Kun je "hoofdelijke aansprakelijkheid" van een bestuurder bij een Stichting voorkomen?

Ik ben gevraagd om in het bestuur van een stichting te komen, maar ik zie het niet zitten om aansprakelijk te worden gehouden voor rechtshandelingen van deze rechtspersoon. Hoe kan ik dit voorkomen?
De stichting moet nog worden opgericht, dus er is nog enige vrijheid mbt akte en statuten.

Toegevoegd na 7 uur:
Edit: het gaat hier trouwens allleen om aansprakelijkheid bij rechtmatige daden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

De bestuursaansprakelijkheid is opgenomen in art 2:9 BW en kun je niet voorkomen. Zelfs indien je een bijvoorbeeld een BV als bestuurder laat optreden kijkt de wet door deze constructie heen en stelt alsnog de personen zelf aansprakelijk (art 2:11 BW).

Wat wel kan is je verzekeren middels een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering. Dit hoeft helemaal niet duur te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je verwijtbare nalatigheid, wanbestuur, zelfverrijking (ook van medebestuurders), (medewerking aan) valsheid in geschrifte en strafbaar handelen achterwege laat en je niet naief opstelt naar mn. de penningmeester en de secretaris, zal je niet snel hoofdelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden.
Dus met een verstandige, eerlijke en oprechte opstelling
zul je als bestuurslid weinig te vrezen hebben.
Je hiertegen verzekeren is redelijk zinloos.
Deze sluit doorgaans verwijtbaar handelen of -nalaten ook uit en kan de verzekering goedkoop zijn , omdat het niet feitelijk iets afdekt.
Lees de uitsluitingen maar eens door, je zult dan zien dat alles waar je voor aangepakt kunt worden door de wet,
tevens uitgesloten is van dekking door de verzekering.
Overigens wordt de soep zelden zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Boverstaande elementen moeten wel BEWEZEN worden en dat kan alleen als je meer dan "een beetje dom "
geweest bent.
Ik heb veel in besturen van stichtingen en verenigingen gezeten en -ondanks dat zaken wel eens anders liepen dan ik zou wensen- nimmer last gehad van persoonlijke claims.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofdregel: het bestuur is aansprakelijk voor rechtmatige en onrechtmatige daden stichting.
Bij rechtmatige daden (koop zaken voor stichting etc)
kun je worden aangesproken door verkoper tot betaling.
Dan kun je hoogstens proberen het door jou te betalen bedrag te verhalen op besturder die zaken namens stichting heeft gekocht.

Bij onrechtmatige daden (betaling schade toegebracht door stichting aan bijvoorbeeld derden-ongelukken etc)
kun je aansprakelijkheid voorkomen door te stellen dat
een en ander niets te maken heeft met je functioe binnen bestuur
Als secretaris kun je niet aansprakelijk worden gesteld voor bijvoorbeeld fraude gepleegd door penningmeester

Overigens zijn er bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen.
Informeer eens bij verzekeringsmaatschappij naar kosten daarvan.Is ook een tip voor ndere bestuurders.
Dan laat je kosten verzekering betalen door stichting