Moet de gene voor de kosten opdraaien voor het onderzoek van welke computer een opmerking komt als die opmerking niet wettelijk strafbaar is?

Het is een beetje een vage vraag, hier komt de uitleg: Ik ben een scholier van de middelbare school. Vorige week kwam er bij ons op school een schrijver die een lezing hielt. Aan het eind zei hij dat je op zijn site in zijn gastenboek mocht schrijven. Iemand van onze heeft in dat gastenboek een vreselijke opmerking gezet. Onze afdelingscoördinator kwam bij ons in de klas om dit te vertellen. En zei dat je 2 mogelijkheden hebt:
1. Je vertelt dat jij het hebt gedaan tegen hem dus.
2. Ze gaan een onderzoek starten wie dat gedaan heeft (eigenlijk van welke pc die opmerking is verstuurd) en dus je krijgt straf en je betaalt de kosten, duizenden euro's.

De opmerking is NIET strafbaar. Dus moet degene die dat gedaan heeft dan voor de kosten opdraaien. De opmerking is niet strafbaar en de dader vraagt niet om dat onderzoek. Moet hij dan toch voor de kosten opdraaien? Kan me niet voorstellen.

Toegevoegd na 3 uur:
Oké even ter informatie, ik vroeg het me alleen af, ik heb het zelf niet gedaan, en ik weet niet wie het wel gedaan heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo dat is een mooie juridische vraag, ben benieuwd. Ik denk trouwens eerder dat coordinator jullie gewoon bang probeert te maken. Ook snap ik niet hoe het zeker is dat het iemand van jullie school is geweest. Is het vanuit huis gestuurd of van een school computer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarnaast is een IP-adres niet zomaar 1-2-3 te linken aan een huisadres. Dus technisch kan het ook nog wel eens onmogelijk zijn.

Het beste antwoord

Je hoeft inderdaad de kosten niet te betalen, maar daarentegen kunnen ze je wel schorsen. (kunnen ze ook als je het opbiecht, tenzij je openlijk je excuses aanbied).

Sommige opmerkingen kan je echt niet maken, dus als je dat laf op het internet durft te uiten met het idee dat je anoniem bent, en je wordt gepakt, dan heb je echt alleen jezelf ermee.

Ik zou zeggen, neem je verantwoordelijkheid en vertel de waarheid. Zo gaat dat in het leven. Doe je dat niet, dan zul je dus merken dat het leven je van alle kanten tegen gaat zitten, en dat heb je helemaal aan jezelf te danken.

Tijd voor die persoon om na te denken wat hij eigenlijk in zijn kleven wilt bereiken met zulke onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste VonDan, ik heb dit niet gedaan.
Ik vroeg het me alleen af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef het nu maar toe :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan zeg je tegen je vriend dat ie alles mag vergeten en alles moet negeren. en de volgende keer niet meer doen! maar wat heeft hij gepost, als ik vragen mag? haha

Andere antwoorden (3)

Nee, als de school ervoor kiest om duizenden euro's uit te geven aan een onderzoek welke leerling iets niet-strafbaars gedaan heeft, kunnen de kosten daarvan niet zomaar op de leerling verhaald worden.

Natuurlijk is het wél zo dat als je flink genoeg bent om een vreselijke opmerking in iemands gastenboek te zetten, je ook flink genoeg moet zijn om geen anoniem lafbekje te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duizenden euro's valt wel mee, het 'slachtoffer' vraagt bij zijn webmaster het IP op en vraagt bij de internetprovider het adres op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, natuurlijk... en welke provider is idioot genoeg om dat te doen? voor zo iets? hahahaha gast, er worden dingen gedownload ten waarde van miljoenen euro's elke dag en geen enkele provider doet daar iets aan, en jij denkt dat ze zulke dingen serieus nemen? en alles uitzoeken is 5 minuten werk, dus tenzij de webmaster 20.000 euro per uur netto verdient, snap ik niet waarom er duizenden euro's aan kosten "ontstaan". bangmakerij dus, je leraar verveelt zich :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan dat het bangmakerij is, maar luister; ze kunnen het niet zelf doen. Ze moeten daarvoor naar een bureau die daar de rechten voor hebben en die kosten echt veel geld.
Okee. Voor zoiets is het wettelijk totaal niet haalbaar om dat te verhalen op de scholier. Sterker nog en nu komt het mooie: terwijl je een reactie achter laat op een site word het ip adres opgeslagen. Het ip adres van zal lijden naar een internet provider en hier houd het op. De internet provider heeft een rechtelijk bevel van de rechter nodig om alle adres gegevens van de persoon door te mogen geven. Echter is dit voor een opmerking een onmogelijke opgave. Geen enkele rechter zal dit namelijk doen. Het is inbreuk op de privacy plus je mag op internet over bijna alles je mening geven :) als het berichtje die man of vrouw niet aanstaat dan kan hij of zij dit berichtje gewooon verwijderen en deze persoon van zijn site blokkeren. Tevens kan de school totaal niks doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan niet maar ik moet je wel zeggen als je het op een schoolcomputer heb gedaan en je hebt een eigen inlognaam kunnen ze dit wel zien! Vroeger is dat bij mij op school met een jongen gebeurd. Hij moest een werkstuk maken over omgaan met internet ofzo :S Hij had toen wel iets strafbaars gedaan, dus ik zou zeggen mond houden(het gaat wel over)