mijn dochtertje heeft sinds 2 weken angst om in haar kamer te slapen,ivm nachtmerries. wat kunnen we doen?

we wimpelen haar angst niet af maar proberen haar juist gerust te stellen.

Toegevoegd na 3 uur:
even ter toevoeging mijn dochtertje is pas 3jr.

Toegevoegd na 7 uur:
bedankt voor alle tips, wat we tot nu hebben gedaan is haar kamer indeling veranderd samen met haar.
een klein nachtlampje.
een vast slaapritueel(deden we altijd al)
een verhaaltje vertellen(simpel en rustgevend)
erover praten waar ze bang voor is,en met dr meedenken.
overdag heeft ze eigenlijk niet iets wat ik zo weet wat snachts zo kan inspelen op dr.
veel regelmaat met afwisselende actieviteiten zoals knutselen, spelen met knuffels ,buiten spelen/wandelen en ze gaat 3 dagdelen naar de peuterspeelzaal.
veel tv kijkt ze ook niet ong. 30 min per dag s"ochtens .
de peuterserie op zeppelin,meer niet .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je doet het heel goed.
Stel haar vooral gerust als ze bang is. Bevestig haar niet teveel in haar angsten. Voor kinderen van drie jaar kan alles wat in feite fantasie is, werkelijkheid zijn. Hier moet je beslist niet in mee gaan. Je hoeft ook niet in huis naar draken of wolven te gaan zoeken, want dan lijkt het alsof ze er kunnen zijn. Leeuwen en wolven zitten achter de tralies in de dierentuin en komen niet in huis voor.
Dit kun je haar ook vertellen.

Vertel haar dat het in huis heel veilig is; dat ze nergens bang voor hoeft te zijn en dat ze gerust kan slapen. Jullie zijn ook nergens bang voor.
Ook overdag niet meegaan in haar angsten, wel aardig en begripvol blijven, maar goed duidelijk uitleggen dat er geen reden tot angst is.

Het is even een lastige periode, maar je dochtertje houdt momenteel fantasie en werkelijkheid niet zo goed uit elkaar. Nu komt ook nog Sinterklaas er aan. Dit is voor kinderen van die leeftijd ook heel spannend.
Benadruk bij alles dat ze zich geen zorgen hoeft te maken; dat jullie goed op haar letten; dat het heel veilig is in huis en dat ze niets hoeft te doen wat ze niet wil.

Het is wel belangrijk dat je haar op haar eigen kamer laat slapen; haar wel geruststelt, maar er geen leuke happening van gaat maken 's nacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Een nachtlichtje kan helpen. Dan ziet ze dat er echt geen monsters in haar kamer zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sta haar bij, wees met haar, slaap in haar kamer, maar luister naar haar, als ze dit goed doorkomt zal ze een stuk vrijen zijn in haar angst later...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt best wel bij haar gaan slapen, dat moet veiliger voelen voor dr, maar neem dr nooit mee naar jouw kamer, want dan maak je het erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door te praten wat haar angsten zijn,
denkt ze bv dat er een krokodil onder haar bed ligt niet zeggen dat het niet kan maar zeg bv owja een krokodil weet je wat je dan moet doen dan zeg je boe krokodil ga weg en dat ie dan ook weg zal zijn omdat ie dan van haar zou schrikken.wij hebben dit ook met onze zoon gehad namelijk en door je kind dat gene weg te laten jagen op wat voor manier dan ook waar je kind bang voor is is mijn zoon niet meer bang.Nu komt ie s`morgens beneden en zegt ie mama ik heb de spook weg gejaagt hij was zo bang voor mij,en dat zegt ie dan ook vol trots.
een complimentje doorvoor en het gaat nu echt super!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk zeg! +1 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt!!!
Je doet goed om de angst niet af te wimpelen. Maar geruststellen werk ook niet kennelijk.

Wat is haar angst?
Waar droomt ze over?
Wat gebeurd er in de dromen?
Waardoor wordt ze angstig?
Waarom is je juist bang voor dat stukje?
Wat zou ze zelf het liefste willen?
Waarom zou ze dat willen?

