naarmate ze ouder worden walsen ze over je heen...corrigeren is dan een zwaar proces.
gelijk corrigeren en vertellen waaromje bepaalde dingen niet accepteerd...grensen bepalen dus!
deze jongen van 11 heeft duidelijk leiding nodig en probeerd je lekker uit...misschien trap je erin omdat je nu de oppas doet...en probeerd hij bij jou wat thuis niet mag ? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (31)

Hahahaha, heel slim jongetje dus!

Als hij dit allemaal zegt is hij behoorlijk intelligent en probeert jou te manipuleren. Wel heel aandoenlijk hoor!

Maar, nee kinderen hebben niet het 'recht' om brutaal te zijn of om te zeuren. Ze mogen dat wel af en toe, maar ze moeten ook leren dat brutaal zijn niet altijd gepast is en zeuren is irritant, dan luistert niemand meer naar je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee absoluut niet als ze brutaal zijn blijven ze brutaal. Kinderen horen goed te luisteren en zeker niet brutaal of een grote mond tegeven en niet alle kinderen zijn zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat ziet wesley helemaal verkeerd.
jong geleerd, is oud gedaan.
als je jong bent leer je dingen veel makkelijker aan dan wanneer je je ze later eigen moet maken.
het zou ook niet erg consequent zijn; wat nu mag, zou over een paar jaar verboden moeten worden?
14 jaar geleden
Tot een bepaalde grens Pruts.
En....., die grens bepaal jij natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, en zeker niet als ze al 11 zijn!
Hij weet heel goed dat brutaal zijn niet netjes is!
Op je 11de moet je alle normen en waarden toch wel kennen lijkt me..
Ik wel in ieder geval!
Het is gewoon een brutaal snertjong aan je vraag te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je van snert houd wel;-)
Deze Wesley maakt misbruik van zijn leeftijd omdat ie waarschijnlijk slimmer is dan bij zijn kalender leeftijd hoort.
Ik zou hem vertellen dat juist omdat ie zo slim is zich netjes moet gedragen.
Betekent uiteraard dat ie WEL vanalles mag vragen maar ook dat ie het antwoord moet accepteren. En hij lijkt me slim genoeg om zijn vragen beleeft te formuleren ipv met een brutale toonzetting.

Vrij zeker kan ie zelfs bij de meeste mensen meer bereiken als ie inderdaad leert zijn wensen beleeft onder woorden te brengen. Is dus ook zijn voordeel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kan je zelf ook aan meewerken door hem meer toe te staan als ie netjes en beleefd is ....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is uit het verhaal moeilijk te bepalen of hij al zeurt en brutaal is. Ik ga er wel van uit.

M.i. is het aan de ouders hoe zij denken hem het beste te kunnen helpen in zijn persoonlijke ontwikkeling en voorbereiding op de maatschappij.

Enige vrijheid voor Wesley is wel cruciaal. Hierbij leert hij veel makkelijker wat de consequenties zijn van zijn 'daden'. Er van uitgaande dat de ouders ook ingrijpen wanneer hij "een grens" overschrijdt.

En dat verhaal dat hij zich daarna keurig zal gedragen komt niets van terecht. Dan is het te Laat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zeg,pak pen en papier.maak een contract waarin staat vermeld,vanaf waar precies er niet meer gezeurt mag worden en brutaliteit moet ophouden.verzin een gepaste straf,bij overtreding en ondertekenen maar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dat mag je als opvoeder zelf bepalen.

