Wat is de straf voor een minderjarige als je iemand in elkaar slaat en diegene gaat vervolgens dood?

Je bent zeventien jaar en hebt iemand een aantal keren in elkaar geslagen. Diegene ging toen niet dood. Daarna geef je anderen de opdracht om diegene in elkaar te slaan. Je krijgt spijt van deze beslissing en gaat er naar toe om degene die je de opdracht hebt gegeven de stoppen. Het is al te laat en het slachtoffer moet naar het ziekenhuis. Daar sterft het slachtoffer. Wat voor straf krijg je hiervoor? En hoe noem je hetgene wat je hebt gedaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
6K

Antwoorden (2)

Als je opdracht geeft voor een mishandeling dan ben je de uitlokker van dit feit. Dat het eindigt in de dood van het slachtoffer heeft tot gevolg dat er geen sprake meer is van mishandeling maar dood door schuld (mishandeling met dood tot gevolg).

Als uitlokker van dood door schuld (a.g.v. mishandeling) ben je even schuldig als de daadwerkelijke plegers van het feit. Immers, als jij de opdracht niet had gegeven dan waren de strafbare feiten niet gepleegd. Dat je er spijt van krijgt en hebt geprobeerd te stoppen is niet van belang, je hebt weloverwogen de opdracht gegeven.

Als dader van dit feit kun je veroordeeld worden tot een gevangenisstraf van 10 jaar of een boete van €81.000,- (artikel 302 Wetboek van Strafrecht).

Als minderjarige van 17 kun je berecht worden volgens het volwassenenrecht; dan kun je dus bovenstaande straf krijgen. Ook kun je volgens het jeugdrecht vervolgd worden, in dat geval kun je maximaal 24 maanden gevangenisstraf krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben het in grote lijnen met je eens. Ik ben zelf advocaat in strafrecht en ben het met een paar punten oneens. Het zal hier niet gaan om dood door schuld als in artikel 307. Artikels 300 en 302 hebben hier betrekking op: eenvoudige mishandeling met dood als gevolg en zware mishandeling met de dood als gevolg. Moord en doodslag zijn zelfs ook niet uit te sluiten aan de hand van deze informatie. Niet waarschijnlijk, maar we kennen de precieze omstandigheden niet.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Als het de bedoeling was om het slachtoffer dood te (laten) slaan is dat ordinaire moord met voorbedachte rade. Een paar keer in elkaar geslagen. En daarna nog eens laten doen door een ander. Dit wordt geen geval van jeugd strafrecht denk ik. En ik sluit TBS ook niet uit. De enige reden die ik achter zo iets kan verzinnen is een uitzonderlijke woede/haat naar het slachtoffer toe. Een vriend van mij heeft vast gezeten en TBS gekregen nadat hij de verkrachter van zijn vriendin heeft dood geslagen. Hij was toen 17 en is veroordeeld onder het volwassenen recht. Er waren wel verzachtende omstandigheden. In zo'n geval kan ik me haat en woede voorstellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, als het de bedoeling was om iemand dood te laten slaan en je geeft die opdracht dan is het moord. Maar uit het verhaal haal ik alleen in elkaar laten slaan. Dan zou het dus gaan om zware mishandeling, artikel 302 WvSr. In dit geval met de dood tot gevolg hebbende, wat leidt tot een extra lange straf. Ik denk dat in deze de OvJ er ook voor zal kiezen om volgens het volwassenenstrafrecht te vervolgen. Ook een TBS oplegging zal me niets verbazen. Ik hoop overigens wel dat dit een hypothetische vraag was van VS....
Hallo Lisa,

In de zaak die jij schetst in je vraag, geef je aan dat het om een persoon gaat die eerst zelf iemand een aantal keren in elkaar heeft geslagen. Dit is mishandeling. Maar om de straf voor te bepalen zijn er verschillende soorten mishandeling. Je hebt mishandeling (artikel 300) en zware mishandeling (artikel 302).

Het verschil tussen zware mishandeling en mishandeling is als volgt te beschrijven: Indien iemands handeling erop was gericht om iemand zwaar lichamelijk letsel toe te doen is er sprake van zware mishandeling. Anders is er sprake van mishandeling.

Dan is er ook nog de mogelijkheid tussen te worden verdacht van mishandeling met voorbedachte rade (artikel 301/ als je voor de mishandeling de gelegenheid had om de daad te bezinnen, maar deze toch hebt gepleegd) of zware mishandeling met voorbedachte rade (artikel 302 / als je voor de zware mishandeling de gelegenheid had om de daad te bezinnen, maar deze toch hebt gepleegd). Met voorbedachte rade zijn de maximumstraffen hoger.

De straffen worden zwaarder als de mishandeling zwaar lichamelijk letsel of de dood tot gevolg heeft.

Als de bedoeling was iemand echt van het leven te beroven, dan kan er ook nog sprake zijn van (poging tot) doodslag (zonder voorbedachte rade) of (poging tot) moord (met voorbedachte rade). Van poging tot is sprake als de doodslag of moord niet is gelukt. Anders is er sprake van doodslag of moord.

Iemand opdracht geven om iemand te mishandelen (of bijvoorbeeld van het leven te beroven) is Uitlokken van een strafbaar feit (art. 47 lid 1 sub 2 Sr). Aan degene die het strafbare feit pleegt kunnen bovenstaande feiten ten laste worden gelegd, ook afhankelijk van de precieze aard.
Degene die zich schuldig maakt aan uitlokken van een strafbaar feit wordt in de praktijk soms harder gestraft dan degene die het strafbare feit uitvoert. Maar het is dus zeker niet zo dat de gene aan wie uitlokking ten laste wordt gelegd meestal lichter wordt gestraft.

Omdat ik op dit moment verder niet veel tot niets van de aard van de beide mishandelingen weet, kan ik niet oordelen welke maximumstraffen hierop staan. Bijvoorbeeld: wie is het slachtoffer(familielid? vriend(in)? ambtenaar in dienst?), was er sprake van voorbedachte rade, was het een normale of zware mishandeling, was het doel om diegene van het leven te beroven, waar is het slachtoffer uiteindelijk precies aan gestorven, enzovoorts.