Als je het huis uit wordt getrapt en je bent 19 jaar wat voor recht heb je dan?

Een vriend van mij wordt het huis uitgetrapt en hij zou willen weten of hij vergoeden krijgt van de ouders doormiddel van wetten of andere dingen.
Of staat hij er helemaal alleen voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
16K

Antwoorden (5)

Nou, dat is nogal een vraag. Daar horen natuurlijk een aantal andere vragen bij.
Zoals: Waarom wordt hij het huis uit 'getrapt'? Wat zijn de omstandigheden?

Ten eerste dan maar: Voor de Nederlandse Wet is hij in principe én volwassen én meerderjarig (19 jaar). Dat werkt door tot in de ouder/kind relatie.
Dat wil dus zeggen dat hij vanaf zijn 18e jaar geacht wordt zelf verantwoordelijk te zijn voor zijn daden en zijn gedrag. Dus niet meer zijn ouders. (behoudens bijzondere omstandigheden zoals zwakbegaafde kinderen).

Misdraagt hij zich in de thuissituatie dan mogen de andere volwassenen in het gezin (zijn ouders) hem daarop aanspreken en zonodig maatregelen treffen die kunnen inhouden dat hij moet vertrekken als hij zich niet wenst te schikken naar de wil en de wensen van zijn ouders.

Daar staan geen sancties op tegenover de ouders. Vanaf die leeftijd mag/ mogen de ouder(s) er toe over gaan van het kind te verlangen dat hij/zij zelfstandig gaat wonen. Dat gebeurd vooral in situaties waarin het meerderjarige kind de sfeer thuis zodanig verziekt dat er huiselijke spanningen ontstaan.

De ouders hebben wel de plicht om het kind te begeleiden en bij te staan naar het zelfstandige leven van hun kind maar in principe houdt ook dat op als het kind 21 jaar wordt.

Dus puur sec: Je vriend kan zijn ouders niet voor de rechter dagen om financiële schade vergoedingen te eisen of eisen dat zij zijn levens onderhoud moeten gaan betalen. Evenmin kan geëist worden dat zij aansprakelijk zijn voor zijn daden en gedrag. Daar is hij dus zelf aansprakelijk voor en daar moet hij zich ook naar gedragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de ouders zijn wel verplicht hem bij te staan en te begeleiden voor zelfstandigheid. Hoe kun je dat dan opeisen? Daar zijn natuurlijk ook interpretaties van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder goed antwoord, kan je helaas geen + geven.
ronron1212
11 jaar geleden
De ouders hebben tot zijn 21 een onderhoudsplicht.
ronron1212
11 jaar geleden
Geus woonrechte bouw je echt niet op bij je ouders
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Ytje. Ouders houden nu eenmaal altijd een zorgplicht voor hun kinderen. Tot dat de kinderen 21 jaar zijn is dat afdwingbaar, in sommige gevallen zelfs tot hun 27e. Dat wil dus zeggen dat ze hun kinderen niet zonder voorzieningen zo op straat kunnen schoppen. Is het kind thuis niet handhaafbaar meer dan zal met hulp van Maatschappelijk werk en zonodig Jeugdzorg een goede oplossing moeten worden gevonden. @Geus, volwassen kinderen zijn MEDEbewoners. Uit dien hoofde bouwen ze nooit rechten op. Ze zijn gewoon gezinslid, meer niet.
Het enigste recht waar op uw vriend zijn ouders op aan kan spreken is de verplichting dat zij in zijn levensonderhoud moeten voorzien, zijn ouders moeten er voor zorgen dat hij tot zijn 21ste levensjaar een dak boven zijn hoofd heeft en zijn overige kosten van levensonderhoud voldoen zolang uw vriend geen andere inkomen heeft zodat hij zelf in zijn levensonderhoud kan voorzien.

Indien uw vriend zelfstandige woonruimte kan bemachtigen kan hij ook een aanvraag voor een uitkering bij de gemeente indienen, deze verhalen het geld voor zover als mogelijk op de ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar is het dan ook zo dat als je op je 19e samenwoont (zonder enig contract) en je hebt geen werk en kan geen uitkering krijgen, dat je ouders dan jouw kosten moeten betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In grondbeginsel ja, echter als het persoon vrijwillig het huis heeft verlaten en er geen beletsels zijn om weer in de ouderlijke woning te gaan wonen hoeven de ouders niet te betalen. Het willen samenwonen met een vriend of vriendin is geen beletsel om niet terug te keren naar het ouderlijk huis, overigens zijn in dergelijke gevallen twee ouderparen die verantwoordelijk zijn voor het welzijn van de jongeren.
Als 19 jarige die bij de ouders uit huis wordt gezet heb je het recht zelf naar een baan te zoeken om jezelf van een inkomen te voorzien. Mocht dit niet lukken op het moment van uit huis zetting kan je vriend kan deze een bijstandsuitkering aanvragen als de ouders weigeren financieel bij te staan. Op het moment dat beslist is wanneer hij zijn eerste uitkering ontvangt kan hij zich in schrijven voor een huis bij een woningcorporatie en hier urgentie aanvragen, eventueel samen met de ouders.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor dat de jongen een uitkering kan aanvragen dient hij toch een verblijfadres te hebben.
Als je geen geld hebt, op straat staat maar studeert kan je altijd proberen een studentenlening af te sluiten. Dit is een lening tegen een zeer laag rentetarief. http://www.alle-leningen.nl/leningen/studentenlening/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De jonge man heeft geen enkel recht. Hij is handelingsbekwaam want meerderjarig en is dus 100% verantwoordelijk voor zijn daden. Hij staat er dus helemaal alleen voor.
Hij zal, als hij dat niet heeft, werk moeten zoeken of proberen woonruimte te vinden en een inkomen. Hoe hij dat aanpakt is zijn probleem. Een uitkering vragen is een optie maar daar staat heel veel tegenover, om te beginnen elke vorm van werk aanpakken. Bij elk gemeentehuis zijn folders te krijgen over bijstand.