Vroeger was brutaliteit uit den boze (mooie calvinistische uitdrukking), moesten kinderen juist minder brutaal zijn en werd brutaliteit brutaal afgestraft.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Tja, dat mag je als opvoeder zelf bepalen." Vind ik niet. Want de samenleving zit vervolgens met de gebakken peren.
rose
14 jaar geleden
Maar we zitten er ook niet op te wachten dat de buren bepalen hoe jij je kind opvoed, denk ik. We hebben als samenleving bepaalde grenzen gesteld waarbinnen je zelf mag uitmaken hoe je je kind opvoed. Dat dat niet altijd het voor iedereen meest wenselijke resultaat oplevert is onvermijdelijk. Dit gezegd vind ik toch ook dat kinderen best wat fatsoen mag worden bijgebracht.
Ik denk dat deze Wesley in het verleden te vaak schattig en gevat gevonden is, terwijl hij eigenlijk gewoon een brutaaltje was. Je ziet vaak dat mensen het schattig vinden als vierjarigen weerwoord geven en gevat doen, en als dat te lang doorgaat denken die kinderen dat dat geaccepteerd gedrag is en veranderen ze in kleine draken tegen dat ze 8 jaar zijn.

Er is een taak voor de ouders weggelegd om niet op dit soort gedrag in te gaan en te laten merken dat het helemaal niet geaccepteerd is als kinderen zo doen. Niemand vindt het echt grappig als een kind van 11 zich zo gedraagt. Misschien dat mensen er niks van zeggen, maar dat is dan meer omdat ze medelijden hebben met de ouders omdat ze kennelijk niet weten hoe ze hun kind op moeten voeden.

Klinkt wel als een slim ventje, die Wesley!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kind van 11 is geen kind maar eerder een tiener en tieners willen zich toch helemaal niet gedragen als kleine kinderen?
Grappig mannetje, als hij zijn hele leven zo blijft argumenteren over zijn gedrag dan krijg je handen nog vol. (bijv... ach... mam dat kan nog geen kwaad want als je nog geen 18 bent krijg ik nog niet zo'n hoge straf want ik ben nog niet meerderjarig ... als ik 18 ben zal ik het echt niet meer doen.)

Ga er maar van uit dat een kind van 11 die brutaal is tegen zijn moeder in het openbaar je dan toch echt wel voor schut zet. Maar op de vraag of het mag? Dat is je eigen beslissing, ik zelf zou er zelf zeker niet mee accoord gaan want een beetje respect voor ouderen, dus ook zijn meester of juf heeft hij dan toch ook niet lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee : Kijk maar naar jezelf omdat hij zo brutaal is het jou al 10 € heeft gekost .
Hij is gewoon jou aan het uittesten tot hoever hij bij jou kan gaan .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kleindochter van 3 jaar mag absoluut niet zeuren en niet brutaal zijn. Het is een verukking om met dat kind op stap te zijn. Ze is intelligent, maakt vlotte opmerkingen en ze luistert.
Met haar kan ik heel lief en rustig omgaan en we hebben het altijd heel gezellig.

Een andere kleindochter van 6 jaar, daarvan wordt vaak gezegd: ach het is maar een kind.....
Excuus voor alles.
Dat is zielig, want ze is absoluut niet populair, ook niet in de familie.
Het is een etter. Ze draagt nog een luier 's nachts. Ze zeurt en zanikt en roept voortdurend: jij MOET!
Niks liefs aan.

Kleinkinderen mogen meer en mogen best verwend worden door opa en oma.
Dus in hoeverre jij je wilt laten gebruiken door je kleinkind, moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel fout om hem te belonen voor ongewenst gedrag, want dit wil je toch niet? Hij wordt nu gestimuleerd zo door te gaan, hij weet heel goed waar hij mee bezig is en omdat iedereen dat zo bijdehand en schattig vindt,speelt hij dat nu al uit. Hij leert hiervan dat hij op deze manier kan manipuleren en zijn zin krijgt. Hij zegt dat hij nog een kind is? Behandel hem dan eens zo. Stuur hem om 7 uur naar bed, want dat is kinderbedtijd! Kijk wat er gebeurt.
We weten het allemaal, dan is hij ineens geen kind meer.
Dan kan je hem uitleggen dat zijn gedrag verre van het gedrag van oudere kinderen afstaat, dat alleen kleuters hun zin zo doordrijven en jongens van 11 moeten weten dat ze fout bezig zijn op deze manier. Pré pubers zijn al geruime tijd bezig grenzen te verkennen en proberen uit tot hoever ze kunnen gaan. Het wordt dus tijd dat hij zijn grenzen krijgt aangegegeven, anders wordt dit een echt probleem en vindt men hem een verwend kind. dit is dan aan zijn opvoeding te wijten. Hoe ouder hij wordt, hoe moeilijker dit weer af te leren.
14 jaar geleden
Nee, kinderen staan achter de deur, met een bezem erveur. Dat zei vader Cats. Maar we leven nu in andere tijden, waarin kinderen wel soms, als de ouders het goedvinden, mogen meepraten, maar zeker noooooit brutaal mogen zijn.

