Hoe beeindig ik het ouderschap?

Ik heb het ouderschap over mijn dochter die over een maand 18 word. Zij woont niet meer thuis maar bij haar oma en vader. Ik ben wettelijk verantwoordelijk tot haar 21e. Ik wil van het ouderschap af. Hoe doe ik dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moet wel heel erg verschrikkelijk zijn geweest....denk maar goed na wat je doet, of jet het nu wil of niet, het is en blijft altijd je dochter! Ik kan je niet vertellen hoe je van je ouderschap af komt, dat wil ik ook helemaal niet weten! Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door terug in de tijd te reizen en 18 jaar geleden voorbehoedsmiddelen te gebruiken. Of gewoon maar meteen helemaal geen seks te hebben. Want van seks komen kindjes, en daar ben je je héle leven lang moeder van.
jc54
13 jaar geleden
@SterreHemel en SuzyQ; Ik moest ook even slikken toen ik deze vraag las, maar ik ga niet oordelen of beoordelen zonder de achtergronden te kennen.
Waarschijnlijk wíl ik die niet kennen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jc54: helemaal mee eens, hoewel als je de vraag leest, de reacties zoals Sterrehemel en SuzyQ die gaven, wel voor de hand liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een duidelijk verhaal ; ze heeft de lusten niet, en wil ook de lasten niet meer. Van ouderschap kom je niet af, maar met de voogdij is wellicht nog wel iets te regelen. Ouder blijf je voor eeuwig, zelfs als je kind sterft ben en blijf je moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch maar ff goed nadenken of je dit wel wilt. Als ik het zo lees is het een dramagezeik die je zo makkelijk op kan lossen. Goed gesprek en gezellig doen tegen elkaar maakt het al wat leuker. Welke reden er ook is dat je van je dochter af wilt, het blijft je dochter en in je hart blijf je dat wel beseffen. Je raakt dus nooit helemaal van haar af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ sommige reageerders: Denk ff na voordat je iets schrijft: De meeste mensen vragen zoiets niet voor niks. Misschien worden niet precies de goeie woorden gebruikt en zou een iets langere uitleg fijn zijn, maar dat zijn geen redenen om er meteen maar bot in te gaan,
"Ben jij helemaal lekker"
"van seks komen kindjes"
vind ik bepaald geen positieve of opbouwende uitingen.
Ook vind ik dat de naam van de TS haar het voordeel van de twijfel geeft.
@ TS succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een familie meegemaakt waarbij het kind onhoudbaar is waarbij ze uiteindelijk naar een zogenaamde jeugd gevangenis is gestuurd. Geloof mij, dit soort kinderen bestaan en oordeel dus zeker niet op de ouders die misschien al jaren zwaar depressief zijn. Misschien wil die dochter ook helemaal niks meer met haar te maken hebben maar wel geld zien. verplaats je in een ander, en wees niet zo kortzichtig als hierboven. er zijn miljoenen scenarios die zich kunnen hebben voorgedaan. zij beleeft dit scenario en heb daar dus respect voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* en al jaren hun best hebben gedaan om er wat moois van te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor degenen die wel adviezen geven op mijn vraag en niet gelijk komen met vooroordelen: Onwijs bedankt!

Antwoorden (11)

Je bent haar moeder en je kan daar niet vanaf komen. Tot haar 18 ben je met je ex partner mede verantwoordelijk voor haar. Na haar 18 zul je tot haar 21 verantwoordelijk zijn voor haar welzijn.
ronron1212
13 jaar geleden
Afgezien van de reacties van anderen toch een antwoord op je vraag.

Neem contact op met een advocaat zodat die er voor kan zorgen dat haar vader en haar oma officieel de voogdij krijgen over je dochter via de rechter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal niet lukken, je hebt je verplichtingen!
Maar misschien krijg je antwoordt via die andere site waar je vraag ook op staat. Deze site is voor vragen waar meer mensen wat aan hebben en dat lijkt me bij deze vraag niet echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga naar je dochter toe
bespreek de situatie met haar
neem samen met haar de benodigde juridische stappen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt het vast niet zo vreselijk maar je vraagt letterlijk hoe je van het ouderschap afkomt: dat kan alleen als je geen kind meer hebt...... begrijp je dat?

Wat je dus eigenlijk vraagt is hoe je van de wettelijke verantwoording af komt (neem ik aan ten minste).

Ik denk dat je dit vraagt omdat je ergens heel erg gekwetst bent, waarschijnlijk door oma en vader maar mogelijk ook door je dochter.

Ik zou je toch aanraden nu niet zulke drastische stappen te ondernemen. als je hierdoor financieel in de problemen komt moet je dat aankaarten voor de rest zou ik zeggen: zit het aub uit die 3 officiele jaren. Door wat jij nu wilt doen maak je het onmogelijk dat het OOIT nog goed komt met je dochter.

