Ben je verplicht om te antwoorden als de politie gewoon iets aan je vraagt?

Volgens mij staat nergens in de wet dat je verplicht bent antwoorden te geven op vragen van de politie?

Het gaat hier gewoon om ''normale'' vragen. Bijvoorbeeld je bent aan het filmen en er komt een agent aanlopen en die vraagt waarom je filmt. Ik noem maar wat.

Dus geen vragen als: ''Mag ik je ID zien?'' Maar dit spreekt voor zich lijkt me.

Strikt juridisch gezien allemaal he, als fatsoenlijke burger zul je natuurlijk de agent graag helpen. Dat weet ik wel..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
21.8K

Het beste antwoord

Nee, je bent nooit verplicht om antwoord tegeneen op een vraag. Wel ben je verplicht aan een vordering van een agent te voldoen. De vordering kan niet zijn "waarom film je hier?" maar wel, ID toten, doorlopen en dergelijke. De agent zal, als hij/zij goed is, het beleefd vragen.

Onder geen beding kan de agent van je vorderen je eigendommen af te geven. Dat proberen ze wel, maar het mag niet. Ook dient de agent zich, tevens op eerste vordering, met een geldig bewijs te legitimeren als agent. Ook als het een geüniformeerde agent is.

Als je vindt dat de agent jou onterecht heeft gesommeerd iets te doen of te laten, kan je een klacht bij het politiekorps, of bij de burgemeester indienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een agent mag ook niet zomaar, zonder geldige reden of aanleiding je id vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat een geldige reden of aanleiding is bepaalt de agent, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (6)

Ja je bent verplicht om te antwoorden.
Zeker in jou voorbeeld.

Als jij midden op straat staat te filmen dan is dat een verdachte omstandigheid. De agent zal graag willen weten wat je filmt en waarom, voor de veiligheid.

Als jij weigert om te antwoorden maar je gedraagt je wel verdacht dan loop je zelfs de kans om gearresteerd te worden en dan mag je op het bureau uit gaan leggen wat je deed en waarom je niet mee wilde werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Midden op straat filmen is op zich geen verdachte handeling. De straat is openbaar en iedereen mag daar filmen, tenzij er een noodverordening geldt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij midden op straat staat te filmen en een agent ziet dat, al dan wel of niet toevallig, dan zal hij (bijna) Altijd vragen waarom en wat je filmt.
je bent verplicht om te antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Je bent NIET verplicht te antwoorden Niels. Echt niet.
En als je dat zegt tegen die agent, is er niet eens iets wat hij daartegen kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met bovenstaande antwoord eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die agenten zullen het ook wel druk krijgen met het vragen aan toeristen wat ze aan het filmen zijn.
Je bent niet verplicht tot antwoorden. Je bent geen verdachte en zelfs als een verdachte heb je zwijgrecht.

Indien de agent volgens de letter van de wet wilt dat je stopt met filmen of hij vraagt/vordert om te stoppen of weg te gaan van de situatie dan dien je daar gehoor aan te geven. Doe je dat niet dan kan je aangehouden worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad je bent niet tot antwoorden verplicht, vragen staat vrij maar antwoorden hoef je niet +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Al vraag ik me af of een agent kan vorderen dat jij ophoudt met filmen. Op grond waarvan zou dat dan kunnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natha2011 Dat is een goeie vraag! Ik Denk dat je moet denken aan belemmering werk agenten, veiligheid burgers etc etc
Edraket
12 jaar geleden
Je hoeft niet ophouden met filmen omdat het de openbare ruimte betreft. Als de agent echter het gebied afzet met lint, dan kan hij eisen dat je niets filmt wat zich binnen het afgezette gebied bevindt.
In eerste aanleg is men niet verplicht om een antwoord te geven, echter kan er aanleiding zijn waarom de agent u deze vraag stelt en zou het zelfs mogelijk zijn dat de openbare orde in gevaar is en als men dan onvoldoende gronden heeft de agent u kan verzoeken te vertrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juridisch gezien hoef je nooit te antwoorden. Je hoeft namelijk niet mee te werken aan je eigen veroordeling. Bovendien moet een agent je van te voren de cautie ,je wijzen op je zwijgrecht, geven wanneer hij vermoedt je te kunnen aanmerken als verdachte van een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees nu eens mijn vraag man. Van jou wordt ik echt moe.
Je bent inderdaad niet verplicht tot het antwoorden op de agent. Je hebt altijd het recht op zwijgen, wat op sommige gevallen het beste is. De agent kan je wel weg sturen of aanhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
FOUT
Filmen in het openbaar IS ZEER ZEKER toegestaan, wel heeft iedereen een PORTRETRECHT,
Dit moet duidelijk aan de fotograaf/filmer duidelijk gemaakt worden. Jou Recht, jou Plicht.

PORTRETRECHT geldt alleen voor publicaties,
dus voor privégebruik mag iedereen jou in het openbaar filmen.

Onduidelijk waar Niels1411 deze foute informatie uit zuigt, maar duidelijk is dat Niels1411 deze niet uit een wettenboek verkregen heeft.

Je mag dus in het openbaar filmen, en je hoeft met niemands "privacy" rekening te houden indien dit, nogmaals, in het openbaar gebeurd.
Wel mag je niemand achtervolgens. Dit is zeer zeker af te raden.

Filmen in het openbaar is minder verdacht dan een agent die vraagt WAAROM je filmt.
OP DEZE VRAAG HOEF JE NIET TE ANTWOORDEN.
Wel moet je instructies van een agent opvolgen, bijvoorbeeld "Loop door", maar niet "Stop met filmen".

Wel zouden ze eventueel je camera in beslag kunnen nemen voor waarheidsvinding. (bewijs) deze krijg je later INTACT terug.
8 maanden geleden