Maar vraag eerst eens aan je vader en moeder wat zij eigenlijk brutaal vinden! Wat betekent dat woord. Dan weet je precies waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet perse zo dat kinderen brutaler mogen zijn maar kinderen moet je van jongs af aan grenzen aan geven van wat wel en wat niet kan.
Het kopen van goede gedrag is uit den boze maar dat mag duidelijk zijn, Als je daar mee begint gaat het kind steeds zeuren want het weet dat het als beloning weer zijn zin krijgt. Belonen voor goed gedrag is wel weer een goede manier van postitef gedrag stimuleren. Benoem het desnoods, en daarbuiten geeft hij aan e3en kind te zijn, ik zo zeggen dat 10 euro veel te veel geldis voor een kind van 11 en als hij zich als 11 gedraagd hoort daar een lollie bij en geen geld, en dan alleen nog maar een lolie bij goed gedrag. Geld moet hij krijgen als hij groot genoeg is om er tiets tegenover te zetten en goed gedrag is iets wat je altijd mag verwachten.
Het corrigeren van onwenselijk gedrag en het stimuleren van goed gedrag heet conditioneren en is een veel gebruikte methode in de opvoeding.
Ik zeg wel eens kinderen zijn draakjes (met een knipoog) en de volwassenenen hebben als taak er mooie mensen van te maken.
Helaas geven veel opvoeders en ouders zelf vaak hetverkeerde voorbeeld (een voorbeeld is paradoxale communicatie, tegen een kind schreeuwen dat hij geen lawaai moet maken of hard spreken is natuurlijk niet hoe het moet.
Je wilt immers dat je kind rustig is.
Dus door zelf het goede voorbeeld te (blijven) geven is ook een manier van opvoeden. En als je dit dan volhoud tussen het eerste en het 18e levensjaar, dan mag je ervanuit gaan dat je dat gedaan hebt wat in je macht ligt.
Je mag dan verwachten (en hopen) dat je een mooi mens op de aarde hebt gezet.
Niet altijd lukt dit evengoed en dat wil ik zonder een beschuldigende vinger naar wie dan ook uitdpreken.
Omdat een heel groot deel van de opvoeding van kinderen afhangt van o.a. wat de ouders hebben meegekregen,
Ik ben er vast van overtuigd dat elke ouder in de basis het beste voor zijn kinder wil, maar niet altijd in voldoende mate beschikt over de juste vaardigheden of wel beschikt over onwenselijke vaardigheden waar deze niets aan kan doen.
Wel staat het je vrij bij moeilijkheden hulp in te schakelen zodat zaken niet escaleren ten koste van het kind want helaas is deze keer op keer kind van de rekening.
Als hij clever genoeg is voor die uitspraken die hij goet mag je juist verwachten dat hij zich ook weet te gedragen.Volwassenen moeten wel kunnen begrijpen en accepteren dat het mis kan gaan en weer nieuwe kansen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, kinderen mogen niet brutaal zijn. Niet als ze 18 zijn, niet als ze 12 zijn, niet als ze 8 zijn, niet als ze vier zijn en niet als ze twee zijn, gewoon helemaal niet.

Brutaal betekent namelijk dat je geen manieren hebt geleerd, andere mensen in de rede valt, opzettelijk vrijpostige vragen stelt en om dingen durft te vragen waar je mensen mee in verlegenheid brengt of die buitengewoon ongepast zijn.