Dit zijn allemaal gevoelsvragen die je met haar kan bespreken. Geruststellen werkt niet omdat haar angst daarmee nog niet wordt begrepen.
Misschien wil ze een paar tekeningen maken over de dromen. Die kan je dan later bespreken met haar.

Echt helemaal uitpluizen tot in het kleinste detail. Door deze aandacht zal ze gaan beginnen met praten over haar gevoel en zal ze de indruk krijgen dat jullie haar angst kunnen begrijpen.

Trek er echt meerdere keren een paar uur achter elkaar voor uit. Ga er echt voor zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om een kind van drie. De concentratie van een kind van drie duurt gemiddeld een kwartier.
Aan een kind van drie kun je wel merken dat het bang is, maar om ze dit gevoel te laten analyseren is niet mogelijk.
Soms kan het kind wel zeggen waarom of waarvoor het bang is, maar veel verder gaat het nog niet.
Soms kan het helpen het kamertje te veranderen, doe dat samen met je dochtertje, laat haar kiezen waar ze haar bed wil hebben staan al is dat voor jou niet logisch, misschien kijt ze nu naar het raam waar ze schaduwen ziet of zo.
Maar soms zijn er ook geen redenen te vinden, het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit een tip gelezen dat een ouder in een sproeifles zogenaamd spokenspray of welke naam je er ook aangeeft (Wegnaredromenspray) gebruikte voordat het kind in de kamer ging slapen. Baat het niet dan schaad het niet.
Probeer uit te vinden wat je kind overdag allemaal zo'n beetje meemaakt. Misschien verklaard dat iets wat betreft de nachtmerries. Sommige kinderen zijn 's nachts heel onrustig als ze veel te verwerken hebben overdag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem aan dat het niet te donker is in haar kamer. Zet het bed op een andere plaats waar zij het wil. Vraag haar wat voor nachtmerries ze heeft bijv een monster.

Als de kamer anders is leg je voor dat zij naar bed gaat samen haar lievelingsknuffel alvast in bed, en doe net als anders. Als zij denkt dat er iemand is ga je samen overal kijken onder het bed, naast de kast. Als zij niets ziet. Dan moet knuf gaan slapen.

Verhaaltje voorlezen aan knuf samen met haar. En dan lekker slapen, lampje aan, papa of mama en je dochter gaan naar beneden. En komen straks nog even kijken. Dan ga je heel zacht met je dochter weer naar boven en samen kijken of deze nog lekker slaapt, nog een extra kus. En dan haar pyama aan en voorbereiden alvast om naar bed te gaan. Samen weer naar beneden nog wat drinken en wat lekkers en dan is het tijd voor haar om naar bed te gaan.

Misschien krijgt ze teveel prikkels overdag tv, of wat dan ook.
Maar bedenk ook dat kinderen echt ergens bang voor kunnen zijn of dat ze zien dat er echt iemand in haar kamer is, neem haar serieus en zeg niet er is niets. Ze komen nu in een periode dat ze weer kennis maken met andere dingen, monsters, sprookjes, en dingen van tv wat heel onschuldig lijkt maat wat toch veel indruk op ze kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar wat wij deden toen ze ongeveer 2 a 3 jaar was, is voor het slapen op zoek door de kamer op zoek naar leeeuwen en wolven, (daar droomde ze van)
Als ze dan zei dat er eentje onder t bed zat, dan pakte ik de denkbeeldige leeuw in zijn nekvel, rammelde hem flink door elkaar, en zei dat ie eens moest ophouden met haar bang maken.
Vervolgens deden we t raam van de slaapkamer open, en dan gooiden we leeuw op straat.
"zo onder de auto, die is plat"zei ik dan.
Dit werd uiteindelijk een leuk spelletje waarbij ze veel plezier had, en de nachtmerries verdwenen.

