Verdachte van medeplichtigheid aan een misdrijf overlijdt, komt er dan nog een rechtszaak tegen die persoon?

Iemand wordt verdacht van medeplichtigheid aan een misdrijf. Nog voordat het tot een rechtszaak komt, overlijdt hij. Komt die rechtszaak er nog? En kan er nog een financiële boete worden opgelegd aan zijn nabestaanden?

Toegevoegd na 19 minuten:
Het gaat om gelegenheid geven tot hennepteelt in een bedrijfsgebouw (verhuur in de wetenschap dat het daarvoor gebruikt zou kunnen worden).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (4)

Neen. Alleen levenden kunnen bij verstek worden veroordeeld.
escape
13 jaar geleden
Nee, maar de nabestaanden van die persoon kunnen nog wel opdraaien voor de boete die de overleden persoon zou hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een stafrechtelijk onderzoek word dan stop gezet

over karst t

"Strafrechtelijk onderzoek
Direct na het tot stilstand komen van de auto, waarin hij door de toegesnelde politie zwaar gewond werd aangetroffen, werd Tates aangehouden op verdenking van het plegen van een aanslag op de kroonprins en diens echtgenote (art.108 WvSr) en van doodslag of moord (artikelen 287 en 289 WvSr) op mensen uit het publiek.[4] Volgens de politie kon Tates nog enige woorden spreken voordat hij door het opgelopen hersenletsel buiten bewustzijn raakte.[5]

Tates overleed in de nacht van 30 april op 1 mei om 02.58 uur in een ziekenhuis in Deventer als gevolg van hersenletsel. De dood van Tates betekende dat het strafrechtelijk onderzoek werd stopgezet. Een strafrechtelijk (voor)onderzoek moet in het Nederlands recht altijd gericht zijn op een mogelijke veroordeling. Een dode kan niet worden veroordeeld en dus ook niet worden vervolgd."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Karst_Tates
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit je vraag te horen is ie medeplechtig dus er zyn meerdere daders de zaak wordt in behandeling genomen al zyn alle daders overleden dan zal de rechtzaak toch doorgaan omdat de officier van justitie dat eist

Toegevoegd na 4 minuten:
als er een schadeclain ligt zal die dan zal die betaald worden (en dat zal betaald worden uit een potje waar heel nederland aan betaald) door ons dus