Welke rechten heb je als een therapeut niet op komt dagen zonder afmeldbericht?

Bijvoorbeeld een tandarts. Jij bent op tijd (de eerste van de dag), maar de tandarts komt niet opdagen. Dus na een kwartier wachten ga je weer weg en spreekt een bericht in op het antwoordapparaat en verstuurd een email.

Als jij niet komt opdagen en binnen 24uur afmeld, dan moet je de kosten betalen. Maar kan jij kosten terugvorderen voor de vrije uurtjes die je moet opnemen en dus niet werkt?

4 dagen laten heeft hij nog niets van zich laten horen als reactie op de mail of ingesproken bericht.

Toegevoegd na 30 minuten:
Als je geen rechten heb, Hoe komt het dat zo een therapeut wel de sessie in rekening kan brengen als jij niet komt opdagen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
rebecca
13 jaar geleden
het zou idd logisch zijn dat je een vergoeding krijgt, je moet nu 2x erheen dat kost alweer extra benzine plus dat je misschien 2x vrij moet nemen van je werk.
maar ik kan er nergens echt iets over vinden.

Het beste antwoord

Tandartsen ( en meerdere therapeuten) zijn lastig onder druk te zetten, omdat de praktijken mudjevol zitten, en je haast kansloos bent als je voor een ander wilt kiezen.
Het probleem wat jij aansnijdt, heb ik ook meerdere keren meegemaakt.
Inderdaad: als je zelf (of een van je kinderen) ietsepietsje te laat bent is er de sanctie van heeeeeel lang wachten, of weggestuurd worden terwijl je wel moet betalen. Ik heb dit zelfs enkele keren meegemaakt na een paar minuutjes te laat, terwijl we de meeste keren drie kwartier of langer in de wachtkamer zitten.
Absurd en ongelooflijk oneerlijk. Machtsmisbruik.
Dit moet via de politiek worden aangepakt. Via de rechter bereik je niks; het kost alleen maar heel veel procedeerkosten. ( Alleen het onvoorstelbaar rijke koninklijk huis mag in ons land op kosten van de belastingbetaler procederen; ieder ander tegen onvoorstelbaar hoge kosten)
Zolang dit van overheidswege niet geregeld is , lijkt mij de diplomatieke weg het beste. Vraag de therapeut/ tandarts zelf, naar een verklaring rond dit verschijnsel. Zorg dat je goed doordachte vragen paraat hebt, want het betreft doorgaans slimme ' rakkers' die een kei zijn in het schoonvegen van eigen straatjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

je hebt geen rechten... de tandarts loopt het risico al haar/zijn klanten kwijt te raken..
mocht dit bij meerdere klanten gebeuren kan je een ombudsman gaan.. en in het ergste geval juridische maatregelen treffen, zodat de rechter bepaalt of de tandarts in kwestie nog geschikt is zijn werk uit te oefenen.

Toegevoegd na 20 seconden:
je hebt geen rechten in die zin dat je een schadevergoeding of wat kan eisen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door een afspraak te maken bij de tandarts heb jij de algemene voorwaarden geaccepteerd. Hierin staat dat jij wel moet betalen als je niet (op tijd) afzegd, maar er staat niet dat hij ook een leveringsverplichting heeft bij het aangaan van een afspraak.

Jij hebt wel het recht om niet opnieuw bij hem langs te gaan. Je kunt zelfs gaan onderhandelen over andere voorwaarden (maar de kans dat dat lukt is wel heel klein). Maar verder, nee je hebt geen recht op een schadevergoeding.