Heb ik recht op urgentie?

Ik ben een dame van 19 jaar oud, ik kan door privéredenen niet meer thuis wonen. Ik kan nu als noodoplossing bij mijn oma logeren maar dat kan helaas niet voor altijd. Een huurwoning krijgen via woningnet duurt erg lang en particulier huren is te duur voor mij. Heb ik recht op urgentie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Antwoorden (7)

Ik ben bang van niet. Als je alleen bent en nog zo jong zal je geadviseerd worden om op kamers te gaan.
Misschien is dat ook wel een goed idee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je bent geen dame, maar je bent een meisje van 19 jaar.
Er zijn veel 19-jarigen die op kamers wonen, maar zelfs kamerverhuurders hebben liever studenten.

Toegevoegd na 14 minuten:
Overigens is dit heel erg afhankelijk van waar je woont en wat je wilt.
Er zijn woningbouwverenigingen die een heel puntensysteem hanteren.
Daar moet je dus zijn: bij de woningbouwverenigingen in jouw plaats, daar waar jij wilt wonen.

Voor het aanvragen van sociale urgentie wordt vaak samengewerkt met het Maatschappelijk Werk.

Je moet dus of een intakegesprek aanvragen, of bij je gemeente informeren.

Toegevoegd na 16 minuten:
Voor de duidelijkheid nog een link erbij van een van de instellingen, als voorbeeld:
http://www.slswonen.nl/ik-zoek/wanneer-krijg-ik-urgentie/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom kan volgens jou iemand van 19 geen dame zijn???????????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, dat kan wel hoor:
dame =
1) Aanspreektitel van een vrouw 2) Beschaafde vrouw
3) Deel van een schaakpartij 4) Deftige vrouw 5) Engelse adellijke titel 6) Figuur uit een bordspel. Het is maar wat je wilt, als je pas 19 bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is dit nou weer? ik wilde het gewoon een beetje netjes uitdrukken... sorry hoor?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 2011 noemen we een jong volwassene zeker geen dame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geeft niks dame, het is niet zo gebruikelijk om jezelf als meisje van 19 een dame te noemen. Dat heeft niets met netjes te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke raar hoe iedereen reageert, meisje dan, daar gaat het toch niet om? is het verbreken van een duurzame relatie ook het verbreken van de relatie tussen je ouders? of is die relatie niet duurzaam. en dat maatschappelijke gedeelte, ik heb therapie gehad bij 2 verschillende psychologen op advies van de huisarts. kan ik daar nog iets mee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en trouwens, bouwvakkers en andere werklui op straat noemen mij wel degelijk dame ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas kan het advies van de huisarts je ook niet helpen aan een urgentie. Een urgentie is voor mensen met bv kinderen of een handicap.
Op jouw leeftijd wordt je geadviseerd om een kamer te zoeken.
Uiteraard kun je ook naar het maatschappelijk werk van je gemeente gaan. Die kunnen je misschien verder helpen.
Nee dame, voor urgentie is heel wat meer nodig. Een hele woning wordt niet verhuurd aan meisjes van 19. Ook niet als ze dame zijn.
Ga lekker op kamers. Dat doen heel veel leeftijdgenoten hoor!
Niets mis mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je hebt geen recht op urgentie.
Je kunt proberen of je via een antikraakorganisatie ergens terecht kunt. Antikraak is tijdelijk (maar vaak is er een volgend adres als je geen problemen veroorzaakt) en puur om de leegstand op te vullen.
De zorginstelling in de plaats waar ik woon, heeft zo via Ad Hoc mensen wonen in leegstaande panden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen niet te snel een conclusie trekken hierover asjeblieft! Wij weten namelijk niet wat haar werkelijke privéredenen zijn. Wellicht zijn deze zo verschrikkelijk dat dit een urgentie wel gerechtvaardigd (bv. seksueel misbruik).

Ik zou je aanraden om jouw specifieke situatie uit te leggen aan de woningbouwmaatschappij en wellicht zijn er wel mogelijkheden. Wanneer je situatie niet voldoet aan de urgentieeisen dan blijft er niets anders over dan het huren van een kamer.

Wellicht is het ook een goed idee om jouw gevoelens hierover met je ouders te bespreken? Duidelijkheid hierover zou je ouders kunnen helpen om samen met jou naar een goede oplossing te kunnen zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verbreken van de relatie met je ouders is in dit verband 'uit huis gaan'. Misschien kom je in aanmerking voor bijvoorbeeld begeleid kamerbewonen.
Ik zou contact opnemen met het informatienummer van de gemeente waar je woont en vragen waar je deze vraag het beste kunt stellen, bijvoorbeeld bij Maatschappelijk Werk. _Als_ er mogelijkheden zijn, dan zullen ze het daar weten. Een complete woning zal er waarschijnlijk niet in zitten, maar misschien kun je op die manier een kamer regelen.
Anders zul je inderdaad zelf een kamer moeten zoeken (tip: doe dat nu, in de zomervakantie en zeker daarna komt weer een nieuwe golf studenten 'op de markt' en dan wordt de spoeling dunner).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor.
Gewoon inschrijven bij de Gemeente en wachten op je beurt. Als jij voor zou gaan zou je iemand anders die langer ingeschreven staat, benadelen. Vandaar het inschrijven, zo werkt dat eerlijk.
Kijk maar goed rond of je hierna elders kunt inwonen.