Mag je planten uitgraven op een stuk braakliggende grond van de gemeente?

De gemeente heeft altijd van die fantastische plannen om ik weet niet wat te gaan bouwen. Deze plannen worden met enorme vertraging, vaak jaren, uitgevoerd. Intussen ligt dat terrein braak en begint er vanalles te groeien. Mag je daar planten uitgraven en meenemen of is dat diefstal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien is de gemeente je wel dankbaar dat er wat afgehaald word.

Het beste antwoord

Ik zou het gewoon doen, een andere optie is zaad verzamelen. (En als je het echt zeker wilt weten: bel de gemeente even.)
Bedenk wel dat planten niet voor niks op een braakliggend stuk grond staan, dat zijn de pioniers, die zullen het (soms) niet doen in een tuin met goede tuingrond omdat ze juist op blootliggende zandgrond zonder concurrentie groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb al een paar esdoornzaailingen "gejat" verleden jaar. Die staan nu in kuipen op mijn terras en zijn ca. 50 cm hoog geworden. Ze doen het best hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Esdoorns zijn geen pioniers, die doen het prima in goeie grond. Mijn gejatte esdoornzaailing doet het ook prima, in volle grond en inmiddels 2 meter hoog :-)

Andere antwoorden (3)

het is stroperij, zoals je al in een eerdere vraag over het plukken van bramen kunt lezen. ik denk overigens niet dat je er problemen mee zult krijgen, tenzij het toevallig een erg zeldzaam en dus beschermd plantje is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat geen diefstal. Niemand heeft iets aan die planten verder dus je benadeelt er niemand mee. Maar wat ik vind is helaas geen wet.
Ik vermoed dat, als je even belt met de gemeente (afd. groen beheer) men jou geheel de vrije hand laat.
Kijk wel uit voor hondenpoep!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat niet van jouw is en wat je jezelf toeeigend is diefstal. Ongeacht of er met die planten nu wel of niet iets gebeurd.