Wat houdt nu ondersteunende begeleiding in vlgns de zorgverzekeraar?

Een goede vriendin van mij heeft een debacle met een zorgverzekeraar.m.b.t. PGB In haar geval is het zo dat ze haar huis heeft opgeruimd rondom en binnen, de mensen hebben haar hierin ondersteund. Er moesten zoveel spullen weg, het was een enorme troep vanwege een negatieve fase, een verhard pad zelf aangelegd wel met ondersteunde hulp voor materiaal, zodat de modder niet naar binnen loopt, ze heeft inkopen gedaan hulp gevraagd als ze het niet in haar eentje durfde. ik heb gezien hoe het huis een stuk leefbaarder werd. Nu is volgens haar ondersteunende begeleiding geen praktisch iets echter puur verbaal overleg over hoe zullen we het doen. ik denk dat ze zo nooit het huis had kunnen opruimen. Dit schoonmaakwerkzaamheden te noemen is vlgns verzekeraar een foutieve labeling geweest. men is zeer rigide, ik denk echter is het nu echt zo dat je alleen maar over zaken mag praten. De ziekte van haar is er een waardoor ze moeilijk op gang komt, de troep niet meer ziet. In het verleden is er wel eens thuiszorg geweest die wel vanalles aanpakte.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat het hier gaat om de AWBZ-functie Begeleiding Individueel. Dat valt dus niet onder de zorgverzekeraar, hoewel de uitvoering gedaan wordt door de zorgkantoren. Het onderscheid tussen activerende en ondersteunende begeleiding bestaat trouwens al zeker vijf jaar niet meer, het heet nu Begeleiding-Individueel.

In z'n algemeenheid kan Begeleiding zeker ook praktisch zijn, al mag een begeleider niet zomaar dingen overnemen. Opruimen valt normaal gesproken onder huishoudelijke hulp, maar als het gaat om hulp bij het initiëren of plannen van handelingen, of als de cliënt niet alleen gelaten kan worden (bijv. bij dementie of algemeen probleemgedrag) en graag wil opruimen, kan het in bepaalde situaties toch onder begeleiding vallen. Het moet dan wel gaan om dingen die belangrijk zijn voor de zelfredzaamheid, dat verharde pad zie ik daar niet zomaar in terugkomen. Bij iemand die slecht ter been is kan een verhard pad wel nodig zijn, maar dat staat dan los van de Begeleiding. Daarbij zal dan duidelijk gemaakt moeten worden waarom dit geen huishoudelijke hulp was of had kunnen zijn. Ik vind dat om eerlijk te zijn nogal lastig te beoordelen.

In z'n algemeenheid kan het bij Begeleiding gaan om hulp bij plannen, overzicht houden en het aanbrengen van structuur en regie, of het stimuleren van juist gedrag en afremmen van ongewenst gedrag bij activiteiten rondom sociale redzaamheid. Begeleiding kan ook zijn het ondersteunen bij praktische vaardigheden op het gebied van zelfredzaamheid, zoals het beheren van geld of oefenen bij het gebruik van het openbaar vervoer. Daarnaast kan het gaan om het praktisch ondersteunen van iemand met een lichamelijke handicap (het aangeven van een bril aan iemand die geen armfunctie heeft, het voorlezen van post aan iemand die blind is), het bieden van toezicht bij mensen die niet alleen gelaten kunnen worden of het oefenen met het aanbrengen van structuur. Een uitgebreidere omschrijving daarvan kun je vinden in de beleidsregels indicatiestelling AWBZ 2014 (Bron 1). Zoek in Bijlage 6 (Begeleiding) naar de tabel bij 2.5: activiteiten.

Verder geven de zorgkantoren elk jaar een vergoedingenlijst uit die elke PGB-houder ook toegestuurd krijgt. Daarin vind je een alfabetisch overzicht van allerlei soorten hulp waarbij staat aangegeven of het wel of niet onder Begeleiding kan vallen. In Bron 2 vind je die van Menzis, maar elk Zorgkantoor hanteert dezelfde lijst.

Toegevoegd na 1 dag:
Dat pad kan geen HH zijn, het opruimen wel. Staat er wat onduidelijk.