Is een met de hand geschreven testament geldig?

Stel mijn partner komt te overlijden ,en hij heeft een eigenhandig geschreven testament , is dat dan rechtsgeldig ? We hebben alleen maar een samenlevings contract .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vereisten
() handgeschreven
() gedateerd en
() eigen handtekening. Ja is geldig, alleen er zijn nadelen, maar dat is de vraag niet, vandaar dit als reactie. Het is een testament, wordt codicil genoemd. https://www.businessinsider.nl/codicil-zo-regel-je-je-erfenis-zonder-notaris-450728/ nadelen
# het kan zoek raken
# iemand kan het ...onvindbaar maken (niet eens met inhoud)
# vermogen valt erbuiten... - NIET ALLES kan in een codicil jouw handgeschreven testament vastgelegd worden - "Vermogen valt erbuiten
Een derde nadeel van een codicil is dat je er lang niet alles in kunt vastleggen. Wensen over de verdeling van je vermogen, zoals je spaargeld, je beleggingsportefeuille of je woning, kun je alleen in een testament opnemen. Ook mag je sinds 2003 in je codicil geen executeur meer aanwijzen, die jouw nalatenschap afhandelt. Dit hoort eveneens thuis in een testament." (zie bron) voordelen
gratis / zelf opstellen / zelf bewaren.
bovendien daardoor any time aanpassen (geen dure notaris nodig)
of vernieuwen of een aanvulling op eerder gemaakt codicil maken. Antwoord
Jazeker handgeschreven is geldig (gedateerd + handgetekend), maar spaart het wel geld uit, wat eigenlijk voor iedereen de bedoeling is, nog afgezien van het gemak, geen notaris nodig voor iedere wijziging? Fout, veel kan er niet in je codicil/testament en dan moet je TOCH naar de NOTARIS! Afgezien van alles hierboven is er nog veel meer om rekening mee te houden bij je beslissing wel of geen testament, wel of geen notaris - zie bron. https://www.businessinsider.nl/codicil-zo-regel-je-je-erfenis-zonder-notaris-450728/

Het beste antwoord

Andere antwoorden (1)

Wil een codicil geldig zijn, dan moet het door u zelf geschreven zijn. Bovendien moet het codicil voorzien zijn van een datum en handtekening.
Een getypt codicil is niet geldig.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vanaf 1 januari 2003, toen het nieuwe erfrecht in werking trad, is het niet meer mogelijk een executeur aan te wijzen in een codicil. Wel is het zo dat de benoeming van een executeur uit een ‘oud’ codicil (dat gemaakt is vóór 1 januari 2003) ook ná 1 januari 2003 geldig is.
https://www.uitvaart.nl/infotheek/wensen-vastleggen/codicil
Dat is geen testament want een testament kan alleen worden opgemaakt door een notaris. Dus: niet geldig als testament.

Als codicil kan het docunent wel geldig (handgeschreven, gedateerd en ondertekend) maar daarmee kun je slechts bepaalde goederen aan iemand "vermaken".

Toegevoegd na 4 minuten:
"Een codicil is een handgeschreven document waarin u bijvoorbeeld beschrijft:

    wat uw wensen zijn voor de begrafenis of crematie
    wie een bepaald sieraad krijgt, een speciaal boek of een meubel. U moet heel nauwkeurig omschrijven om welk voorwerp of meubel het gaat. En wie het krijgt. U kunt bijvoorbeeld in een codicil niet bepalen dat al uw sieraden naar één nicht gaan.

Verzamelingen of spullen die niet tot de inboedel behoren (zoals een auto en geld), kunt u niet via een codicil nalaten. Dat kan alleen in een testament."
Computoon