Waarom heb je voor een luchtbuks geen vergunning nodig?

net weer gelezen over de zoveelste kat die een beschieting met een luchtbuks niet heeft overleefd.
stel dat je een vergunning nodig hebt, dan kan er gerichter onderzoek naar de dader worden gedaan.
waarom wordt een vergunning niet nodig geacht?

Rieneke1
13 jaar geleden
in: Wetgeving
9.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe er gelijk maar een vergunning voor baseballbats, hockeysticks, kapotte bierflessen, koevoeten en aardappelschilmesjes bij; daar wordt ook een hoop leed door veroorzaakt.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik vind er toch wel een verschil in.
het is nu wel heel makkelijk om op afstand, vanuit je leunstoel bij wijze van spreken, een kat of ander dier om te leggen.

Het beste antwoord

Bij een vergunningsysteem voor de luchtbuks kan er niet per definitie gerichter onderzoek gedaan worden. Waarschijnlijk zullen er heel wat luchtbukseigenaren zijn, die geen vergunning gaan aanvragen. Je krijgt dus een heel zwart circuit. Kost veel manuren om dit te gaan handhaven.

Je kunt niet alles dat schade kan aanrichten afdekken met een vergunning. Controle bij verlofhouders van vuurwapens is op dit moment al beide niet te doen. Als hier ook nog luchtbukseigenaren bij komen, dan is controle niet meer te behapstukken. En zonder controle is een systeem met vergunningen niks waard.

Toegevoegd na 45 seconden:
beide=bijna
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat een luchtbuks geen vuurwapen is en door onze overheid niet als gevaarlijk wordt beschouwd . Maar gelijk, sommigen kunnen met deze 'vrijheid' absoluut niet omgaan.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een luchtbuks is geen vuurwapen volgens de wapenwet, je hebt er dus geen vergunning voor nodig. Er zijn helaas altijd wel mensen die er misbruik van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt maar aan de zwaarte van het luchtdrukwapen of het onder de wapenwet valt of niet. Dus dit antwoord is niet geheel juist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is één van de weinige landen waar geen maximum geldt voor de kracht (Joule) van de luchtbuks.
Het antwoord is in die zin goed maar niet volledig.
B.v. limitatie leeftijd ontbreekt.
Ha, die Rieneke;

Luchtdrukwapens worden als sportartikelen gezien en zijn dat in feite ook. Als je daar een vergunningenstelsel voor moet instellen zou de controle alleen al door het gebruik bij schiettenten nauwelijks uitvoerbaar blijken. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor honkbalknuppels, hobbymesjes, schroevendraaiers en kettingzagen: je kunt het zo gek niet bedenken of mensen kunnen er rottigheid mee uithalen, maar daarom is het nog geen oplossing om alles dan maar vergunningsplichtig te maken. Dwazen die willen zieken doen dat met of zonder vergunning toch wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe mag een ieder een luchtdrukgeweer of luchtdrukpistool kopen.
Voorwaarde voor de aankoop is echter wel dat de klant / koper ouder moet zijn dan de wettelijk vereiste minimum leeftijd van 18 jaar en dit persoonlijk kan aantonen met zijn of haar originele geldige identiteitspapier.

Net als in andere Europese landen mag iedereen van 18 jaar en ouder een luchtbuks in bezit hebben. Nederland is één van de weinige landen waar geen maximum geldt voor de kracht (Joule) van de luchtbuks. Het is verboden het wapen gebruiksklaar op de openbare weg te dragen of te vervoeren. Het schieten op eigen grond is toegestaan mits er geen gevaar is voor anderen en het dragen van het wapen niet zichtbaar is vanaf de openbare weg. Het schieten op dieren is verboden. Op overtreding van deze regels staan forse straffen. Zie verder WWM artikel 25.