Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Iemand heeft onrechtmatig een handtekening gezet voor een pakketje dat voor mij bestemd was (identiteitsfraude). Wat te doen?

Bij Bol.com een artikel besteld, deze is netjes op de post gedaan alleen vervolgens is mijn handtekening vervalst en is (waarschijnlijk de bezorger zelf) iemand er met het door mij betaalde pakketje vandoor gegaan. Wie is hier nou verantwoordelijk voor? Bol.com? Omdat ik immers een koopovereenkomst met ze heb, en dat ze niet aan mij hebben geleverd? Of treft hen geen schuld omdat er voor het pakketje getekend is, en moet ik dus bij TNT zijn?
Of moet bol.com het zaakje maar met TNT regelen?

Ik heb aangifte gedaan van identiteitsfraude.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das minder. in het vervolg is betaling achteraf via acceptgiro ook mogenlijk. hierbij betaal je pas als je het artikel in huis hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tip! doe ik dat volgende keer maar. Ik ben zo op deze manier toch even 170 euro kwijtgeraakt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Da's mooi, dat je aangifte hebt gedaan.
Maar, het is eigenlijk je probleem niet. Er is een bestelling niet bij je aangekomen. Puur juridisch gezien is dat een wanprestatie. Bol heeft TNT ingehuurd, en als die er niet in slaagt om het pakketje bij jou thuis te krijgen is dat hun probleem, niet het jouwe.
Dus vraag je geld terug of een nieuwe levering.
Laat je niet opzadelen met dit probleem!
(Lees meer...)
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar... Bol.com zegt dat er wel geleverd is, want ze hebben een handtekening voor ontvangst.
escape
13 jaar geleden
Dat maakt niets uit. Hij heeft niets ontvangen. De bewijslast ligt bij hun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Escape heeft gelijk.
Schriftelijk Bol.com aansprakelijk stellen voor niet geleverde bestelling.
Copie van de handtekening vragen, dan blijkt het niet de jouwe, en dan zoeken zij het maar uit!
Ik denk, dat zowel Bol.com als TNT nalatig zijn in deze situatie. Bol garandeert levering door TNT en als dat niet gebeurt zijn ze beide schuldig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nja ik sluit me aan bij mijn voorganger en voeg daar nog aan toe: als je er niet uitkomt bel dan eens met jurofoon of zo, zij weten dan precies wat je moet doen... je weet hoe dat gaat met instanties...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het pakketje is afgeleverd het is dus een kwestie van tnt om via het pakketnummer te zoen wanneer het is bezorgt en door wie .
als de buren het pakketje in ontvangst hebben genomen ligt er bij jou een briefje in de bus wie het pakketje in ontvangst heeft genomen zo niet dan moet de desbetreffende bezorger uitleg geven over hoe en wat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 correct geantwoord!
Ik kan u uit eigen ervaring als TNT pakkettenbezorger het volgende aan u vertellen.U kan bewijzen dat dat niet uw handtekening is,omdat die scanner zo gevoelig is voor trillingen enz dat je dat kan achterhalen.Misschien heeft een buurman van u getekend en dat pakketje niet aan u overgedragen.Desondanks ..u moet gewoon contact opnemen met Bol.com en Zeker niet betalen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Effe over de buren.Ik maak het dagelijks mee dat buren iets aannemen en het vergeten of stelen.ik weet t niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Burgerlijk Wetboek, Boek 7, artikel 11 staat duidelijk het volgende:

"Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin
van artikel 9."

Vervelend dat het soms zo loopt als het nu is gelopen, maar het is aan bol.com om een nieuw pakket te leveren, zijn zij van mening dat jij het pakket wel hebt gekregen, maar dat je onder valse voorwendselen zou zeggen van niet dan is het aan hen om dat te bewijzen.

Met andere woorden, bol.com dient dit voor je te regelen, zij kunnen de vervoerder er op aanspreken, of een verzekeringsmaatschappij of zo, maar daar sta jij op zich buiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding