Ik wil weg van huis door slechte thuissituatie wat zijn de mogelijkheden?

Mijn ouders zijn depressief en schelden elkaar en continu uit en halen mij elke dag naar beneden door opmerkingen schuldgevoelens manipulatie ik merk als ik weg van huis ben me beter voel en als ik thuis ben me slecht voel....

Ik kan slechter studeren door de ruzies, en andere problemen.

Ook is het niet erg hygienisch thuis

Wil zo snel mogelijk weg van huis maar weet niet hoe en wat de mogelijkheden zijn? Ik ga volgend jaar nog een 1 jarige opleiding doen en dan kan ik werken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ben 19 jaar

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
24K

Het beste antwoord

Deze raad las ik onlangs nog,wie weet heb je er wat aan:

Blijf respectvol.

Je kunt je makkelijk gaan ergeren als je ouders ruzie maken. Zij zouden jou immers het goede voorbeeld moeten geven, en niet andersom. Maar als je je ouders zonder respect behandelt, leidt dat alleen maar tot meer spanningen.

Probeer geen partij te kiezen.

Misschien kun je er tactvol onderuit komen door zoiets te zeggen als: „Ik hou van jullie allebei, maar vraag me alsjeblieft niet om partij te kiezen. Dit moeten jullie zelf oplossen.”

Praat met je ouders.

Laat je ouders weten welk effect het op je heeft als ze ruzie maken. Kies een moment uit waarop je denkt dat ze naar je zullen luisteren en vertel hun dan respectvol dat hun ruzies je van streek, boos en zelfs bang maken.

Wat je niet moet doen

Probeer geen huwelijkstherapeut te spelen.
Als je probeert ’de stuurknuppel over te nemen’ door je met de huwelijksproblemen van je ouders te bemoeien, maak je de situatie waarschijnlijk alleen maar erger.

Doe niet mee. Meng je niet in de strijd.

Het is al erg genoeg als twee mensen hun stem verheffen. Waarom zou jij de derde zijn? Ook al krijg je sterk de neiging mee te doen, het is nu eenmaal de verantwoordelijkheid van je ouders om hun meningsverschillen op te lossen, en niet die van jou.

Speel je ouders niet tegen elkaar uit.

Sommige jongeren moedigen hun ouders eigenlijk aan om ruzie te maken door ze tegen elkaar uit te spelen. Wanneer hun moeder nee zegt, gaan ze op de gevoelens van hun vader inspelen om hem zover te krijgen dat hij ja zegt. Wanneer je je ouders manipuleert krijg je misschien iets meer vrijheid, maar op de lange duur leidt het alleen maar tot meer onenigheid in het gezin.

Laat jouw gedrag niet beïnvloeden door hun gedrag.

Slecht gedrag zal de problemen thuis alleen maar erger maken.

Doe je best om deze tips toe te passen. Na een tijdje zullen je ouders er misschien toe bewogen worden serieus moeite te doen om hun problemen op te lossen. Wie weet houden ze zelfs op met ruzie maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je al 18 bent kun je op kamers gaan wonen. Ben je nog geen 18 dan kun je begeleidt wonen.

Ik zou je willen adviseren om naar de maatschappelijk werker te gaan. Samen kunnen jullie dan een oplossing bedenken.

STerkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 19 bent ben je vrij, om te gaan en te staan, waar je wilt.

Even de eerste stap zetten is misschien moeilijk, dat kan ik me voorstellen, maar er zijn mogelijkheden zat.

Schrijf je zo snel mogelijk in bij de woningbouw voor een kamer, of een huisje. Verder zijn er misschien mogelijkheden, om tijdelijk bij vrienden te gaan wonen.

Overleg eens met je huisarts over je thuissituatie. Hij is waarschijnlijk op de hoogte van wat er thuis speelt, omdat je ouders wellicht ook patient bij hem zijn. Doordat de depressie van je ouders een rol speelt bij de problemen, die jij ervaart, kan de huisarts er misschien zelfs wel voor zorgen, dat je een urgentievermelding krijgt op de wachtlijst van de woningbouw. Je kunt dan versneld woonruimte krijgen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
De meeste woningbouwverenigingen vragen bij inschrijving helemaal niet naar je inkomsten. kennelijk is bij jou in de buurt een uitzondering.
Heb je al eens met je huisarts over je thuissituatie gesproken? Deze situatie is voor niemand gezond. Je ouders hebben zo te lezen ook snel hulp nodig omdat zij in een negatieve spiraal zitten waar ze zelf niet meer uitkomen.
Ze negeren de omgeving waarin ze wonen, houden het niet meer schoon, geven jou geen veilig gevoel thuis etc.

Je huisarts kan vast doorverwijzen naar instanties of gebeleiding waar jij je zorgen en je behoeften kunt vertellen.

Praat er in ieder geval ook over met mensen die jou kennen en die jij vertrouwt. Een (tijdelijke) oplossing voor je wens om te vertrekken is misschien dichter bij dan je denkt.

Ik wens je veel kracht en liefde om dit voor jezelf zo goed mogelijk op te lossen zodat je weer kunt focussen op je opleiding en je eigen leven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet alleen vertellen maar ook jou de weg wijzen hoe je hier natuurlijk mee om kunt gaan en wie jou verder kunnen helpen met het vinden van een goede (woon)oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer contact te zoeken met het jip,maatschappelijk werk. Misschien kan bureau jeugdzorg je doorverwijzen.
Veel sterkte toegewenst in deze vervelende situatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je een shock in je gezin moet creeeren voor je ouders.
Zij moeten hun ruzies zelf uitvechten, maar nooit over de rug van hun kinderen of kind.
Bel eens met de kindertelefoon en vraag of er een bemiddelaar te regelen is.
Maak een afspraak met die bemiddelaar en kom daar onverwacht mee bij je ouders op de proppen.
Zij schrikken waarschijnlijk van jouw actie en beseffen hopelijk wat zij eigenlijk aan het doen zijn.
Mijn zus heeft ooit een dominee ingeschakeld om diezelfde reden. Die stond op de stoep, heeft een uurtje met mijn ouders gepraat en het was voor de kinderen ( 6 stuks ) direct daarna een heel stuk draaglijker in huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 19 bent kun je doen wat je wilt.

Mijn zoon ging op zijn 17e het huis uit. Hij huurde een
kamer, vroeg studiefinanciering aan en had
een baantje naast zijn studie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie eerst en vooral dat je een inkomen hebt (bij-job) koken kost geld en niemand geeft of doet iets gratis, alles is peperduur en veel jongeren komen in de problemen door geldgebrek. probeer de situatie thuis nog eens te bespreken om het misschien nog een jaar uit te houden, indien het niet lukt, veel geluk ermee, zal nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag aan medestudenten of iemand een kamer te huur weet.. Schrijf je in op kamernet.nl en dat soort sites..
Met een uitwonende studiebeurs kom je een heel eind!
Eventueel een bijbaantje erbij..

Omdat je meerderjarig bent weet ik niet of je ook naar instanties kunt zoals 'Pubers in de knel' of een kamertrainingtraject.. Maar dat kun je vast op internet vinden!