Zij heeft nog een heel leven voor zich, geef het in ieder geval de kans dat jullie ooit weer tot elkaar komen

sterkte
13 jaar geleden
Eigenlijk denk ik dat je het voogdijschap bedoelt.
Dat kan je misschien wel regelen, hangt van je (financiele) omstandigheden af. Aangezien het om een meerderjarige dochter gaat zou ik juridisch advies aanvragen nadat ik overleg had gepleegd met vader en dochter (als dat overleg mogelijk is). Wanneer je dochter nog geen 18 is kan je bij de kinderbescherming om advies vragen. Dus dat zou je nu nog kunnen doen en zij weten ook vast wel advies te geven wat te doen als je dochter boven de 18 is.
13 jaar geleden
De onzichtbare navelstreng blijft....

Je wilt haar helemaal kwijt, begrijp ik. Geen moeder meer zijn. Je helemaal losmaken?

Al zou je alle banden verbreken, alle verantwoordelijkheden van je afgooien en verhuizen naar Alaska, je blijft moeder. Hààr moeder...jouw dochter....

Het feit dat ze nu bij vader en oma woont zegt al iets over de situatie.
In jouw plaats zou ik met de vader gaan praten hoe dit te regelen. Niet met je kind. En dan uitzoeken wat wettelijk mogelijk is.

Realiseer je wel dat dit een definitieve beslissing is. Je dochter zal niet echt blij meer naar je toehollen als haar dit ter ore komt...
En toekomstige kleinkinderen hebben dan geen oma...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je blijft altijd haar moeder, het ouderschap dus de verantwoordelijkheid(is dat wat je bedoelt?) ligt bij beiden vader en moeder, wat je al zei tot haar 21ste blijf je verantwoordelijk voor haar.

Om niet meer voor haar de willen/kunnen zorgen financieel of wat voor reden dan ook, moet je samen als ouders overeen komen hoe dat te doen, op papier, (desnoods met een advocaat)

Maar bezint eer ge begint...sterkte!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van het ouderschap kom je nooit meer af.
Ouder wordt je op het moment dat je besluit een kind op de wereld te zetten (of het risico te nemen dat er een kind op de wereld komt) en dat is voor het leven. Zoniet materieel dan toch zeker emotioneel.

Als ik je vraag lees denk ik dat je de voogdij over je dochter niet meer wilt. De zeggenschap niet, maar vooral de financiële consequenties niet. Noch de lusten noch de lasten zogezegd. En in de praktijk heb je daar ook zo te zien al een tijdje geen gebruik meer van gemaakt, als ze bij haar vader en oma woont.

Officieel zul je in dat geval uit de ouderlijke macht ontzet moeten worden, waarna de oma en/of de vader de wettelijke voogden van je dochter zouden worden.
Hiervoor kun je het best contact opnemen met de raad voor kinderbescherming. Je dochter wordt echter bijna achttien, dus het is een beetje de vraag of je hier mee op tijd bent. Maar er geldt nog altijd wel een onderhoudsplicht, dus in feite zou het nog moeten kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is precies de reden van je vraag?

Waarschijnlijk ben je bang voor hoge kosten als je dochter "gekke" dingen gaat doen.
Volgens mij hoef je je daar geen zorgen over te maken:
"Voor kinderen ouder dan 16 geldt dat u als ouder niet meer aansprakelijk bent voor de daden van uw kind. Uw kind zelf is uiteraard wel aansprakelijk voor de gevolgen."

andere mogelijke kosten:
"Voor kinderen van 18,19 en 20 jaar geldt een voortgezette onderhoudsplicht. Dit houdt in dat u als ouder moet bijdragen in de kosten van levensonderhoud en studie moet betalen voor zover hier nog niet in is voorzien (bijvoorbeeld studiefinanciering of een bijbaantje)"
In de praktijk kan in Nederland iemand normaal gesproken aan voldoende midden (werk of uitkering) komen voor eerste levensbehoeften. Bij een studie is er studiefinanciering, dus kosten zullen er voor jouw niet snel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Zinvol antwoord Jack, +
Naast een juridische en financiële ingang, is er voor jouw vraag nog een psychologische ingang. Het zou kunnen zijn, dat je je verstoten voelt door je dochter. En je wilt dat dan terugdoen. Dit kan terug gaan op een vroege verlatingservaring. Je zou dan dus best wel eens verlatingsangst kunnen hebben. Die angst bestaat als zelfstandige angst, maar komt vaak voor in combinatie met een persoonlijkheidsstoornis, zoals borderline.
Mocht dit bericht emoties opwekken, dat weet je dat dit bericht raak is. Neem dan contact op met een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Ik reageer alleen op dit bericht maar het is bedoelt voor alle soortgelijke berichten) Even voor de duidelijkheid: Ik heb niet gevraagt om advies of het wel of niet goed is dat ik het ouderschap wil beeindigen. Ik heb ook geen psygische adviezen gevraagt. Ik heb alleen de vraag gesteld hoe ik van het ouderschap afkom. Ik heb helemaal geen zin om hier verder en dieper op in te gaan en hoe en waarom ik dit wil. Ik vraag alleen hoe ik van het ouderschap af kom en dat als het niet kan ik het eigenlijk belachelijk vind dat je als ouder dus geen rechten heb. Even voor alle duidelijkheid voor degene met alleen maar vooroordelen en verder dus ook nix weten: Een moeder die van haar kind af wil zal wel een hele goede reden/redenen heben... Denk je niet...