is een instelling verplicht om aan de voordeur aan te geven dat er camera's hangen in de centrale hal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wanneer een camera in de hal van een flat dag en nacht aanstaat, kan dat in zekere mate de privacy van bezoekers schaden. Cameratoezicht zonder medeweten of toestemming van personen die op de beelden voorkomen, zal de privacy eerder raken dan wanneer zij wel toestemming hebben gegeven of hiervan op de hoogte zijn.

Daarom is het wenselijk dat zo'n camera zichtbaar wordt opgehangen en er bij de ontvangsthal een bord hangt waarin gewezen wordt op cameratoezicht. Dan zal er niet snel sprake zijn van schending van de privacy.

Als niet aan die twee voorwaarden wordt voldaan, kun je bij de eigenaar van het gebouw een klacht indienen (liefst schriftelijk). Levert dat niets op, dan kun je je wenden tot het CBP.
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zolang de beelden op de opslag media alleen worden gebruikt als er iets is voorgevallen en dan door de politie worden bekenen is daar niets mee aan de hand en mag dit. Ook bij mij in de flat en het bedrijf hangen deze camera's en de beelden worden automatisch na 7 werkdagen gewist en bij calamiteiten worden ze door de politie bekeken.
ronron1212