Hoe beeindig ik het ouderschap?

Ik heb het ouderschap over mijn dochter die over een maand 18 word. Zij woont niet meer thuis maar bij haar oma en vader. Ik ben wettelijk verantwoordelijk tot haar 21e. Ik wil van het ouderschap af. Hoe doe ik dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je bent haar moeder en je kan daar niet vanaf komen. Tot haar 18 ben je met je ex partner mede verantwoordelijk voor haar. Na haar 18 zul je tot haar 21 verantwoordelijk zijn voor haar welzijn.

Afgezien van de reacties van anderen toch een antwoord op je vraag. Neem contact op met een advocaat zodat die er voor kan zorgen dat haar vader en haar oma officieel de voogdij krijgen over je dochter via de rechter.

Dat zal niet lukken, je hebt je verplichtingen! Maar misschien krijg je antwoordt via die andere site waar je vraag ook op staat. Deze site is voor vragen waar meer mensen wat aan hebben en dat lijkt me bij deze vraag niet echt!

Bronnen:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php...

ga naar je dochter toe bespreek de situatie met haar neem samen met haar de benodigde juridische stappen

Je bedoelt het vast niet zo vreselijk maar je vraagt letterlijk hoe je van het ouderschap afkomt: dat kan alleen als je geen kind meer hebt...... begrijp je dat? Wat je dus eigenlijk vraagt is hoe je van de wettelijke verantwoording af komt (neem ik aan ten minste). Ik denk dat je dit vraagt omdat je ergens heel erg gekwetst bent, waarschijnlijk door oma en vader maar mogelijk ook door je dochter. Ik zou je toch aanraden nu niet zulke drastische stappen te ondernemen. als je hierdoor financieel in de problemen komt moet je dat aankaarten voor de rest zou ik zeggen: zit het aub uit die 3 officiele jaren. Door wat jij nu wilt doen maak je het onmogelijk dat het OOIT nog goed komt met je dochter. Zij heeft nog een heel leven voor zich, geef het in ieder geval de kans dat jullie ooit weer tot elkaar komen sterkte

Eigenlijk denk ik dat je het voogdijschap bedoelt. Dat kan je misschien wel regelen, hangt van je (financiele) omstandigheden af. Aangezien het om een meerderjarige dochter gaat zou ik juridisch advies aanvragen nadat ik overleg had gepleegd met vader en dochter (als dat overleg mogelijk is). Wanneer je dochter nog geen 18 is kan je bij de kinderbescherming om advies vragen. Dus dat zou je nu nog kunnen doen en zij weten ook vast wel advies te geven wat te doen als je dochter boven de 18 is.

De onzichtbare navelstreng blijft.... Je wilt haar helemaal kwijt, begrijp ik. Geen moeder meer zijn. Je helemaal losmaken? Al zou je alle banden verbreken, alle verantwoordelijkheden van je afgooien en verhuizen naar Alaska, je blijft moeder. Hààr moeder...jouw dochter.... Het feit dat ze nu bij vader en oma woont zegt al iets over de situatie. In jouw plaats zou ik met de vader gaan praten hoe dit te regelen. Niet met je kind. En dan uitzoeken wat wettelijk mogelijk is. Realiseer je wel dat dit een definitieve beslissing is. Je dochter zal niet echt blij meer naar je toehollen als haar dit ter ore komt... En toekomstige kleinkinderen hebben dan geen oma...

Je blijft altijd haar moeder, het ouderschap dus de verantwoordelijkheid(is dat wat je bedoelt?) ligt bij beiden vader en moeder, wat je al zei tot haar 21ste blijf je verantwoordelijk voor haar. Om niet meer voor haar de willen/kunnen zorgen financieel of wat voor reden dan ook, moet je samen als ouders overeen komen hoe dat te doen, op papier, (desnoods met een advocaat) Maar bezint eer ge begint...sterkte!!

Van het ouderschap kom je nooit meer af. Ouder wordt je op het moment dat je besluit een kind op de wereld te zetten (of het risico te nemen dat er een kind op de wereld komt) en dat is voor het leven. Zoniet materieel dan toch zeker emotioneel. Als ik je vraag lees denk ik dat je de voogdij over je dochter niet meer wilt. De zeggenschap niet, maar vooral de financiële consequenties niet. Noch de lusten noch de lasten zogezegd. En in de praktijk heb je daar ook zo te zien al een tijdje geen gebruik meer van gemaakt, als ze bij haar vader en oma woont. Officieel zul je in dat geval uit de ouderlijke macht ontzet moeten worden, waarna de oma en/of de vader de wettelijke voogden van je dochter zouden worden. Hiervoor kun je het best contact opnemen met de raad voor kinderbescherming. Je dochter wordt echter bijna achttien, dus het is een beetje de vraag of je hier mee op tijd bent. Maar er geldt nog altijd wel een onderhoudsplicht, dus in feite zou het nog moeten kunnen.

Bronnen:
http://www.kinderbescherming.nl/

Wat is precies de reden van je vraag? Waarschijnlijk ben je bang voor hoge kosten als je dochter "gekke" dingen gaat doen. Volgens mij hoef je je daar geen zorgen over te maken: "Voor kinderen ouder dan 16 geldt dat u als ouder niet meer aansprakelijk bent voor de daden van uw kind. Uw kind zelf is uiteraard wel aansprakelijk voor de gevolgen." andere mogelijke kosten: "Voor kinderen van 18,19 en 20 jaar geldt een voortgezette onderhoudsplicht. Dit houdt in dat u als ouder moet bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen voor zover hier nog niet in is voorzien (bijvoorbeeld studiefinanciering of een bijbaantje)" In de praktijk kan in Nederland iemand normaal gesproken aan voldoende midden (werk of uitkering) komen voor eerste levensbehoeften. Bij een studie is er studiefinanciering, dus kosten zullen er voor jouw niet snel zijn.

Bronnen:
http://financieel.infonu.nl/diversen/22765...

Naast een juridische en financiële ingang, is er voor jouw vraag nog een psychologische ingang. Het zou kunnen zijn, dat je je verstoten voelt door je dochter. En je wilt dat dan terugdoen. Dit kan terug gaan op een vroege verlatingservaring. Je zou dan dus best wel eens verlatingsangst kunnen hebben. Die angst bestaat als zelfstandige angst, maar komt vaak voor in combinatie met een persoonlijkheidsstoornis, zoals borderline. Mocht dit bericht emoties opwekken, dat weet je dat dit bericht raak is. Neem dan contact op met een psycholoog.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100