Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is het niet mogelijk om bij een jury uitspraak in België in beroep te gaan ?

dit n.a.v. de parachute moord uitspraak gisteren , de vrouw krijgt 30 jaar , maar de bewijslast is wel flinterdun (ok , ze is gek als een deur) en ik vind het zo vreemd dat ze niet in hoger beroep kan , dit is anders als Amerika en Frankrijk die ook aan jury rechtspraak doen .
kan iemand dit uitleggen (in normale bewoording)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
894
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +. Ik ben zelf ook benieuwd want in mijn ogen is dit een enorme dwaling in de rechtspraak in Belgie. Alles wat fout kon gaan is fout gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de USA kun je ook niet zomaar in beroep, Daar moet een grond voor zijn, rechters hebben daar ook veel meer zeggenschap over of die gronden er zijn en kunnen zo een beroep tegenhouden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De achterliggende gedachte is dat de jury de stem is van het volk. En het volk zou het nooit mis kunnen hebben. Overigens kun je ook in België wel in beroep, maar niet op grond van inhoudelijke feiten, alleen maar op grond van vormkwesties.
(Lees meer...)
escape
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding