is er mogelijkheid om Geestelijke of emotionele mishandeling bij kinderen aan te tonen?

Bestaat een vertrouwelijk onderzoek die dit kan aan tonen bij kinderen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is vaak erg moeilijk. Lichamelijke mishandeling is makkelijker aan te tonen, hoewel een kind dat vaak onder de blauwe plekken zit of iets gebroken heeft niet altijd mishandeld wordt. Sommige zijn gewoon zeer onhandig en stoten zich vaak of vallen overal vanaf of uit.

Geestelijke mishandeling, het stelselmatig kleineren, vernederen, pesten of bang maken kan heel verstrekkende gevolgen hebben voor het kind.
Kinderen proberen dat toch wel gauw te verbergen, uit een (misplaatste?) loyaliteit met de ouders, maar signalen zijn er vaak wel:
-Het kind is agressief of trekt zich juist erg terug.
- het heeft concentratiestoornissen,(maar dat kunnen ook andere, niet mishandelde kinderen hebben.
- Het kind is angstig voor andere volwassenen.
-Seksueel uitdagend gedrag kan wijzen op seksuele mishandeling.
- Ouders hebben geen belangstelling voor het kind en zijn schoolprestaties

Het blijft altijd moeilijk om signalen die duiden op mishandeling op de juiste manier in te schatten. Er kan altijd iets anders aan de signalen ten grondslag liggen en dit zorgt voor een enorme terughoudendheid in het melden. Toch kunnen er ook al een hoop stappen ondernomen worden zonder dat er meteen een beschuldiging uitgesproken wordt.

http://www.opvoedadvies.nl/kindermishandeling.htm

Toegevoegd na 8 minuten:
Er zal vast wel een onderzoek naar zijn gedaan, maar als er een vertrouwelijk rapport bestaat, dan is dat niet openbaar!