Dat neemt niet weg dat kinderen kinderen zijn, en afhankelijk van de leeftijd nog niet alle conventies kennen Een kind van twee dat vraagt om een 'koekie koekie' is niet brutaal, omdat hij nog niet geleerd kan hebben dat dat onbeleefd is. Een kind van vier dat vol enthousiasme aan een wildvreemde een wat genant verhaal verteld dat eigenlijk beter binnen de familiesfeer had kunnen blijven, is niet brutaal maar spontaan en enthousiast, en snapt niet waarom papa dan ineens niet kan lachen over dat scheten-verhaal dat thuis zo leuk was. Zo ´overschrijden´jonge kinderen ongemerkt sociale ´regels´die ze nog niet kunnen kennen.

Naarmate de leeftijd vordert, kun je op dat gebied steeds meer van kinderen verlangen. Een vierjarige mag best tegen mij zeggen : wat bent ú dik ! Van een kind van 13 verwacht ik toch wel dat de ouders het inmiddels geleerd hebben dat je op die manier geen vreemden aanspreekt.

Het jongetje uit je voorbeeld is uitermate bijdehand, en weet dus precies hoe de regels liggen. Helaas is hem en passant verzuimd te leren hoe je geduld moet oefenen en met frustraties om moet gaan en netjes op je beurt moet wachten, maar heeft hij wel door dat kinderen een hogere tolerantiewaarde hebben, en gebruikt dat feitelijk - heel Hollands - als excuus voor zijn eigen bewuste wangedrag. Waarmee hij OF later behoorlijk in de problemen gaat komen, OF een onuitstaanbaar vervelend mannetje gaat worden. Dat gun je toch geen enkel kind ?

Dus nee, kind zijn is wellicht de oorzaak van het stellen van impertinente vragen, maar géén vrijbrief voor brutaal gedrag. Vrij in spreken, open en spontaan zijn prima eigenschappen, brutaliteit is dat NOOIT.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi
mooi antwoord marleen
Ja dat klopt dat mogen alle kinderen, behalve kinderen die dat eisen, want die worden berecht via het volwassenenrecht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is geen gekke vraag... en ja dat klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vraag dat maar aan de directie van GV... die gaan daarover...
hha..die jogetje is slim!!
ik zou hem een klap gevn als hij zo begint te zeuren !
probeer da da gaat helpen ;D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I.p.v kinderen te slaan die slim zijn zou je beter iets aan je taal mogen doen zodat jezelf niet zo dom overkomt.
Wees zuinig op Wesley.
Dit kan een grote worden.
De basis heeft ie.
Minimaal 50 euro investeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, zeg, jij laat je inpakken! Zeuren en brutaal zijn zijn toegestaan om een kind te leren hoe het zich later het aangenaamst kan gedragen. Maar daar zou deze jongen van 11 al lang mee klaar moeten zijn. Zeuren hoort bij de kinderen in mijn klas (groep 3-4 en groep 5-6) maar niet meer bij een kind van 11. Als hij zich na een aantal jaren wil gaan gedragen mag hij nu alvast gaan oefenen, want dat is inderdaad heeeeeel moeilijk. En zo te horen kan hij er nog helemaal niets van. Hij loopt vreselijk achter op zijn leeftijdgenoten. Als hij niet snel zijn achterstand inloopt heeft hij straks geen tijd meer om te puberen ;-D. Zeg hem dat maar. Als Wesley vindt dat hij brutaal mag zijn en mag zeuren omdat hij nog een kind is, behandel hem dan ook maar als een kind. Hij vindt het vast niet leuk om te horen dat zijn gedrag bij een kind van 7-8 jaar hoort. Brutaal zijn is van alle leeftijden, maar dat moet je gewoon niet pikken. Kinderen weten heel goed wanneer ze brutaal zijn, dus laat duidelijk merken dat je er niet van gediend bent.
En trouwens, hij is onder jouw hoede. Dan gelden toch zeker jouw regels? Bij mij in ieder geval wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet, ze horen juist respect te hebben voor de ouderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wesley, ik mag hem nu al heel erg graag! Dat is nu kinderlijke spontaniteit met een beetje puberaal gedrag dat komt bovendrijven. Hij verdient zeker een paar euro maar zorg wel dat het geen afpersertje in de dop wordt!