Misschien werkt t bij jullie ook, veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt er in geloven of niet; dromenvangers. Ze zijn te koop bij de wereldwinkel. laten de goede dromen door en de slechte blijven er in hangen. Neem de angst in ieder geval serieus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik ken ze ook, volgens mij komt het gebruik bij een indianenvolk vandaan. Je hebt echt hele mooie dromenvangers. En je kunt ze ook zelf maken.
Praat er met d'r over.
Koop misschien een grote knuffel met je douchtertje samen.
Zet m naast d'r bed en zeg dat deze grote beer over haar waakt. Zeg dat er niks kan gebeuren als die beer er bij is.
Altijd goed oplossing!

Praat er met haar over. Vraag waar ze nou precies zo bang voor is...
Is het voor een monster?, Voor inbrekers?, misschien wel voor sinterklaas?(i.v.m andere vraag ;) ) Je weet het niet. Vraag het haar gewoon en stel haar gerust!

Veel succes ermee!
Groetjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij haar gaan slapen. Zodra ze wakker wordt bij jou in bed nemen. Heel dicht bij haar zijn, echt heel dicht.
Haar angst bloedserieus nemen, maar de droom niet belangrijk maken, probeer te relativeren.
En wat al meerdere zeiden: wat gebeurt er overdag? Breng haar uitvoerig naar bed. Praten als zij in bedje ligt over alle kleine dingetjes van de dag. Je komt daarin veel te weten van wat er in het kind omgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 jarigen kunnen plotseling een sterk aanhangkelijk gedrag vertonen.het lijkt weer een nieuwe fase van eenkennigheid.Probeer allereerst overdag een machtsstrijd te voorkomen. Houdt vast aan een bepaalde rust en regelmaat. Bespreek overdag het nachtmerrie probleem. Vraag wat ze nodig heeft om rustig te kunnen doorslapen. Vul het bedritueel hiermee aan en zet het op papier. Bedenk een tekeningetje voor elk onderdeel van het bedritueel en teken dat onder elkaar, zodat er een duidelijk te volgen stappenplan ontstaat. Hang dit bij haar bed.
Spreek af dat je haar wilt helpen dat het haar zal lukken om goed door te slapen.
Zet een bedlampje op een tijdschakelaar. Pas als het lampje uit is, mag ze je wakker maken. Lukt dit, dan verdient ze extra knuffels bij u in bed.
Gelezen op internet ,ik hoop dat je er wat aan hebt.succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt al heel veel gedaan en zeker als je wat van de bovenstaande tips ook nog opvolgt is het helemaal geweldig.
Misschien is jouw dochtertje aangekomen in een fase waarbij deze nachtmerries gewoon vaker voorkomen. Mijn kind verkrampte dan ook vaker 's nachts en was moeilijk bereikbaar. Je kunt niet meer doen dan haar troosten als ze bang is. Maar naar bed gaan, in haar eigen bed, dat moet gewoon. Kinderen leren in deze periodes hoe om te gaan met het "mens" zijn. Met onzekerheid, met instabiliteit en met onvoorspelbaarheid. Als je het lampje hebt aangedaan, gezorgd voor beperkte prikkels overdag en aandacht en liefde voor haar hebt, is het voldoende. Als je nog meer aandacht hieraan besteed, dan wordt dit een manier om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Dan ben je nog verder van huis.
Heb begrip en geduld, deze periodes gaan vanzelf weer over. Zorg dat ze weet dat je er voor haar bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een paar dagen bij je zelf laten slapen en daarna weer laten wennen in haar eigen bed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik herken dit van mijn eigen kinderen, ik sliep dan bij mijn kind totdat hij sliep.
'S nachts mocht hij altijd bij mij komen als het niet goed ging. (lampjes op de overloop aan)
En aangezien hij een slechte inslaper is gebleven hebben we later onze kat hier therapeutisch voor gebruikt.
(niet iedereen zal dit verantwoord en hygienisch vinden, maar het werkte wel, beiden sliepen heerlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ik ken wel smeriger dingen hoor, gewoon goed stofzuigen, bed verschonen, dan is er verder niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd een kat op bed slapen (op bedeinde) wat maakt dat nou uit. Lekker warm voor de voeten!
Huh? Dan neem je je dochtertje toch gewoon bij je in bed? Deed mijn moeder ook vroeger.