Is een algemene akte van mandeligheid voldoende als statuut?

Ik ben bestuurder van een VvE in oprichting voor een mandelig gebied. Nu is de vraag of we voldoende hebben aan de algemene akte mandeligheid die bij de notaris is gepasseerd of dat er nog aanvullende statuten moeten worden opgesteld.
Ter info dat een huishoudelijk reglement in concept is opgesteld waarin we naar het juiste document willen verwijzen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (1)

Er dient ook een (notariële) splitsingsakte te zijn.
In de splitsingsakte staat onder andere:

* Hoe het complex is opgedeeld (gesplitst): wat zijn de privé-gedeelten en wat zijn de gemeenschappelijke delen?
* Welk aandeel elke eigenaar moet bijdragen in de kosten voor het appartementencomplex.

Bij de splitsingsakte hoort een splitsingstekening. Hierop staan de grenzen tussen de appartementen en de gemeenschappelijke ruimten. De splitsingsakte en –tekening zijn bij het Kadaster ingeschreven en voor iedereen in te zien.

De VvE kan de splitsingsakte wijzigen. Hiervoor is 80 % van de stemmen in een VvE-vergadering nodig. Het kan zijn dat in de akte staat dat hier 100 % voor nodig is.

"U moet de naam, het adres, de oprichtingsdatum en het bestuur van de vereniging van eigenaars (VvE) inschrijven. Een VvE kan één of meer bestuurders hebben. Als er een administrateur is, kan deze ook ingeschreven worden. Ook wordt een afschrift van de notariële splitsingsakte of een uitreksel van de notariële akte met daarin de statuten opgenomen. Als de VVE is opgericht op of na 1 juli 2008, moeten dit officieel gewaarmerkte akten zijn. VvE’s hoeven geen jaarrekeningen bij de Kamer van Koophandel in te leveren.

Inschrijving bij de Kamer van Koophandel kost niets. Met ingang van 2013 is de jaarlijkse bijdrage afgeschaft. Meer informatie over het afschaffen van de jaarlijkse bijdrage.

Het is wettelijk verplicht om VvE in te schrijven. Deze plicht bestaat al tientallen jaren voor de andere formele verenigingen in Nederland en geldt nu ook voor de VvE. Niet inschrijven is een overtreding (Wet economische delicten)."

Toegevoegd na 3 minuten:
NB:
Mijn antwoord geldt uiteraard alleen als het om een appartementencomplex gaat.

Toegevoegd na 6 minuten:
Anders is het beter te spreken van een beheervereniging i.p.v. een VvE.
Computoon