Persoonlijk vind ik het bij kinderen geen brutaliteit maar spontaniteit; ja ze mogen dus wat mij betreft brutaler (lees spontaner) zijn daarvoor zijn het nog kinderen! Hemeltjelief wat zou het saai zijn als er alleen nog maar gedresseerde minivolwassenen rondliepen, net of de wereld van volwassenen zoveel beter wordt...persoonlijk moedig ik ook het kinderlijke in de volwassene aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik mij nog van de colleges ontwikkelingspsychologie herinner is dat een kind van 11 deze fase voorbij zou moeten zijn.
Hier is iets anders aan de hand. Dat heet manipulatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk zou je de vraag in 2en moeten delen, 'zijn ze brutaler OMDAT het kinderen zijn?' en accepteren (mogen) we dat? Kijk eens hoeveel 'kinderen' er tegenwoordig 'volwassen' misdaden plegen, er vindt dus een behoorlijke verschuiving plaats waarvan de oorzaak volgens mij ligt in het feit dat de toezicht en betrokkenheid is verminderd. Redenen voor respect worden weggenomen - onderwijzers en ouders worden met voornaam aangesproken - en kinderen staan heel erg onder invloed van 'de groep' waar ze zich in bewegen. Ook is alles vanzelfsprekend voor ze geworden en kinderen zijn meer dan ooit op zoek naar hun grenzen. Je kan ze hier echter niet de schuld van geven, die ligt bij ons, ouders. Een kind van 11 - zoals Wesley - moet een stukje eigen verantwoordelijk nemen, en voor zich zelf uitmaken wat wel en wat niet kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe ver gaat dat?
Jatten? Pesten?
Het gaat hier om een KIND, van 11.
Die moet nog leren wat wel en niet kan.
ja wel kinder moeten kinderen zijn en dat hoort er bij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brutaliteit versta ik onder, grote mond, schelden, geen respekt hebben etc.
zeuren is proberen je zin te krijgen en die zin door te drijven...Ik denk dat het belangrijk is in beide gevallen consequent te zijn en te blijven.
Kinderen hebben deze regel nodig om te weten hoe ze in de maatschappij kunnen gaan funktioneren en om daar niet buiten de boot te vallen.
Kleine kinderen kunnen ontwappend zijn als ze weleens dingen zeggen die eigenlijk door ouderen worden gebruikt. Ik zou zeggen leer je kind niet door te zeuren , dat nee, nee is en ja ja en een enkele keer een uitzondering een uitzondering is.

Brutaliteit mag je nooit accepteren op geen enkele voorwaarden...een kind en dat geld ook voor volwassen mensen moeten weten wat de regeltjes van waarde en respekt zijn en dat leer je meestal al van jongsaf aan..
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat mag niet. Hij manipuleert je, vraag opvoedingsondersteuning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaan om zijn kleinkind hoor.
Een brutaal mens heeft de halve wereld is het spreekwoord. Kijk hij heeft nu al 10 euro. Hoe zal dit verlopen als dit een volwassen man is? Waarschijnlijk een kei harde zakenman. Maar dat mag niet van de meeste mensen. Want dat is niet netjes.
( Het kan natuurlijk ook de verkeerde kant uitlopen dat Wesly een crimineel wordt) (Dat is dan wel jammer) ( ik ben ook netjes)
Hoe zouden de mensen die Miljoenen hebben verdient, in hun jeugd zijn geweest waar de meeste mensen tegenop kijken?
Ik denk dat als je netjes blijf de kans gering is dat je die miljoenen zou kunnen vergaren.

Christon Stolk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, hij heeft 't 100% mis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat mag niet!
Ga een gesprek met hem aan en leg uit waarom niet.
Omgangsvormen... Hoe zou hij het vinden als jij heel brutaal tegen hem bent, of dat andere kinderen dat zijn.

En niet te soft zijn hoor!