Is een draagvlakonderzoek rechtsgeldig?

Wij wonen in een zogenaamde blauwe zone wijk. Vooralsnog krijgen de bewoners de vergunning zonder kosten van de gemeente. Een op kenteken en twee bezoekersvergunningen. Nu heeft de gemeente een brief gestuurd met daarin een draagvlakonderzoek voor het behoud van de blauwe zone maar met vergunningen waarvoor we zouden moeten betalen. Nu stelt de gemeente het volgende: "Is de helft of meer van de belanghebbenden die de antwoordkaart heeft teruggestuurd voor het behouden van de blauwe zone dan blijft de blauwe zone behouden. Dan moet wel 30 procent van de belanghebbenden een antwoordkaart terugsturen. Als minder dan 30 procent van de kaarten wordt teruggestuurd, heffen wij de blauwe zone op."
Is het rechtsgeldig dat onder het mom van een 'draagvlakonderzoek' de gemeente op basis van een vrij sober antwoordkaartje (waar geen ruimte is voor op- of aanmerkingen!) dit (het opheffen van de blauwe zone) kan beslissen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is rechtsgeldig als de gemeenteraad, gekozen door de mensen uit de gemeente, daarvoor gekozen heeft waarschijnlijk. Overigens is er wel een probleem als het een opt-out systeem is: moeten reageren om ergens vanaf te komen itt moeten reageren om je voor iets op te geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je Pelle. (prachtige Ava heb je! Onze favoriet tijdens de vakantie)
ItisILeClerc
10 jaar geleden
een gemeente kan rechtsgeldige beslissingen nemen met of zonder enquete
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja we zijn net vier weken terug Clara.

Het beste antwoord

De gemeente is verantwoordelijk voor het besluit. Dat ze tot dat besluit via een bepaalde procedure willen komen is hun zaak, zij bepalen de spelregels.
Wat wel is: elk besluit moet gemotiveerd zijn op een manier dat je zegt: zo kun je er inderdaad tegenaan kijken. Je hoeft het er dus niet mee eens te zijn, maar het moet wel een logisch verhaal zijn. Zo nee, dan kun je als belanghebbende bezwaar maken, waarbij je motiveertt waarom de gemeente een slordig besluit heeft genomen. Op voorhand kan ik al zeggen dat er waarschjnlijk wel wat valt af te dingen op de belangenafweging die ze maken, ook een wettelijke eis aan een besluit. Die belangenafweging moet in het besluit staan, of daarnaar moet worden verwezen.
Op de antwoordkaart is geen ruimte voor nuances, schrijf je. Maar het staat je natuurlijk vrij om een brief naar de gemeente te sturen waarin je je standpunt toelicht, of hen uitlegt waarom het een of het ander een slecht besluit zou zijn.
teusvh
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord en ik had het meest voor de hand liggende niet gezien, de gemeente bepaald gewoon zelf de regels. Dank!