Heeft ieder land een andere kleur paspoort? Of verschilt dat per werelddeel?

Gisteren keek ik bij gebrek aan beter naar het programma 'De luchthaven' van omroep Max. Daarin zag ik hoe er een paspoort van een Amerikaanse toerist gevonden was. Het viel me daarbij op dat het omslag van dat paspoort zwart was, terwijl dat van ons rood is. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Sommige landen hebben inderdaad een andere kleur omslag, bijvoorbeeld Zimbabwe: Groen.
Maar niet alleen de buitenkant is anders, vaak verschilt de binnenkant nog veel erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puur een kwestie van kiezen. Het Nederlandse paspoort was vroeger zwart (of donkerblauw?), waarom ze op bordeaux zijn overgegaan weet ik eigenlijk niet.
Het paspoort van Nieuw-Zeeland is zwart.
Volgens mij zijn zwart en diverse tinten rood en blauw de standaard voor paspoortomslagen, in islamitische landen zijn ze vaak groen.
Zie ook http://iturl.nl/snWPL voor voorbeelden.